Παρά την υπόσχεση της εταιρίας, που εκμεταλλεύεται τα ηλεκτρικά πατίνια για λήψη μέτρων ασφαλείας και παρότι παραγγέλθηκε εισαγγελική έρευνα για το πρώτο ατύχημα, που είχε συμβεί προ τριμήνου στην Καλαμαριά, η πόλη δείχνει την εικόνα του “μπάτε σκύλοι, αλέστε” αφού όπου να βρεθείς και όπου να σταθείς οι κίνδυνοι από το νέο αυτό μέσο μετακίνησης παραμονεύουν.

Ένα ακόμη ατύχημα, ίσως τρίτο ή και τέταρτο σημειώθηκε τις πρωϊνές ώρες σήμερα (Τρίτη) στο δρόμο προς την Τούμπα, αλλά παρότι πολλοί ξαφνιάστηκαν, δεν λαμβάνονται δραστικά μέτρα.

Το ατύχημα αυτό, σύμφωνα με την αστυνομία, συνέβη όταν ένα 13χρονο αγόρι που οδηγούσε πατίνι παρασύρθηκε από αυτοκίνητο στην οδό Γρηγορίου Λαμπράκη. Το παιδί, που φέρει ελαφριές κακώσεις, μεταφέρθηκε με ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ στο νοσοκομείο “Ιπποκράτειο”, για προληπτικούς λόγους.

Οι διαμαρτυρίες για τον τρόπο χρησιμοποίησης των ηλεκτρικών πατινιών είναι πολλές τον τελευταίο καιρό, αφού σε πεζοδρόμους, πάρκα και πλατείες η κίνηση είναι ανεξέλεγκτη με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν ηλικιωμένοι και μικρά παιδιά. Το κακό έχει παραγίνει στην Καλαμαριά, όπου στους πεζοδρόμους και στην κεντρική πλατεία Προσφυγικού Ελληνισμού γίνεται το “σώσε”. Μέσα στα άλλα, στα ποδήλατα και τα πάσης μορφής μικρά τροχοφόρα έχουν προστεθεί και τα ηλεκτρικά πατίνια, πιο πολύ ως μέσα επίδειξης και μόδας, παρά ως λύση μετακίνησης.

Μπουτάρης: Επικίνδυνη η χρήση τους

Το θέμα είχε απασχολήσει προ καιρού και συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Θεσσαλονίκης, όπου ο δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης, αναφέρθηκε στα ατυχήματα που έγιναν πρόσφατα σε δρόμους της Θεσσαλονίκης από χρήστες των ηλεκτρικών πατινιών. Όπως είπε χαρακτηριστικά «πλέον η χρήση τους έχει γίνει επικίνδυνη.

“Έχουν ήδη καταγραφεί δύο ατυχήματα”, είχε πει τότε ο κ. Μπουτάρης.  “Επικοινώνησα με την Τροχαία και δεν υπάρχει θεσμικό πλαίσιο. Θα υπάρξει κι άλλη συνάντηση για να δούμε τι μπορεί να γίνει και να βάλουμε μία τάξη. Η λύση που πρότεινα εγώ, εφόσον έχουν όριο ταχύτητας 20χλμ/ ώρα, προτείνω να αλλάξει το όριο και να κυμαίνεται από 5 έως 10χλμ/ ώρα και να μην κινείται ανεξέλεγκτα”, τόνισε ο κ. Μπουτάρης.

Το πρώτο ατύχημα στην Καλαμαριά

Ένα από τα πρώτα  ατυχήματα συνέβη προ τριμήνου περίπου στην Καλαμαριά στη συμβολή των οδών Κερασούντος και Σοφούλη, όταν ένα ΙΧ αυτοκίνητο παρέσυρε ένα 16χρονο αγόρι,που επέβαινε στο πατίνι. Επρόκειτο για σοβαρό τραυματισμό του νεαρού, με χτύπημα στο κεφάλι.

Στο σημείο βρέθηκε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ που μετέφερε το άτυχο αγόρι στο νοσοκομείο. Ήταν το πρώτο καταγεγραμμένο τροχαίο όπου εμπλέκεται αναβάτης ηλεκτρικού πατινιού.

Το νέο μέσο μεταφοράς έχει αρκετούς μήνες παρουσίας στη Θεσσαλονίκη και έχει κερδίσει πολλούς χρήστες. Ωστόσο υπάρχουν προβληματισμοί για την απουσία ρυθμιστικού πλαισίου που θα διέπει την κυκλοφορία των ηλεκτρονικών πατινιών, ώστε να συνυπάρχουν με ασφάλεια στους δρόμους, μαζί με πεζούς και οδηγούς αυτοκινήτων.

Η εταιρία και τα μέτρα ασφάλειας

Μετά το ατύχημα που συνέβη στην Καλαμαριά ακολούθησε μήνυση από πολίτη στην οποία αναφέρει ότι η χρήση του συγκεκριμένου τρόπου μεταφοράς είναι επικίνδυνη χωρίς οποιαδήποτε μέριμνα προστασίας. Ακολούθησε παραγγελία του προϊστάμενου της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης, Στέφανου Ζαρκαντζιά,  ο οποίος ζητεί να διερευνηθεί κάτω από ποιο νομοθετικό πλαίσιο κυκλοφορούν τα ηλεκτρικά πατίνια και εάν παραβιάζονται διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.

Η Lime η οποία αποτελεί και την κορυφαία εταιρεία στο χώρο με παρουσία σε μεγάλες Ευρωπαϊκές πόλεις,  είχε  ανακοινώσει  τη μείωση της ταχύτητας κάθε ηλεκτρικού της πατινιού με μέγιστη ταχύτητα τα 20 χλμ/ώρα, με την Αθήνα να αποτελεί την πρώτη Ευρωπαϊκή πόλη όπου η Lime προχώρησε σε μια τέτοια κίνηση.

Ακόμα η εταιρεία είχε αναφέρει ότι «θα αποθαρρύνει την οδήγηση των ηλεκτρικών πατινιών της στις πιο επιφορτισμένες με κίνηση λεωφόρους της πόλης χρησιμοποιώντας τεχνολογία GPS και δημιουργώντας εικονικές περιφράξεις (geofence) σε συγκεκριμένες περιοχές της πόλης» ενώ θα διανείμει τις επόμενες εβδομάδες δωρεάν κράνη σε στρατηγικά σημεία της Αθήνα, προκειμένου να ευαισθητοποιήσει τους πολίτες στη χρήση τους.

Ο Alessandro Tommasi, Διευθυντής Κυβερνητικών Σχέσεων της Lime για την περιοχή δήλωσε σχετικά: “H ασφάλεια αποτελεί νούμερο 1 προτεραιότητα σε κάθε μια αγορά που δραστηριοποιούμαστε σε ολόκληρο τον κόσμο. Ακούμε προσεκτικά τις ανησυχίες του Δήμου Αθηναίων και αμέσως ενημερώσαμε τα κεντρικά της Lime για να παρέχουμε άμεσα μέτρα ασφαλείας για τους πολίτες της Αθήνας

Σε ότι αφορά τη Θεσσαλονίκη, ο κ. Tommasi δήλωσε ότι “Το αίτημα του Δημάρχου Θεσσαλονίκης κ. Γιάννη Μπουτάρη υλοποιείται ήδη από την ομάδα μηχανικών μας σύμφωνα με τη δέσμευσή μας στα θέματα ασφάλειας. Ο,τι ανακοινώσαμε νωρίτερα σήμερα για την πόλη της Αθήνας, θα εφαρμοστεί σε ολόκληρη τη χώρα. Η Θεσσαλονίκη ήταν η πρώτη Μεσογειακή πόλη που συνεργάστηκε μαζί μας για την λειτουργία των ηλεκτρικών πατινιών και δεν μπορούμε παρά να συνεχίσουμε να προχωράμε μαζί της για ένα καινοτόμο σύστημα κινητικότητας στην πόλη.”