Στην υλοποίηση ενός πολύ σημαντικού έργου, που θα ενισχύσει τη δυνατότητα του λιμενικού σώματος στις επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, στην πάταξη της κάθε μορφής εγκληματικότητας αλλά και στον εντοπισμό πλοιαρίων  με πρόσφυγες και μετανάστες, προτού καν αναχωρήσουν από τα τουρκικά παράλια,  προχωρά το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.

Πρόκειται για το Εθνικό Σύστημα Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης (ΕΣΟΘΕ), που θα αποτελέσει κυριολεκτικά  το άγρυπνο ηλεκτρονικό μάτι των θαλάσσιων χωρικών μας υδάτων, με τεράστιες δυνατότητες σε επίπεδο να μεταφέρει εικόνα και ήχο σε πραγματικό χρόνο από τα θαλάσσια πεδία των περιοχών του ανατολικού Αιγαίου, της Κρήτης και του Ιονίου.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης, σε τηλεσυνέντευξή του είπε ότι πρόκειται για «ένα κορυφαίο έργο όχι μόνο για το Λιμενικό Σώμα αλλά και την πατρίδα, καθώς θα ενισχύσει σημαντικά την προστασία των θαλασσίων συνόρων», ενώ μίλησε για «ανευθυνότητα» και «αναποτελεσματικότητα» από την προηγούμενη κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ στην υλοποίησή του, αφού όπως είπε κατάφερε να μην το προχωρήσει  παρά το γεγονός ότι παρέλαβε εγκεκριμένη μελέτη και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.

Τόνισε ότι η αναγκαιότητα του συστήματος θαλάσσιας επιτήρησης υιοθετήθηκε από την κυβέρνηση της ΝΔ τον Οκτώβριο του 2013, με βάση επιτελική μελέτη που εκπονήθηκε από μεικτή επιτροπή του λιμενικού σώματος και του ΓΕΕΘΑ και όταν το 2015 ανέλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ τη διακυβέρνηση της χώρας, η μελέτη για το έργο είχε εγκριθεί σε ανώτατο επίπεδο με εξασφαλισμένη κοινοτική χρηματοδότηση, ενώ το επόμενο βήμα ήταν η σύνταξη των τεχνικών προδιαγραφών ώστε να κατατεθεί το τεύχος προκήρυξη τους διαγωνισμού.

Πρόσθεσε ότι η εξέλιξη του έργου καθυστέρησε σημαντικά και χρειάστηκαν να περάσουν 21 μήνες, προκειμένου ο ΣΥΡΙΖΑ να συγκροτήσει την επιτροπή των τεχνικών προδιαγραφών.

Τόνισε ότι τo έργο που ήδη δημοπρατείται επειδή έχει μπει στο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων είναι προϋπολογισμού 62 εκατ. ευρώ., ενώ έχει ήδη προσυμφωνηθεί με την ΕΕ να χρηματοδοτηθεί από την επόμενη προγραμματική περίοδο.

«Αρα δεν χάνουμε ούτε ένα ευρώ από κοινοτικές χρηματοδοτήσεις και εμπροσθοβαρώς υλοποιούμε ένα πολύ σημαντικό πρόγραμμα που θα ενισχύσει περαιτέρω την επιχειρησιακή δυνατότητα του λιμενικού σώματος καθώς για πρώτη φορά μαζί με το ΕΣΟΘΕ εντάσσεται ιματισμός στο λιμενικό, συγκεκριμένος εξοπλισμός και μεταφορικά μέσα» συμπλήρωσε, υπογραμμίζοντας ότι μιλάμε για το «λιμενικό του μέλλοντος».

Είπε επίσης ότι το ΕΣΟΘΕ θα ενταχθεί στο Ενιαίο Κέντρο Συντονισμού Έρευνας και Διάσωσης θα είναι συνδεδεμένο και με τα αντίστοιχα συστήματα του πολεμικού ναυτικού ώστε και αυτό να έχει τη δυνατότητα χρήσης του συστήματος, κάτι που βοηθάει πάρα πολύ στο συντονισμό των στρατιωτικών δυνάμεων στο Αιγαίο.

«Είναι η πρώτη φορά που σε πραγματικό χρόνο επιχειρούν μαζί το Λιμενικό Σώμα, Πολεμικό Ναυτικό και Frontex  με πολύ θετικά αποτελέσματα» τόνισε.

Ο κ. Πλακιωτάκης δήλωσε εξάλλου ότι σήμερα θα υπογραφεί το τεύχος διακήρυξης του έργου και θα σταλεί ως διεθνής διαγωνισμός στην εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Οι δυνατότητες του ΕΣΟΘΕ με 35 σταθμούς

Ο επικεφαλής του Εθνικού Συστήματος Θαλάσσιας Επιτήρησης αντιπλοίαρχος Λιμενικού Σώματος Γιώργος Χριστιανός, είπε ότι το συγκεκριμένο έργο θα καλύψει μία περιοχή έρευνας και διάσωσης περίπου 1.150.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων, ενώ τόνισε ότι η Ελλάδα αποτελεί σταυροδρόμι τριών ηπείρων όπου η υπάρχει πυκνότατη θαλάσσια κυκλοφορία καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.

Πρόσθεσε ότι το σύστημα θα αποτελείται από 35 σταθμούς προκειμένου να υπάρχει πλήρη επίγνωση του θαλάσσιου πεδίου, των καιρικών συνθηκών που επικρατούν(ύψος κύματος)ενώ  θα υπάρχουν ενσωματωμένα ραντάρ, σταθμοί βάσης και μετεωρολογικός σταθμός.

Πρόσθεσε ότι σε 26 από αυτούς τους σταθμούς θα είναι εγκαταστημένοι ηλεκτρο-οπτικοί αισθητήρες με θερμικές κάμερες και κάμερες νυχτός, ενώ θα υπάρχει και απευθείας εικόνα από το θαλάσσιο πεδίο προκειμένου να γνωρίζουμε  για οποιοδήποτε συμβάν.

Τόνισε επίσης ότι πέραν το σταθμών του συστήματος θα υπάρχουν και δύο αυτοκινούμενοι σταθμοί αισθητήρων πάνω σε οχήματα προκειμένου να μπορούν να καλύψουν επιχειρησιακά κενά.

Ο κ. Χριστιανός τόνισε ότι είναι ιδιαίτερο σημαντικό ότι για το λιμενικό σώμα ότι θα υπάρχει για πρώτη φορά  επίγνωση του χώρου για να μπορεί να συνδράμει σε οποιοδήποτε περιστατικό σε κάποια θαλάσσια περιοχή κάτω υπό δυσμενείς καιρικές συνθήκες. (Πηγή:ΑΠΕ_ΜΠΕ)