Η ατμοσφαιρική ρύπανση που προκαλούν οι κινητήρες των οχημάτων είναι πιθανό να οδηγήσει σε αύξηση της θνησιμότητας από τη νέα κορώνα SARS-CoV-2, ειδικά σε μεγάλα αστικά κέντρα. 

Στην επισήμανση αυτή προχώρησε η Ευρωπαϊκή Αδελφότητα για την Δημόσια Υγεία (EPHA) προειδοποιώντας ότι η μολυσμένη ατμόσφαιρα στις αστικές περιοχές, που ήδη συμβάλλει στην επιδείνωση της υπέρτασης, της διαβητικής και πολλών αναπνευστικών παθήσεων, μπορεί να συμβάλει σε μεγαλύτερη συνολική θνησιμότητα καθώς η νέα κορώωση έρχεται στον πλανήτη.

Οι ρύποι των κινητήρων πετρελαίου και βενζίνης είναι σε «επικίνδυνα» επίπεδα που θέτουν σε κίνδυνο τους πιο ευάλωτους ανθρώπους τόσο τώρα όσο και στο μέλλον, αναφέρει στην ανακοίνωσή της η Ευρωπαϊκή Πνευμονολογική Εταιρεία. «Οι ασθενείς με χρόνιες αναπνευστικές και καρδιολογικές παθήσεις που προκαλούνται ή επιδεινώνονται από την μακροχρόνια έκθεση στην ατμοσφαιρική ρύπανση  δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν σε λοιμώξεις του πνεύμονα και έτσι είναι πιο πιθανό να πεθάνουν», εξηγεί η Sara De Matteis από την Ευρωπαϊκή Πνευμονολογική Εταιρεία.

Και η επίκουρη καθηγήτρια της Επαγγελματικής και Περιβαλλοντικής Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Καγκαλιάρι της Ιταλίας, προσθέτει ότι «κάτι τέτοιο είναι πολύ πιθανό στην περίπτωση του COVID-19». Μέχρι και σήμερα, Δευτέρα, ο ιός είχε προσβάλει πάνω από 175.000 άτομα, ενώ έχουν χάσει τη ζωή τους πάνω από 6.700.

Πεθαίνουν πιο πολλοί σε περιοχές με ρύπους

Πολλές ευρωπαϊκές χώρες έχουν εφαρμόσει πρωτοφανή μέτρα προκειμένου να αναχαιτίσουν τη διάδοση του νέου κορώνα και να δώσουν την ευκαιρία στα υγειονομικά συστήματα να ανταποκριθούν στον αυξημένο όγκο εργασίας.

Αν και προς το παρόν δεν έχει αποδειχθεί επιστημονική σχέση μεταξύ θνησιμότητας λόγω COVID-19 και ατμοσφαιρικής ρύπανσης, η έκθεση του 2003 για το SARS που είχε επίσης προκαλέσει πανδημία, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι ασθενείς σε περιοχές με μέτρια ατμοσφαιρική ρύπανση είχαν 84% πεθάνουν συγκριτικά με τους κατοίκους σε περιοχές με χαμηλά επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης.

Το SARS-CoV-2 είναι παρόμοιο με το SARS (που προκάλεσε το Σοβαρό Οξύ Αναπνευστικό Σύμπτωμα 2002-2003) και μπορεί να προκαλέσει αναπνευστική ανεπάρκεια κατά την οξεία νόσο. Τα δεδομένα για τη θνησιμότητα της νόσου COVID-19 δεν είναι ολοκληρωμένα, αλλά τα προκαταρκτικά στοιχεία δείχνουν ότι η πλειοψηφία των ασθενών που πέθαναν είναι ηλικιωμένοι ή έχουν προϋπάρχουσες χρόνιες παθήσεις, όπως καρδιακή ή αναπνευστική νόσος. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Αρχή Περιβάλλοντος, η ατμοσφαιρική ρύπανση προκαλεί περίπου 400.000 πρόωρες θανάτους στην Ευρώπη κάθε χρόνο, παρά τις οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ποιότητα του αέρα.

Η Βόρεια Ιταλία, που θεωρείται η πηγή του νέου κορωνοϊού για την Ευρώπη, έχει ιδιαίτερα υψηλή ατμοσφαιρική ρύπανση. Η χώρα μετρά ήδη πάνω από 1.800 νεκρούς έχοντας ξεπεράσει τον ημερήσιο αριθμό θανάτων ακόμη και της Κίνας.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι μελέτη που δημοσιεύθηκε την προηγούμενη εβδομάδα στην Καρδιοαναπνευστική Έρευνα έδειξε ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση μειώνει την παγκόσμια προσδοκία ζωής σχεδόν κατά τρία χρόνια, με μέσο όρο, συμβάλλοντας σε 8,8 εκατομμύρια πρόωρους θανάτους ετησίως. (Πηγή: www.healthweb.gr)