Για το 2022 μετατίθεται η φάση δοκιμών στην επέκταση του Μετρό προς Καλαμαριά, σύμφωνα με την εταιρία “Άκτωρ”, που είναι ανάδοχος του έργου, διότι καθυστερούν, όπως υποστηρίζει, άλλοι διαγωνισμοί για ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα, που έπρεπε να έχουν γίνει από την Αττικό Μετρό Α.Ε.

Η νέα εξέλιξη προσγειώνει στην οδυνηρή πραγματικότητα τους πολίτες, που πίστευαν ότι το έργο θα είχε ολοκληρωθεί σε ένα χρόνο, αφού μάλιστα είχε δοθεί και προηγούμενη παράταση, καθώς η αρχική συμβατική προθεσμία ήταν για τον Απρίλιο του 2019. Πολλοί μάλιστα εκφράζουν αγανάκτηση θεωρώντας ότι περιπαίζονται εδώ και χρόνια με υποσχέσεις και χρονοδιαγράμματα, που τελικά είναι για τον κάλαθο των αχρήστων.

Απομένει στη νέα κυβέρνηση να πάρει θέση και να ξεκαθαρίσει το ζήτημα, αντιμετωπίζοντας με καίριο τρόπο τα οποιαδήποτε συμφέροντα και τις σκοπιμότητες.

Η “Άκτωρ” κατηγορεί την “Αττικό Μετρό”

Όπως αποκαλύπτει η εφημερίδα “Καθημερινή” η ανάδοχος εταιρία “Ακτωρ” ζητεί  παράταση δύο ετών για την επέκταση του μετρό της Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά.  Μάλιστα εγείρει ζήτημα αποζημίωσης, υποστηρίζοντας ότι η εταιρεία Αττικό Μετρό φέρει την πλήρη ευθύνη για την καθυστέρηση.

Από την πλευρά της η Αττικό Μετρό υποστηρίζει ότι παράταση θα δοθεί ούτως ή άλλως λόγω των έργων στη βασική γραμμή, απορρίπτοντας τους λοιπούς ισχυρισμούς του εργολάβου.Η επιστολή εστάλη προ ημερών στην Αττικό Μετρό.

Όπως αναφέρει η «Ακτωρ», η επέκταση προς Καλαμαριά έχει μια ιδιαιτερότητα: στο αντικείμενο του έργου δεν περιλαμβάνονται ορισμένα ηλεκτρομηχανολογικά και σιδηροδρομικά συστήματα, τα οποία θα ανετίθεντο από την Αττικό Μετρό μέσω εννέα χωριστών εργολαβιών. Ανάμεσα σε αυτά, το σύστημα σηματοδότησης συρμών, το σύστημα επικοινωνίας, το σύστημα συλλογής κομίστρου, το σύστημα αυτοματισμού και ελέγχου κτιρίων και άλλα.

Μέσω της επιλογής αυτής, σημειώνει, «αφενός η Αττικό Μετρό ανέλαβε τον κίνδυνο για την προηγούμενη ολοκλήρωση, από άλλους αναδόχους, των συστημάτων, αφετέρου η Αττικό Μετρό θα έπρεπε να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις σε σχέση με αντικείμενα άλλων αναδόχων, σύμφωνα με τις προθεσμίες που η ίδια είχε θέσει».

Όπως υποστηρίζει η «Ακτωρ», η συνολική πρόοδος της επέκτασης βρίσκεται σήμερα στο 70,5%, ενώ ειδικά για τα έργα πολιτικού μηχανικού στο 93,4%. «Εντελώς αντίθετη είναι δυστυχώς η κατάσταση σε ό,τι αφορά τα αντικείμενα τρίτων αναδόχων, τη δημοπράτηση των οποίων ανέλαβε η Αττικό Μετρό», υπενθυμίζοντας ότι η αρχική συμβατική προθεσμία του έργου (πριν από τις παρατάσεις που δόθηκαν) ήταν η 9η Απριλίου 2018.

«Συγκεκριμένα, από τα συνολικά εννέα ηλεκτρομηχανολογικά και σιδηροδρομικά συστήματα, τα οποία θα εκτελούνταν από άλλους αναδόχους, μόνο για δύο εξ αυτών (το σύστημα σηματοδότησης και το σύστημα ελέγχου κτιρίων) έχει ξεκινήσει η σχετική διαγωνιστική διαδικασία, χωρίς πάντως να έχει υπογραφεί σύμβαση, ενώ για όλα τα άλλα συστήματα δεν υπάρχει καν ενημέρωση περί ορατής έναρξης αντίστοιχων διαδικασιών ανάθεσης».

Η «Ακτωρ» υποστηρίζει ότι η καθυστέρηση στους διαγωνισμούς εμποδίζει τη συνέχιση του έργου. «Η παράλειψη της Αττικό Μετρό είναι τέτοιας έκτασης, ώστε να καθιστά εντελώς αβέβαιο τον χρόνο, την αλληλουχία και εν τέλει αυτό καθ’ αυτό το ακριβές αντικείμενο των εργασιών που θα πρέπει να ολοκληρωθούν εκ μέρους μας», αναφέρεται. Η εταιρεία καταλήγει ζητώντας διετή παράταση στην ολοκλήρωση της σιδηροδρομικής επιδομής (έως τον Απρίλιο του 2021), μεταθέτοντας περαιτέρω την περίοδο δοκιμών κ.λπ. για το 2022. «Τέλος, ο ανάδοχος επιφυλάσσεται ρητώς του δικαιώματός του να ζητήσει αποζημίωση για κάθε ζημία που υφίσταται με αποκλειστική υπαιτιότητα της Αττικό Μετρό».

Αττικό Μετρό: Προβλήματα στη βασική γραμμή

Από την πλευρά της η Αττικό Μετρό δέχεται μεν την ανάγκη παράτασης της επέκτασης προς Καλαμαριά, την αποδίδει όμως στον χρόνο ολοκλήρωσης της βασικής γραμμής.

«Η Αττικό Μετρό γνωρίζει καλά πότε πρέπει να προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί», δήλωσε στην «Καθημερινή» ο Θόδωρος Παπαδόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας. «Δεν υφίσταται ζήτημα καθυστέρησης της επέκτασης λόγω των διαγωνισμών, οι ισχυρισμοί της “Ακτωρ” είναι ανυπόστατοι. Η καθυστέρηση στην παράδοση της επέκτασης έρχεται de facto λόγω της πορείας των έργων της βασικής γραμμής, που με τη σειρά τους είχαν καθυστερήσει λόγω των παλαιότερων προβλημάτων. Προφανώς και δεν θα είχε νόημα να παραδοθεί η Καλαμαριά στο τέλος του έτους, όπως ορίζει το σημερινό χρονοδιάγραμμα».

Άλλα μας έλεγαν τον Ιανουάριο

Τον περασμένο Ιανουάριο η Αττικό Μετρό Α Ε και ο ΟΣΕΘ ΑΕ, με αρμοδιότητα τον συγκοινωνιακό σχεδιασμό και την εποπτεία του συνόλου του συγκοινωνιακού έργου της Θεσσαλονίκης, είχαν υπογράψει συμφωνία συνεργασίας, η οποία, όπως είχε εξαγγελθεί τότε, “εκτελεί και σύντομα, θέτει σε λειτουργία το μεγαλύτερο συγκοινωνιακό έργο υποδομών που έγινε ποτέ στην περιοχή, δηλαδή τη βασική γραμμή και την επέκταση του Μετρό προς Καλαμαριά, ενώ ταυτόχρονα σχεδιάζει και τις επεκτάσεις δυτικά και προς αεροδρόμιο”.

Ιδιαίτερα από πλευράς της Αττικό Μετρό ΑΕ., ο Πρόεδρος, καθηγητής Γιάννης Μυλόπουλος είχε δηλώσε:

«Σήμερα, ξεκινά η επόμενη μέρα για τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης, γιατί για πρώτη φορά το Μετρό Θεσσαλονίκης εντάσσεται σε έναν ευρύτερο συγκοινωνιακό σχεδιασμό, που περιλαμβάνει το σύνολο των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς του πολεοδομικού συγκροτήματος της πόλης.

Όπως έχουμε, ήδη, πει το 2019 θα είναι χρονιά Μετρό για τη Θεσσαλονίκη.

  • – Πρώτον, διότι ξεκινούν οι πρόδρομες εργασίες για τις επεκτάσεις του έργου στα Δυτικά, μια κυκλική γραμμή 11 χλμ, με 8 σταθμούς, στις πιο πυκνοκατοικημένες και μη προνομιούχες, μέχρι σήμερα, περιοχές της δυτικής Θεσσαλονίκης.
  • – Δεύτερον, γιατί ξεκινά, φέτος, η Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης, η οποία είναι η πρώτη ολοκληρωμένη συγκοινωνιακή μελέτη που γίνεται μετά από το 2000.
  • – Τρίτον, διότι προχωρά ο σχεδιασμός της επέκτασης του Μετρό προς το αεροδρόμιο.
  • – Τέλος, γιατί το 2019 ξεκινά η δοκιμαστική λειτουργία σε όλο το μήκος της βασικής γραμμής, από τη Νέα Ελβετία έως τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό, που σημαίνει ότι φέτος θα κινηθούν, για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη, συρμοί στις υπόγειες σήραγγες του Μετρό.

Η ένταξη του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης σε μια ευρύτερη προοπτική συγκοινωνιακού σχεδιασμού επιτυγχάνεται με τη συνεργασία της Αττικό Μετρό με τον ΟΣΕΘ και αποτελεί το ζητούμενο για μία πόλη με πάνω από 1 εκατ. κατοίκους, η οποία ήταν μέχρι σήμερα αναγκασμένη να εξυπηρετείται μόνο από ένα συγκοινωνιακό μέσο, τα λεωφορεία”.

Μετά τις νέες καθυστερήσεις και την διαμάχη, που έχει ξεσπάσει μεταξύ του “Άκτορα”  και της Αττικό Μετρό Α.Ε. είναι προφανές ότι τα παραπάνω εξαγγελθέντα δεν ανταποκρίνονται  στις προσδοκίες των Θεσσαλονικέων, που για μία ακόμη φορά αισθάνονται ότι πέφτουν θύματα ασυνεπειών και αντιδικιών με τα συνακόλουθα οικονομικά συμφέροντα.