Μια νέα εποχή επενδύσεων και χρηματοδοτήσεων αρχίζει για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, καθώς εντάχθηκε στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών, εξέλιξη που δείχνει την αναβάθμιση τόσο του λιμανιού όσο και της γενικότερης περιοχής.

Η ακύρωση πριν μερικές εβδομάδες του διαγωνισμού για την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού (τουλάχιστον 67%) του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, έκανε την αρχή για τη νέα σελίδα στο λιμάνι, με στόχο το εν λόγω επιχειρησιακό σχέδιο να είναι έτοιμο σε μερικούς μήνες και σε αυτό να ενσωματώνονται οι ανάγκες από τις εξελίξεις των τελευταίων μηνών. Όπως είναι ο πόλεμος στην Ουκρανία, η ενεργειακή κρίση, αλλά και η αναβάθμιση του ρόλου του λιμανιού στη μεταφορά εμπορευμάτων στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, ως μια άλλη επιλογή σε σχέση με τα Δαρδανέλια.

Στο συγκεκριμένο πλαίσιο, όπως αναφέρουν παράγοντες με γνώση της όλης κατάστασης, θα προωθηθούν επενδύσεις που θα στοχεύουν στην αναβάθμιση των υποδομών του λιμανιού. Για παράδειγμα, ο ελλιμενισμός μεγαλύτερων πλοίων και η εξυπηρέτηση εμπορικών πελατών, λαμβάνοντας υπόψη και την εκεί στρατιωτική παρουσία. Ενώ, θα υπάρξουν και προσλήψεις προσωπικού, καθώς και προμήθεια υποδομών.

Στο μεταξύ, η ενόχληση της Τουρκίας και του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν για τη μόνιμη παρουσία των αμερικανικών δυνάμεων δείχνει τη δυναμική που μπορεί να αποκτήσει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ενώ η εν γένει αναβάθμισή του, θα αλλάξει πλήρως τη γεωπολιτική σημασία του Έβρου.

Από την πρώτη στιγμή βασικός στόχος της Ελληνικής Κυβέρνησης υπήρξε η ένταξη του Λιμένα Αλεξανδρούπολης στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών (ΔΕΔ – Μ), στο πλαίσιο της τρέχουσας αναθεώρησης του.

Πολλά τα κριτήρια αναβάθμισης του λιμανιού

Και αυτό γιατί ο λιμένας της Αλεξανδρούπολης διαθέτει συγκεκριμένα χαρακτηριστικά στρατηγικής σημασίας:

• Η διττή του χρήση – πολιτική και στρατιωτική- που αποτυπώνεται στους αντίστοιχους χάρτες στρατιωτικής κινητικότητας- εγγυάται τη σταθερότητα και την ασφάλεια της ευρύτερης περιοχής

• Η πρόσφατη επένδυση με την εγκατάσταση FSRU κατοχυρώνει την ενεργειακή ευστάθεια και επάρκεια της χώρας μας

• Η θέση του ενισχύει τη διασυνδεσιμότητα με νησιωτικές και απομακρυσμένες περιοχές και συμβάλει σημαντικά στην άρση της απομόνωσής τους

Παρά την αδιαμφισβήτητη σημασία του όχι μόνο για την Ελλάδα αλλά και το σύνολο της Νοτιοανατολικής Ευρώπη, το Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δεν συγκέντρωνε τα τυπικά κριτήρια που θα οδηγούσαν στην ένταξή του στο ΔΕΔ – Μ, καθώς υπολείπεται του κατώτατου ορίου κίνησης σε εμπορευματικά και επιβατικά φορτία.

Παρόλα αυτά οι συστηματικές προσπάθειες της Ελληνικής Κυβέρνησης τα τελευταία τρία χρόνια και η πολιτική διαπραγμάτευση που ανέδειξε τα στρατηγικά χαρακτηριστικά του λιμένα Αλεξανδρούπολης– σε αντίθεση με τα ποσοτικά- απέδωσαν καρπούς και είχαν ως αποτέλεσμα την έγκριση της ένταξής του.

Τα κράτη- μέλη επικύρωσαν την απόφαση κατά την πρόσφατη Σύνοδο των Υπουργών Μεταφορών της ΕΕ, αποδεικνύοντας ότι μπορούν πλέον να κινούνται με ευελιξία και προσαρμοστικότητα, όπως άλλωστε επιβάλει η νέα πραγματικότητα που έχει διαμορφωθεί από τη Ρωσική εισβολή στην Ουκρανία.

Τι σημαίνει πρακτικά η ένταξη στο ΔΕΔ-Μ

• Ξεκλειδώνουν χρηματοδοτήσεις από τα ευρωπαϊκά ταμεία και τα χρηματοδοτικά εργαλεία της ΕΕ, ώστε να αναβαθμιστούν και να ενισχυθούν οι υποδομές του

• Ανοίγει ο δρόμος και για τα ιδιωτικά κεφάλαια και την προσέλκυση αυξημένου επενδυτικού ενδιαφέροντος, καθώς αποτελεί πια κόμβο αναγνωρισμένης αξίας επί Ευρωπαϊκού εδάφους
• Αναδεικνύεται σε πραγματικό κόμβο μεταφορών, καθώς πλέον συμπεριλαμβάνεται στις πανευρωπαϊκές διαδρομές εμπορίου και θα έχει τη δυνατότητα να προσελκύει σημαντικές ροές της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, ειδικά μάλιστα στην τρέχουσα χρονική συγκυρία με τον αποκλεισμό των λιμανιών της Μαύρης Θάλασσας από το διεθνές εμπόριο.

• Ισχυροποιείται και ως ενεργειακός κόμβος που διασφαλίζει την ενεργειακή επάρκεια όχι μόνο της Ελλάδας, αλλά και των γειτονικών χωρών – πρωτίστως της Βουλγαρίας και δευτερευόντως της Ρουμανίας, της Σερβίας και της Βόρειας Μακεδονίας- μέσω της βελτίωσης της ενεργειακής διασύνδεσης με τις επιπλέον ποσότητες LNG που θα μπορούν να αποθηκευθούν στο τερματικό FSRU και να διακινηθούν στη συνέχεια, οδηγώντας στη σταδιακή απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο.

• Ξεκινά μια περίοδος άνθισης και προόδου για την περιοχή, καθώς αναμένεται να δημιουργηθούν εκατοντάδες νέες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας, παράλληλα με τη συνολική ανάταξη και αναζωογόνηση της τοπικής οικονομίας.

Και βέβαια, όλα τα παραπάνω πιστοποιούν και δικαιώνουν την απόφαση του Πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, να μην προχωρήσει η παραχώρηση του λιμανιού, αλλά να παραμείνει στην κυριότητα του Ελληνικού Κράτους, το οποίο πλέον έχει τη δυνατότητα αλλά και τα χρηματοδοτικά εργαλεία να αναπτύξει πλήρως όλες τις δυνατότητές του, σε ενεργειακό, εμπορικό αλλά και γεωπολιτικό επίπεδο.

Είναι ξεκάθαρο ότι με αυτό τον τρόπο αναδεικνύεται με τον πιο εμφατικό τρόπο η στρατηγική σημασία του λιμένα Αλεξανδρούπολης και αξιοποιείται η καίρια γεωγραφική του θέση, ένα συγκριτικό πλεονέκτημα που δεν είχε εκμεταλλευτεί μέχρι σήμερα η χώρα μας.

Το σχέδιο υποδομών που εξελίσσεται ήδη

Στο μεγάλο πρόγραμμα έργων που υλοποιείται τα τελευταία τρία χρόνια από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υπό τον Κώστα Καραμανλή, η ενίσχυση των υποδομών της Αλεξανδρούπολης και κυρίως του λιμένα της, αποτελεί βασικό πυλώνα προτεραιότητας.

Αν και η συζήτηση για την αξιοποίησή του λιμανιού υπάρχει εδώ και αρκετά χρόνια, στην πραγματικότητα έμενε μόνο στα χαρτιά.

Η κυβέρνηση κινήθηκε από την αρχή με σχέδιο

*  Πρώτα από όλα, εκπονήσαμε ένα καλά μελετημένο σχέδιο σύνδεσης των τριών λιμένων του Βορρά, δηλαδή της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, κάτι που δεν υπήρχε πριν, ούτε ως ιδέα.
• Βάλαμε μπρος το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στην Ελλάδα, ύψους 4,5 δις ευρώ, ώστε να συνδεθούν όλα τα μεγάλα λιμάνια της χώρας, εκτός από το οδικό και με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Σε αυτό το πρόγραμμα, τα τρία λιμάνια του Βορρά βρίσκονται ξεκάθαρα στην πρώτη γραμμή. Με την ολοκλήρωση των έργων αυτών θα αλλάξει πραγματικά ο χάρτης των μεταφορών στην Ελλάδα.
• Προωθούμε την υλοποίηση του φιλόδοξου διακρατικού έργου «Sea2Sea» που θα ενώσει πέντε θαλάσσιους και ένα ποτάμιο λιμένα, δηλαδή Θεσσαλονίκη-Καβάλα- Αλεξανδρούπολη- Μπουργκάς- Ρούσε σε πρώτη φάση και Κωστάντζα σε δεύτερη φάση. Με το έργο αυτό θα αναπτυχθούν σημαντικές ροές φορτίων μεταξύ χωρών της Μέσης και Άπω Ανατολής και των χωρών της Μαύρης Θάλασσας, καθώς παρακάμπτονται τα Στενά του Βοσπόρου
• Προχωρήσαμε με ταχύτατους ρυθμούς με την κατασκευή του Περιφερειακού Οδικού Άξονα Αλεξανδρούπολης που συνδέει το λιμάνι απευθείας με την Εγνατία Οδό. Αν και δεν υπήρχε καμία μελετητική ωριμότητα για το συγκεκριμένο έργο, καταφέραμε να εκπονήσουμε γρήγορα τις απαραίτητες μελέτες, να το δημοπρατήσουμε, να το συμβασιοποιήσουμε μέσα στο 2021 και αυτή τη στιγμή να υλοποιείται μπροστά και από τα χρονοδιαγράμματα
• Παράλληλα, έχουμε προχωρήσει και με στοχευμένες παρεμβάσεις στον Κρατικό Αερολιμένα Αλεξανδρούπολης, ώστε να αναβαθμιστούν σημαντικά οι μεταφορικές δυνατότητες και αυτής της Πύλης εισόδου- εξόδου.