«Δεν ήταν μόνο ένα λάθος – Επτά φορές παραβιάστηκε ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας την νύχτα της τραγωδίας”

«Νομίζετε ότι δεν θα έδινα τα πάντα για να ζουν ακόμα αυτοί οι 57 άνθρωποι;» είπε ο πρώην υπουργός Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής, στην ομιλία του στη Βουλή και πρόσθεσε ότι «σκύβει με απόλυτο σεβασμό στη μνήμη αυτών που χάθηκαν στο τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, όπως και σε όλες και όλους που βρίσκονταν στα μοιραία βαγόνια, και στις οικογένειές τους».

«Κανείς δεν μπορεί να νιώσει τον πόνο τους και το κενό της απώλειάς τους», τόνισε.

Κατήγγειλε όμως την εκμετάλλευση του ανθρώπινου πόνου. Ενώ επισήμανε ότι με την πρόταση δυσπιστίας τα κόμματα της αντιπολίτευσης «έφτασαν στο απροκάλυπτο αποκορύφωμα του κυνισμού, της πολιτικής εργαλειοποίησης. Οι μάσκες έπεσαν».

Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στις χωρίς μέτρο, γεμάτες υποκρισία και μίσος, επιθέσεις που δέχεται από την αντιπολίτευση. «Κατηγορείτε κι εμένα για συγκάλυψη, ενώ παραιτήθηκα αμέσως κι ένας λόγος ήταν να μη μείνει καμία σκιά στη διερεύνηση του τραγικού δυστυχήματος. Ανέλαβα την πολιτική ευθύνη που είναι εξ ορισμού αντικειμενική», είπε ο πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.

«Συγκάλυψη είναι να διασπείρεις ψευδείς ειδήσεις και να διαστρεβλώνεις σκόπιμα την αλήθεια για να επιβιώσεις πολιτικά. Να πατάς στον ανθρώπινο πόνο και να ευτελίζεις διαδικασίες με λαϊκίστικες κορώνες. Να διαχέεις το μίσος από σκοτεινούς μηχανισμούς στο διαδίκτυο. Να υποσκάπτεις θεσμούς, όπως είναι η Δικαιοσύνη», συνέχισε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε:

«Ακούω τόσες προσωπικές αναφορές που γίνονται σε εμένα. Όμως αναρωτιέμαι. Νομίζετε δεν πονάω κι εγώ όπως κάθε Έλληνας; Φαντάζεστε ότι δεν ανατριχιάζω όταν αναλογίζομαι το δράμα που περνούν τόσες οικογένειες; Ότι έχει περάσει έστω και μία μέρα που να μην έχω σκεφτεί αυτή την τραγωδία; Ότι δεν θα έδινα τα πάντα για να ζουν ακόμα αυτοί οι 57 άνθρωποι; Μιλάω μέσα από την ψυχή μου ως άνθρωπος και ως πατέρας τριών παιδιών».

“Η σύμβαση 717 έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 2016, αλλά ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2023”

Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στα δύο πιο κεντρικά ζητήματα που έχουν συζητηθεί για τα αίτια του δυστυχήματος, με πρώτο τη σύμβαση 717.

Επισήμανε ότι «η αντιπολίτευση με κατηγορεί γιατί η σύμβαση ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2023 κι όχι νωρίτερα. Ταυτοχρόνως, η αντιπολίτευση υιοθετεί και το σκεπτικό της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας. Η οποία τι λέει; Ότι η σύμβαση θα έπρεπε να είχε ακυρωθεί και να ξαναγίνει από την αρχή. Κάτι που αν το έκανα, δεν θα είχαμε, όχι μόνο ολοκληρωμένο έργο, αλλά ούτε καν σύμβαση. Ούτε τον Φεβρουάριο του ’23, ούτε τον Σεπτέμβριο του ’23».

Ο κ. Καραμανλής διερωτήθηκε επομένως: «Αποφασίστε: για τι πράγμα φταίω; Που ολοκληρώθηκε ή που δεν ολοκληρώθηκε η σύμβαση; Και για τα δύο δεν μπορεί να φταίω».

Υπενθύμισε ότι η σύμβαση 717 έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί το 2016, αλλά ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2023, αφού η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας κατάφερε να ξεκολλήσει το έργο.

«Αν κάποιοι καθυστέρησαν, είναι όσοι είχαν την ευθύνη το 2016, το 2017, το 2018. Γιατί αν μπορούσε και αν έπρεπε να διακοπεί η σύμβαση, ήταν έως τότε. Όμως ούτε την τελείωσαν, ούτε τη σταμάτησαν. Και επιπλέον, ενέπλεξαν το Ελληνικό Δημόσιο ως υπαίτιο των καθυστερήσεων και προχώρησαν και σε συμπληρωματική σύμβαση, εγκεκριμένη από το Ελεγκτικό Συνέδριο», τόνισε ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε: «Και έτσι, αν η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας διέκοπτε την 717, το Ελληνικό Δημόσιο θα επέστρεφε χρήματα και στην Ευρώπη και στους εργολάβους».

Συνοψίζοντας, ο κ. Καραμανλής εξήγησε πως όταν έφτασε στα χέρια του η σύμβαση όφειλε να την ολοκληρώσει και να δώσει την παράταση, διαφορετικά το Δημόσιο θα έχανε εκατομμύρια και -το κυριότερο- κανένα έργο δεν θα υπήρχε σήμερα.

«Επτά φορές παραβιάστηκε ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας την νύχτα της τραγωδίας”

Ο κ. Καραμανλής απάντησε όμως και στην κατηγορία της αντιπολίτευσης ότι δήθεν η κυβέρνηση έχει επινοήσει κάποια θεωρία του ανθρώπινου λάθους.

«Πρώτα απ’ όλα ήταν πολλά τα μοιραία λάθη, όχι ένα δυστυχώς. Και αυτό δεν είναι θεωρία, αλλά πέραν των άλλων βασίζεται και σε ομολογία. Δεν είναι θεωρία, ότι τη μοιραία νύχτα υπήρξε ακολουθία, συσσώρευση λαθών. Επτά φορές παραβιάστηκε ο Γενικός Κανονισμός Κυκλοφορίας. Αυτός που οι ειδικοί χαρακτηρίζουν ως το “Ευαγγέλιο” για τον σιδηρόδρομο. Η κατ’ εξακολούθηση παραβίαση του κανονισμού, μετά βεβαιότητας προκάλεσε την τραγωδία», τόνισε.

Επισήμανε ότι αυτό θα πει αιτιώδης συνάφεια, κάτι που δεν υπάρχει στην περίπτωση της 717, όπως εξάλλου και ο ίδιος ο πρώην υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ, ο κ. Σπίρτζης, δηλώνει κατηγορηματικά.