Υγεία - Διατροφή

Διάβασμα και μόρφωση προσθέτουν χρόνια ζωής!

Υπερβολικό βάρος και κάπνισμα “ευθύνονται” περισσότερο από άλλους παράγοντες για τη μείωση του προσδόκιμου της ζωής, ενώ το διάβασμα και γενικότερα η μόρφωση των ανθρώπων προσθέτει χρόνια.
Οι επισημάνσεις αυτές έγιναν από ερευνητές του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου και έχουν ιδιαίτερη σημασία, ενόψει της αυριανής Ημέρας της Παγκόσμιας Υγείας (7 Απριλίου) καθώς συμβάλλουν στο να βελτιωθούν οι συνθήκες ζωής σε όλο  τον κόσμο.
Το σύνθημα της φετινής Ημέρας είναι Υγεία για όλους- για τον καθένα, παντού!
Ειδικότερα, στην έρευνα αναφέρονται και τα εξής στοιχεία:
Οι άνθρωποι που είναι υπέρβαροι, μειώνουν το προσδόκιμο ζωής τους κατά δύο μήνες κατά μέσο όρο για κάθε παραπανίσιο κιλό βάρους τους, σύμφωνα με μια νέα βρετανική επιστημονική έρευνα.
Η μεγάλη γενετική μελέτη, με τη βοήθεια των γονιδίων που ευνοούν την μακροζωία, διαπίστωσε επίσης ότι το κάπνισμα ενός πακέτου τσιγάρων τη μέρα εφ’ όρου ζωής αφαιρεί κατά μέσο όρο γύρω στα επτά χρόνια από το προσδόκιμο ζωής. Αλλά αν κανείς κόψει έγκαιρα το τσιγάρο, τελικά μπορεί να ελπίζει ότι θα ζήσει όσο αν δεν είχε ποτέ καπνίσει.
Από την άλλη, η μεγαλύτερη μόρφωση «χαρίζει» περισσότερα χρόνια ζωής. Σχεδόν ένα έτος προστίθεται στο προσδόκιμο ζωής για κάθε πρόσθετο χρόνο εκπαίδευσης. Σύμφωνα με την έρευνα, οι άνθρωποι που κόβουν το κάπνισμα, μορφώνονται περισσότερο και ταυτόχρονα είναι ανοικτοί σε νέες εμπειρίες, αναμένεται να ζήσουν περισσότερο.
Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Εδιμβούργου, με επικεφαλής τον καθηγητή Τζιμ Ουίλσον, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό “Nature Communications”, ανέλυσαν γενετικές πληροφορίες για πάνω από 600.000 άτομα, συσχετίζοντας αυτά τα δεδομένα με στοιχεία για τη διάρκεια της ζωής καθενός ανθρώπου.
Με αυτό τον τρόπο, οι επιστήμονες -με τη βοήθεια των υπολογιστών- κατάφεραν να εντοπίσουν γονίδια που έχουν την μεγαλύτερη επίδραση στην μακροζωία. Επειδή οι επιλογές στη ζωή και η συμπεριφορά κάθε ανθρώπου (μόρφωση, τάση για αλκοολισμό κ.α.) επηρεάζονται σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό από γενετικούς παράγοντες -πέρα ασφαλώς από τους περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς παράγοντες- οι ερευνητές μπόρεσαν έμμεσα να εντοπίσουν τους παράγοντες εκείνους στον τρόπο ζωής που έχουν την μεγαλύτερη επίδραση στο προσδόκιμο.
Βρήκαν έτσι ότι το κάπνισμα και ο καρκίνος των πνευμόνων έχουν τη σημαντικότερη επίπτωση και είναι αυτά που κόβουν τα περισσότερα χρόνια ζωής. Επίσης, η συσσώρευση λίπους και άλλοι παράγοντες που σχετίζονται με την παχυσαρκία και το διαβήτη, επιδρούν αρνητικά στην μακροζωία. Εντοπίσθηκε επίσης ένα «κακό» γονίδιο που αυξάνει τη χοληστερίνη στο αίμα και αφαιρεί οκτώ μήνες ζωής, καθώς και ένα «καλό» γονίδιο που ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα και προσθέτει σχεδόν μισό χρόνο στο προσδόκιμο ζωής.
Τι καλό κάνει το διάβασμα βιβλίων

Η ανάγνωση βιβλίων όχι μόνο κάνει καλό στο μυαλό και στον ίδιο τον εγκέφαλο απομακρύνοντας την πιθανότητα εκδήλωσης άνοιας – κάτι ήδη γνωστό- αλλά συνδέεται και με μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.

Οι άνθρωποι που διαβάζουν ένα βιβλίο έστω και για μισή ώρα κάθε μέρα (συνολικά 3,5 ώρες την εβδομάδα), μπορούν να μειώσουν τον κίνδυνο πρόωρου θανάτου κατά περίπου 20%, σύμφωνα με μια νέα αμερικανική επιστημονική έρευνα. Το όφελος από την ανάγνωση εφημερίδων και περιοδικών είναι πολύ μικρότερο.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής την καθηγήτρια επιδημιολογίας Μπέκα Λέβι της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου Γιέηλ, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό κοινωνικής ιατρικής “Social Science and Medicine”, ανέλυσαν στοιχεία για 3.635 ανθρώπους, συσχετίζοντας τις αναγνωστικές συνήθειες καθενός, με τη γενικότερη κατάσταση της υγείας του σε βάθος 12 ετών.

Διαπιστώθηκε ότι όσοι διάβαζαν περίπου 3,5 ώρες την εβδομάδα, ήταν κατά μέσο όρο 17% λιγότερο πιθανό να πεθάνουν πρόωρα από οποιαδήποτε αιτία, ενώ για όσους διάβαζαν πάνω από 3,5 ώρες εβδομαδιαίως η πιθανότητα ήταν 23% μικρότερη.

Προηγούμενες μελέτες έχουν δείξει ότι η ανάγνωση βιβλίων βοηθά στον ύπνο, στην ψυχική διάθεση, στην καθυστέρηση της νόσου Αλτσχάιμερ κ.α.

ΠΗΓΗ: iatrikanea.gr/ΑΠΕ-ΜΠΕ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *