O πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης μίλησε το μεσημέρι στην παρουσίαση του αναπτυξιακού προγράμματος για το Βόρειο Αιγαίο του 2030, στη Μυτιλήνη, που περιλαμβάνει περισσότερα από 340 έργα και παρεμβάσεις, προϋπολογισμού 1,9 δισεκατομμυρίων ευρώ. 

«Αυτό το οποίο ξεχωρίζει με αυτά τα σχέδια από προηγούμενες εκθέσεις ιδεών έχει να κάνει με το γεγονός ότι κάθε έργο, το οποίο παρουσιάζεται εδώ, είναι κοστολογημένο, έχει συγκεκριμένο φορέα υλοποίησης και φυσικά εξασφαλισμένους πόρους. Οπότε θα έλεγα ότι είναι κι ένα συμβόλαιο λογοδοσίας, το οποίο θα επιτρέπει και στην τοπική κοινωνία να παρακολουθεί την πρόοδο όσων έχουμε δεσμευθεί ότι θέλουμε να υλοποιήσουμε την επόμενη τετραετία», σημείωσε ο πρωθυπουργός.

«Η Μόρια δεν θυμίζει σήμερα, σε τίποτα τις εικόνες που είχαμε βιώσει. Αντιμετωπίσαμε το μεταναστευτικό – μη μας κουνάνε το δάχτυλο για το κράτος δικαίου αυτοί που έθεσαν σε κίνδυνο την εθνική ασφάλεια της πατρίδας και διέσυραν τη χώρα διεθνώς»

«Τίποτα από αυτά τα οποία περιγράφεται σε αυτό εδώ το σχέδιο δε θα μπορούσε να είχε γίνει πράξη εάν δεν είχαμε αντιμετωπίσει το τεράστιο πρόβλημα, το οποίο βρέθηκε να διαχειρίζεται το Βόρειο Αιγαίο, που δεν είναι άλλο από το πρόβλημα των ανεξέλεγκτων μεταναστευτικών ροών», υπογράμμισε ο κ. Μητσοτάκης.

Σήμερα, ο χώρος έχει αποδοθεί ουσιαστικά στον Δήμο, ιδιωτικές περιουσίες έχουν επιστρέψει στους ιδιοκτήτες τους και η Μόρια είναι ένα βουκολικό τοπίο με ελιές και πολύ σύντομα θα είναι ένα κέντρο εκπαίδευσης και πολιτισμού με εξασφαλισμένους πόρους, στηρίζοντας το πανεπιστήμιο και όχι μόνο.

Δημιουργία δομών σύγχρονων με ανθρώπινες συνθήκες διαβίωσης

Για την απόδοση πίσω στους δήμους των χώρων που τους ανήκαν σημείωσε «Όχι μόνο εδώ στη Λέσβο, στη Σάμο, στο Βαθύ, όπου κρεμόταν από πάνω από την πόλη ουσιαστικά ένας καταυλισμός με 7.000 ανθρώπους. Όλα αυτά ανήκουν στο χθες πια. Και νομίζω ότι έχουμε κάθε λόγο να είμαστε ικανοποιημένοι για την πολιτική την οποία ασκήσαμε».

«Τη διεκδίκηση ευρωπαϊκών πόρων για να μπορέσουμε να καλύψουμε όλες αυτές τις σημαντικές ανάγκες. Την ενίσχυση του Λιμενικού, το σκάφος το οποίο είδα σήμερα είναι ένα από τα καινούργια σκάφη και θα προσθέσουμε και άλλα τέσσερα τέτοια σκάφη για να μπορούμε πραγματικά και να επιχειρούμε και να βλέπουμε ακριβώς τι γίνεται στην ευρύτερη περιοχή», επεσήμανε ο πρωθυπουργός.

340+ έργα και παρεμβάσεις, προϋπολογισμού 1,9 δισεκατομμυρίων ευρώ

Το πρόγραμμα εδράζεται σε τέσσερις άξονες: τη δημιουργία σύγχρονων δικτύων και υποδομών για την αναπτυξιακή βελτίωση των συνδέσεων και της ασφάλειας των μετακινήσεων, την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των πολιτών, την υλοποίηση επενδύσεων που προσδίδουν μεγαλύτερη αξία στην περιοχή και την υλοποίηση έργων για τη στήριξη του πρωτογενούς τομέα και την πράσινη μετάβαση.

Σύγχρονα δίκτυα και υποδομές 

Στον τομέα των οδικών υποδομών, ο φάκελος περιλαμβάνει την αναβάθμιση του οδικού άξονα Καλλονής – Σιγρίου και τα έργα για τη βελτίωση του οδικού άξονα Καλλονής – Πέτρας στη Λέσβο, καθώς και για τις παρακάμψεις του Πυθαγορείου και της Χώρας στη Σάμο. Παράλληλα, δρομολογείται η εμβληματική κατασκευή της νότιας παράκαμψης Μυτιλήνης, αλλά και η βελτίωση της Εθνικής Οδού «Σάμος – Καρλόβασι».

Εστιασμένες παρεμβάσεις προβλέπονται επίσης για την αναβάθμιση των λιμενικών υποδομών των νησιών του Βορείου Αιγαίου, όπως η δημιουργία νέου εμπορικού και επιβατικού λιμένα στο Σιγρί της Λέσβου, ενώ έχει ήδη ολοκληρωθεί η αποκατάσταση του λιμένα Ευδήλου Ικαρίας. Επιπλέον, σχεδιάζεται η επέκταση του μόλου Αγίου Κήρυκου στην Ικαρία και δρομολογούνται έργα για νέα αλιευτικά καταφύγια, αλλά και για τη βελτίωση των υφιστάμενων.

Ταυτόχρονα, αναβαθμίζονται οι υποδομές των αεροδρομίων των νησιών. Ειδικότερα, ολοκληρώθηκε ήδη η αναβάθμιση και επέκταση των υποδομών των αερολιμένων Μυτιλήνης και Σάμου. Αντίστοιχα έργα δρομολογούνται στα αεροδρόμια Χίου και Ικαρίας που έχουν και αυτά ενταχθεί στο δίκτυο των περιφερειακών αεροδρομίων, ενώ εκτελούνται ήδη έργα επέκτασης και βελτίωσης υποδομών στα αεροδρόμια Χίου και Λήμνου.