Συμβουλές για καταπολέμηση της ζάλης και της ναυτίας στα πλοία και στα αυτοκίνητα προκύπτουν από έρευνα του γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού, τα στοιχεία της οποίας μπορούν να βοηθήσουν πολλούς ταξιδιώτες.
Πρόκειται για την ανάγκη καταπολέμησης της αίσθησης ζάλης και δυσφορίας (με παρόρμηση προς τον εμετό) που μπορεί να νιώσουν κάποιοι από τους επιβαίνοντες κατά την κίνηση του αυτοκινήτου, η οποία είναι γνωστή ως ναυτία και επηρεάζει περισσότερο τα παιδιά. Η ναυτία είναι ακόμη πιο συνηθισμένη στη θάλασσα, ειδικά όταν υπάρχει έντονη τρικυμία και απασχολεί και τους ναυτικούς εδώ και αιώνες.
Το γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό πραγματοποίησε τις δικές του έρευνες για την αντιμετώπισή της ναυτίας, η οποία μπορεί να επηρεάσει ακόμη και τα πιο έμπειρα στελέχη του μειώνοντας έτσι τις επιχειρησιακές τους ικανότητες.
Πως προκαλούνται τα συμπτώματα της ναυτίας
Τα περιστατικά της ναυτίας σε έκτακτες περιπτώσεις θα μπορούσαν να αποδειχθούν ακόμη και καταστροφικά, με τη ναυτία να είναι σίγουρα «καταστροφική» για τη διάθεση των επιβατών ενός αυτοκινήτου και ενίοτε και για… τις επενδύσεις της καμπίνας.
Με απλά λόγια το σύμπτωμα της ναυτίας προκαλείται από τον λανθασμένο τρόπο με τον οποίο ο εγκέφαλος αντιλαμβάνεται και «μεταφράζει», μέσω των αισθητηρίων οργάνων, την μετατόπιση του ίδιου αλλά και του υπόλοιπου σώματος σε σχέση με τον χώρο στον οποίο βρίσκεται.
Το πρόβλημα προκύπτει όταν κατά την κίνηση ενός οχήματος περιορίζεται η ορατότητα ενός ατόμου με αποτέλεσμα οι πληροφορίες που έρχονται από τα μάτια, να μην συμβαδίζουν με εκείνες που συλλέγονται από άλλα αισθητήρια όργανα όπως ο λαβύρινθος. Γι’ αυτό και το σύμπτωμα της ναυτίας παρουσιάζεται συνήθως σε εκείνους που κάθονται στο πίσω κάθισμα ενός αυτοκινήτου, οι οποίοι έχουν περιορισμένη ορατότητα προς τα εμπρός.
Δημιουργία ενός τεχνητού ορίζοντα
Σύμφωνα και με τα δεδομένα που συγκέντρωσαν χρησιμοποιώντας πλοίο σε πραγματικές συνθήκες, οι ερευνητές του γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η δημιουργία ενός τεχνητού ορίζοντα σε κλειστό, χωρίς παράθυρα χώρο, μειώνει σημαντικά το σύμπτωμα της ναυτίας αφού έτσι οι πληροφορίες από το μάτι μπορούν να συγχρονιστούν με εκείνες του λαβύρινθου.
Για να δημιουργήσουν τον τεχνητό ορίζοντα οι ερευνητές χρησιμοποίησαν στύλους που έφεραν στην κορυφή τους κάθετα τοποθετημένα LED, τους οποίους και τοποθέτησαν περιμετρικά του δωματίου του πλοίου. Με τη χρήση LED στύλων τρεις στους τέσσερεις ναυτιλόμενους που έλαβαν μέρος στην έρευνα δεν παρουσίασαν ενοχλήσεις με τη χρήση του φωτεινού τεχνητού ορίζοντα.
Τι μπορεί να κάνει ο επιβάτης στα πίσω καθίσματα
Από τη στιγμή που, προς το παρόν τουλάχιστον, δεν υπάρχει αντίστοιχη συσκευή για το αυτοκίνητο, η συμβουλή που προκύπτει από την έρευνα του γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού προς τους επιβάτες ενός αυτοκινήτου είναι να προσπαθήσουν να δημιουργήσουν τον δικό τους τεχνητό ορίζοντα εντός της καμπίνας βάζοντας τουλάχιστον δύο σημάδια στην ίδια ευθεία.
Για παράδειγμα από το πίσω κάθισμα ο επιβάτης θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τη μεσαία κολόνα και τη βάση του καθρέπτη της πόρτας.
Οι οδηγοί θα μπορούσαν να το κάνουν αυτό πιο εύκολο για τους επιβάτες (ειδικά για τα παιδιά)τοποθετώντας μικρά, κάθετα και ευδιάκριτα σημάδια κατά μήκος των θυρών, περίπου στο ύψος των ματιών.