Μια υπερσύγχρονη πολεμική μηχανή σε ξηρά, αέρα και θάλασσα ετοίμαζε επί χρόνια η Τουρκία, όπως αποκαλύπτεται τώρα με την ανακοίνωση των αμερικανικών κυρώσεων κατά της ηγεσίας της αμυντικής βιομηχανίας και άλλων στελεχών κρατικών υπηρεσιών.

Μη επανδρωμένα αεροσκάφη (drones), ελικόπτερα, άρματα μάχης, οχήματα μεταφοράς προσωπικού, δορυφόροι, υποβρύχια, ακόμη και μεγάλο ελικοπτεροφόρο βρίσκονταν στην γραμμή παραγωγής επί χρόνια, υπό την στήριξη πολλών ευρωπαϊκών χωρών, αλλά και των ΗΠΑ, που τώρα “ξύπνησαν” επειδή οι Τούρκοι πήραν τους S-400 από την Ρωσία.

Γεννά μάλιστα απορίες το πως επί τόσα χρόνια η Ελλάδα δεν είχε εκδηλώσει ανησυχίες για όσα η γειτονική χώρα ετοίμαζε με μεθοδικό τρόπο και για ποιο λόγο δεν φρόντιζε να διατηρήσει ισορροπίες στους εξοπλισμούς, έστω και εν μέσω κρίσης.

Δυτικοί διπλωμάτες πιστεύουν ότι οι αμερικανικές κυρώσεις θα έχουν σοβαρές επιπτώσεις στην αμυντική βιομηχανική παραγωγή της Τουρκίας και συγκεκριμένα σε βάρος της διεύθυνσης αμυντικών βιομηχανιών (SSB), ενός οργανισμού υπό την άμεση επίβλεψη του Τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν.

Στην ευθύνη του SSB υπάρχει μια σειρά από πολύ σημαντικά πρότζεκτ, με κυριότερο την «κορωνίδα» της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας, τα μη επανδρωμένα UAV τύπου Bayraktar.

Σύμφωνα με όσα αναφέρει η “Καθημερινή”, ο συγκεκριμένος τύπος UAV είχε υποστεί ένα πλήγμα προ περίπου δύο μηνών, όταν ο Καναδάς έλαβε απόφαση για απαγόρευση εξαγωγών κρίσιμων οπλικών συστημάτων προς την Τουρκία, με αποτέλεσμα το Bayraktar TB-2 να απολέσει την πρόσβαση σε συστήματα στόχευσης και κατόπτευσης και σε αισθητήρες, που η κατασκευάστρια εταιρεία προμηθευόταν από την καναδική L3Harris WESCAM, θυγατρική της αμερικανικής L3 Harris. 

Δεν θα έχουν συναλλαγές και εξαγωγές

Πρακτικά, η πρόβλεψη για απαγόρευση παροχής αδειών εξαγωγής από τις ΗΠΑ συστήματος ή τεχνολογίας προς την τουρκική SSB, όπως προβλέπεται από τις κυρώσεις που αναρτήθηκαν από το ομοσπονδιακό υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ, θα μπορούσε να προκαλέσει σημαντικά προβλήματα στην υλοποίηση διάφορων συναλλαγών για την Τουρκία. Κυρίως, η υπαγωγή ενός τουρκικού οργανισμού όπως αυτός στη νομοθεσία CAATSA λειτουργεί αποθαρρυντικά για πιθανούς αγοραστές συστημάτων υπό την SSB.

Ουσιαστικά, οι Τούρκοι δεν θα μπορούν να χρησιμοποιήσουν αμερικανική τεχνολογία ούτε για εισαγωγές ούτε για εξαγωγές, ενώ δεν θα πρέπει να μειώνεται η αξία και του πολιτικού μηνύματος προς τους Ευρωπαίους. Σημειώνεται ότι ως πρότζεκτ που υλοποιούνται υπό την αιγίδα της SSB λογίζονται και τα UAV τύπου ΑΝΚΑ, οι δορυφόροι Gokturk, τα γερμανικής σχεδίασης υποβρύχια τύπου 214, το ισπανικής σχεδίασης ελικοπτεροφόρο Αναντολού και η «εθνική» κορβέτα (MILGEM).

Οι αμερικανικές κυρώσεις έρχονται σε συνέχεια ενός νομοθετικού διετούς «παγώματος» εξαγωγών στην Τουρκία, που προωθήθηκε δίχως πολλές τυμπανοκρουσίες τον περασμένο Αύγουστο από μια διακομματική ομάδα γερουσιαστών. Ακόμη μία ένδειξη της διακομματικής συμφωνίας για την ανάγκη κυρώσεων προς την Τουρκία είναι η στροφή του Ρεπουμπλικανού γερουσιαστή Λίντσεϊ Γκρέιαμ, άλλοτε πολεμίου οποιασδήποτε λήψης μέτρων κατά της Αγκυρας. Ο κ. Γκρέιαμ δήλωσε τη «σθεναρή στήριξή» του στις κυρώσεις, λέγοντας ότι γι’ αυτές υπεύθυνοι είναι αποκλειστικά και μόνο οι Τούρκοι αξιωματούχοι.