Δυο -τρεις οδικοί άξονες προς Δυτική Μακεδονία και προς βορράν, βελτίωση της σιδηροδρομικής γραμμής προς Βουλγαρία και ευχολόγια για την ανάπτυξη των θαλάσσιων και αεροπορικών μεταφορών προβλέπει το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών, που συζητήθηκε χθες στο Περιφερειακό Συμβούλιο.

Τα έργα αυτά προς Έδεσσα και Φλώρινα δεν μπορούν να αντισταθμίσουν τις μεγάλες ανάγκες της οδικής κατάστασης στους άξονες προς Χαλκιδική και προς τους γύρω Δήμους, Θερμαϊκού, Πανοράματος – Πυλαίας – Χορτιάτη κ.λ.π., ούτε δίνουν κάποια προοπτική με αναπτυξιακά χαρακτηριστικά στη Θεσσαλονίκη.

Ακόμη και η ανακοίνωση του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για ανάπλαση του χώρου της ΔΕθ αναφερόταν σε ένα έργο, που είχε ήδη εξαγγελθεί εδώ και ένα χρόνο από την διοίκηση του Εκθεσιακού Φορέα και μάλιστα είχε προκαλέσει και αντιδράσεις από επιστήμονες και τεχνικούς φορείς για την πρόβλεψη δημιουργίας ξενοδοχειακής μονάδας και αύξησης του μπετόν στο χώρο της σημερινής ΔΕΘ.

Ποια έργα προβλέπονται στην Κεντρική Μακεδονία

Όπως αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών προβλέπει συγκεκριμένα έργα για την αναβάθμιση των μεταφορών στην Κεντρική Μακεδονία. Τα έργα αυτά αφορούν τις οδικές, τις σιδηροδρομικές και τις θαλάσσιες μεταφορές καθώς και τις αερομεταφορές.
Πιο αναλυτικά, σύμφωνα με το Σχέδιο, προβλέπεται η αναβάθμιση του οδικού άξονα Θεσσαλονίκης – Χαλκηδόνας – Γιαννιτσών – Μαυροβουνίου, ενώ εκτιμάται ότι το έργο θα συμβάλει στην άμβλυνση των σημερινών και μελλοντικών σημείων συμφόρησης στο οδικό τμήμα Βέροια – Έδεσσα.
Επίσης προβλέπεται η αναβάθμιση, με προδιαγραφές αυτοκινητοδρόμου του άξονα Α1, βόρειο τμήμα προς τα σύνορα με τη Βόρεια Μακεδονία (Χαλάστρα – Πολύκαστρο). Το έργο αυτό αποσκοπεί στη βελτίωση του επιπέδου διεθνούς συνδεσιμότητας.
Σε ό,τι αφορά τις σιδηροδρομικές μεταφορές, το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών της Ελλάδας περιλαμβάνει την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης προς Βουλγαρία (τμήμα Θεσσαλονίκης – Προμαχώνα), που αποσκοπεί στη βελτίωση του επιπέδου διεθνούς συνδεσιμότητας και τη νέα προαστιακή σιδηροδρομική σύνδεση Θεσσαλονίκη – Γιαννιτσά – Έδεσσα, με στόχο τη βελτίωση του επιπέδου προσβασιμότητας και κοινωνικής ένταξης.

Στον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών -και ειδικά για την Κεντρική Μακεδονία- προβλέπεται η επέκταση του σταθμού εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, η βελτίωση της χερσαίας σύνδεσης με το λιμάνι και λιμενικά έργα με στόχο τη βελτίωση του επιπέδου συνδεσιμότητάς του.
Στις αερομεταφορές, το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών προβλέπει έργα σε 24 αεροδρόμια, στα οποία συμπεριλαμβάνεται και το αεροδρόμιο «Μακεδονία». Στόχος των έργων είναι η βελτίωση του επιπέδου ασφάλειας των μεταφορών και η αντιμετώπιση θεμάτων ασφάλειας και κορεσμού.

Αντίδραση από τον αντιπεριφερειάρχη

Σημειώνεται ότι το σχέδιο είναι μια ενιαία και ολοκληρωμένη εθνική στρατηγική μεταφορών για την Ελλάδα με ορίζοντα εικοσαετίας 2017 – 2037 και θα αποτελέσει το μακροπρόθεσμο πλαίσιο για τις υποδομές και τις μεταφορές.
Το θέμα τέθηκε στο Περιφερειακό Συμβούλιο Κεντρικής Μακεδονίας προκειμένου να εγκριθούν οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις του Σχεδίου, ωστόσο ο αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος, Κώστας Γιουτίκας, ζήτησε την απόσυρση του θέματος καθώς, όπως είπε, το υπουργείο έχει λάβει ήδη την απόφασή του.

Διευκρίνισε, άλλωστε, ότι η εισήγηση των υπηρεσιών της Pεριφέρειας είναι θετική και ότι κάθε έργο θα έρθει χωριστά στο συμβούλιο με τη δική του μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Από την πλευρά των παρατάξεων της αντιπολίτευσης, η Δέσποινα Χαραλαμπίδου από τη «Ριζοσπαστική Αριστερή Ενότητα» χαρακτήρισε τη σχετική συζήτηση προσχηματική και ζήτησε η εισήγηση του θέματος να επιστραφεί στο υπουργείο το οποίο, όπως επισήμανε, έχει ήδη αποφασίσει και ενέκρινε, τέσσερις μέρες πριν από τις βουλευτικές εκλογές, τους περιβαλλοντικούς όρους του εθνικού στρατηγικού σχεδίου μεταφορών της χώρας. Παρόμοια ήταν και η τοποθέτηση του Βασίλη Ρέβα από τη «Λαϊκή Συσπείρωση».