Μια από τις πιο μαρτυρικές προσωπικότητες της ελληνικής αριστεράς, ο διπλά προδομένος αγωνιστής με τους ευρείς ορίζοντες, ο δάσκαλος από την Δημητσάνα, που εξελίχθηκε ως σπουδαία συνδικαλιστική και πολιτική μορφή, βρίσκει επιτέλους ευρεία δικαίωση ανάμεσα στον πολιτικό κόσμο και στην ιστορία με μια εκδήλωση τιμής από την Βουλή των Ελλήνων.

Ο Πλουμπίδης είχε καταδικαστεί σε θάνατο και εκτελέστηκε στις 14 Αυγούστου του 1954, αφού απέναντί του είχε δύο εχθρούς: Το κράτος του φόβου και του τρόμου, αλλά και το ίδιο του το κόμμα, το ΚΚΕ, που τον είχε αποκηρύξει και τον θεωρούσε χαφιέ των υπηρεσιών ασφαλείας.

 Ήταν το μεγάλο θύμα όχι μόνο του μετεμφυλιακού ελληνικού κράτους αλλά και του ίδιου του κόμματος του, της ηγεσίας Ζαχαριάδη, αντιμετωπίζοντας από το πρώτο την κατηγορία της κατασκοπίας και από τους δεύτερους την κατηγορία του προδότη, του χαφιέ, του εχθρού του λαού.
Ο Νίκος Πλουμπίδης, ηγετικό στέλεχος του ΚΚΕ, μέλος της Κεντρικής Επιτροπής,  είχε οργανώσει την εξέγερση του αθηναϊκού λαού στις 5 Μαρτίου 1943, τη γενική πολιτική απεργία και το παλλαϊκό συλλαλητήριο που ματαίωσε τα σχέδια των Γερμανών και των λεγομένων “Κουίνσλινγκς” να προχωρήσουν σε πολιτική επιστράτευση και να στείλουν Έλληνες εργάτες στη Γερμανία.
Η σύλληψη και η καταδίκη σε θάνατο του φίλου και συντρόφου του Νίκου Μπελογιάννη αποτέλεσε για τον Πλουμπίδη ένα πολύ δυνατό χτύπημα. Για να τον σώσει  από το εκτελεστικό απόσπασμα, κάνει την ύστατη προσπάθεια. Με το γράμμα του στους συνηγόρους του Μπελογιάννη, Τσουκαλά και Γαλέο, που δημοσιεύεται στον τύπο,  δηλώνει ότι ο ίδιος και όχι ο Μπελογιάννης είναι ο καθοδηγητής του παράνομου μηχανισμού του ΚΚΕ και υπόσχεται να παρουσιαστεί στις αρχές και να δικαστεί αν μετατραπούν οι θανατικές καταδίκες του φίλου και συντρόφου του.
Φυσικά δεν έγινε πιστευτός και μετά την εκτέλεση του Μπελογιάννη ο τραγικός αγωνιστής καταδικάστηκε στην εσχάτη των ποινών.

Είναι χαρακτηριστικά όσα είπε στον ιερέα των φυλακών πατέρα Ιερόθεο, ο οποίος πήγε ξημερώματα να τον κοινωνήσει λίγη ώρα πριν ο Πλουμπίδης οδηγηθεί στο εκτελεστικό απόσπασμα: “Δεν έχω κάνει τίποτα, πάτερ. Είμαι αθώος. Αυτό, που λένε αυτοί προδοσία, εγώ το λέω αγώνα και αφήνω ένα έντιμο όνομα στο παιδί μου…” (από ιστορικό αφήγημα του Σόλωνα Γρηγοριάδη).

Επιστημονική ημερίδα και έκθεση

Το ρεπορτάζ για τον τιμητικό τόμο της Βουλής (από το ΑΠΕ-ΜΠΕ):

Ο Νίκος Πλουμπίδης, υψηλόβαθμο στέλεχος του ΚΚΕ, με πλήθος αγωνιστικών περγαμηνών, ισχυρή πολιτική προσωπικότητα του Μεσοπολέμου και της μεταπολεμικής περιόδου, καθώς και θύμα των εσωτερικών συγκρούσεων του κόμματός του κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1950, αποτελεί με την πολυκύμαντη δραστηριότητα και την πολύπαθη ζωή του μέρος όχι μόνο της ιστορίας της Αριστεράς, αλλά και της νεώτερης πολιτικής ιστορίας της Ελλάδας.

Ο αφιερωματικός τόμος που φέρει ως τίτλο του το όνομά του και κυκλοφόρησε πρόσφατα από το Ίδρυμα της Βουλής αντλεί υλικό από την επιστημονική ημερίδα και την έκθεση που διοργάνωσε το Ίδρυμα τον Οκτώβριο του 2018 «στενή κι’ αδιάβατος, τραχεία η οδός – ΝΙΚΟΣ ΠΛΟΥΜΠΙΔΗΣ 1902-1954».

Η έκδοση παρουσιάζει μια σύνθετη εικόνα του Νίκου Πλουμπίδη μέσα από την πολιτική δράση του και τις διαπροσωπικές του σχέσεις.

Ο Χάρης Αθανασιάδης αναφέρεται στην πρώιμη συνδικαλιστική δράση του Ν. Πλουμπίδη από τη θέση του δασκάλου, ενώ ο Γιώργος Μαργαρίτης στην οργάνωση της γενικής απεργίας ενάντια στην πολιτική επιστράτευση στις 5 Μαρτίου 1943. Η Ιωάννα Παπαθανασίου μιλά για τη ζωή στην πόλη σε συνθήκες παρανομίας και ο Βαγγέλης Καραμανωλάκης για την κρυφή αλληλογραφία του Ν. Πλουμπίδη μέσα από τη φυλακή με τον Δημοσθένη Παπαχρίστου.

Η Άλκη Ζέη σκιαγραφεί τη φυσιογνωμία του Ν. Πλουμπίδη «σαν ήρωα του Σταντάλ» μέσα από προσωπικά βιώματα και στιγμιότυπα. Τέλος, ο Ηλίας Νικολακόπουλος περιγράφει τη συμβολή του Πλουμπίδη στην επάνοδο της Αριστεράς στη νομιμότητα και την κοινοβουλευτική εκπροσώπηση, με τη δημιουργία της Δημοκρατικής Παράταξης και στη συνέχεια της ΕΔΑ. Η έκδοση περιλαμβάνει χρονολόγιο, τεκμήρια και εικονογραφικό υλικό.

Από δάσκαλος στον Πύργο στην κορυφή της αριστεράς

Ξεφυλλίζοντας κανείς τις σελίδες του βιβλίου, βλέπει να ξεδιπλώνεται βήμα προς βήμα η ιστορική διαδρομή του Πλουμπίδη: από την αποφοίτησή του από το Γυμνάσιο Δημητσάνας, τη φοίτηση στο Διδασκαλείο Πύργου, τη θητεία του ως δημοδιδασκάλου στη Βούρμπα της Ελασσόνας, την ένταξη στο ΚΚΕ, τη μετεκπαίδευση στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, τη σύλληψη και την καταδίκη του για υποκίνηση σε απεργία, τις περιοδείες του στη Μακεδονία και τη Θράκη για την οργάνωση αριστερών παρατάξεων στα συνδικάτα των δημοσίων υπαλλήλων, την απόλυση από το Δημόσιο, τη βουλευτική υποψηφιότητα και την άνοδο στην κομματική ιεραρχία κατά τη δεκαετία του 1930 μέχρι τη συμμετοχή του στην ίδρυση της ΕΠΟΝ, τον γάμο του με την Ιουλία Παπαχρίστου και τη γέννηση του γιου τους Δημήτρη, τη συμβολή του στην δημιουργία της ΕΔΑ, την ανάληψη της ευθύνης για τις κατηγορίες κατά του Νίκου Μπελογιάννη (λίγο πριν από την εκτέλεσή του), τον χαρακτηρισμό του από το ΚΚΕ ως χαφιέ και προδότη και, τέλος, τη σύλληψη, τη δίκη, την καταδίκη και την εκτέλεσή του στις 14 Αυγούστου 1954 στο Δαφνί.

Ο Πλουμπίδης μπήκε αμέσως μετά τη λήξη του Εμφυλίου στο μάτι του κυκλώνα για τις κρατικές διωκτικές αρχές. Έχοντας παίξει καθοριστικό ρόλο στη συγκρότηση των παράνομων αθηναϊκών οργανώσεων του ΚΚΕ και έχοντας διευθύνει την εκλογική μάχη της ΕΔΑ στις εκλογές του 1952, αποτελούσε έναν ορκισμένο εχθρό.

Γιατί τον αποκήρυξε το ΚΚΕ

Τι ήταν, όμως, εκείνο που έκανε το ΚΚΕ να τον αποκηρύξει την ίδια χρονιά, αλλά και να μιλήσει για εικονική εκτέλεση την επαύριο του θανάτου του; Οι συνεργάτες τού τιμητικού τόμου δίνουν ποικίλες απαντήσεις στο ερώτημα, ακολουθώντας κάτι που έλεγε ο ίδιος: ότι οι αντιθέσεις και οι εσωκομματικές διαμάχες δεν πρέπει να προσωποποιούνται. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο, η απομάκρυνση του Κόμματος από το διακεκριμένο στέλεχός του οφείλει να ιδωθεί στο πλαίσιο της γραμμής πολιτικής απομόνωσης η οποία χαράχθηκε μετεμφυλιακά.

Ο Πλουμπίδης ήταν πιστός στο κομματικό και το κομμουνιστικό ιδεώδες, αλλά έβλεπε με ορθάνοιχτα μάτια το μεταπολεμικό πολιτικό πεδίο: αντί να επιδιώκει μια μονομερή προβολή και προώθηση των κομματικών θέσεων, θέλησε να συμπήξει μια γενικότερη συμμαχία και να συσπειρώσει τις δυνάμεις της Αριστεράς στον αγώνα για τη διεύρυνση της κοινοβουλευτικής επιρροής τους – τον μοναδικό δρόμο ο οποίος μπορούσε να βγάλει το ΚΚΕ από την πολιτική του μοναξιά και να αποκτήσει ένα διευρυμένο ακροατήριο.

Το χειρότερο για την ιστορία του Πλουμπίδη, που έγινε επίλεκτος στόχος τόσο του κράτους όσο και του Κόμματος, είναι πως μολονότι το ΚΚΕ κατάλαβε σύντομα το λάθος του, και το δήλωσε επισήμως, η μεταστροφή του ήταν ολοφάνερα απρόθυμη και τσιγκούνικη. Και χρειάστηκε να περάσουν πολλά χρόνια για να φτάσουμε στις ημέρες μας – ημέρες της πάνδημης αναγνώρισης.

Ποτέ, βεβαίως, δεν είναι αργά, αλλά ο Πλουμπίδης ήξερε από τότε που έγραφε τα γράμματά του από τη φυλακή πόσο θα αργούσε να έρθει η αποκατάσταση – και, φυσικά, δεν μπορούσε να κάνει τίποτε για να επισπεύσει τον ερχομό της.