Τον ειδικό τουρισμό του MICE (Meetings, Incentives, Conferences & Events), που μπορεί να εξελιχθεί σε χρυσωρυχείο για την Θεσσαλονίκη και σε πραγματικό ανάχωμα του «brain drain», καθώς εξελίσσεται πέρα από την ξεπερασμένη ελληνική τουριστική …συνταγή του «λίγο κρασί, λίγο θάλασσα και τ’ αγόρι μου», προτάσσει στο παραγωγικό μοντέλο της πόλης, ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής (Deputy General Director) της ΔΕΘ-Helexpo, Αλέξης Τσαξιρλής.

Έχοντας ολοκληρώσει πρόσφατα το μεταπτυχιακό του πάνω στον ειδικό τουρισμό, ο κ. Τσαξιρλής λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ότι η απόφασή του να καθίσει και πάλι στα φοιτητικά έδρανα, είχε άμεση σχέση με την εκθεσιακή βιομηχανία και τον χώρο που αγαπά να εργάζεται: τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης.

 

Ο αν. Γενικός Διευθυντής της ΔΕΘ Αλέξης Τσαξιρλής

Ο Αλέξης Τσαξιρλής είναι σήμερα, μαζί με τον πρόεδρο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης Τάσο Τζήκα και τον διευθύνοντα σύμβουλο Κυριάκο Ποζρικίδη, τα τρία πιο αναγνωρίσιμα πρόσωπα της ΔΕΘ, η οποία «λόγω και έργω», είναι ένας από τους σημαντικότερους παραγωγικούς φορείς στην τουριστική προοπτική και ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης.
Ο κ. Τσαξιρλής εργάζεται 35 χρόνια στην εκθεσιακή βιομηχανία, είναι έξι χρόνια στη θέση του γενικού διευθυντή εκθέσεων της ενοποιημένης ΔΕΘ κι «είχε πάντοτε στο πίσω μέρος του μυαλού του το μεταπτυχιακό».
Ο επαναπροσδιορισμός της Θεσσαλονίκης στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη τα τελευταία χρόνια, αλλά και ο σημαντικός ρόλος της ΔΕΘ στο «τουριστικό γίγνεσθαι» της πόλης, οδήγησε  αυτό το μεταπτυχιακό να είναι για τον τουρισμό, «το μεγάλο στοίχημα στο αναπτυξιακό μέλλον της Θεσσαλονίκης».

2,4 εκ. διανυκτερεύσεις στη Θεσσαλονίκη

Η Θεσσαλονίκη κατέγραψε, πέρυσι, 2,4 εκατομμύρια διανυκτερεύσεις. Είδε τον αριθμό των κατοικιών τύπου Airbnb να φτάνει σε 2000 καταλύματα και τους Βαλκάνιους, τους Ισραηλινούς, Γερμανούς, Αμερικανούς και Δυτικοευρωπαίους να την προτιμούν ως «city break», ως «πρωτεύουσα της ελληνικής γαστρονομίας», ως πόλη πλούσια σε μνημεία Unesco, ως προορισμό για οικογενειακό, εκθεσιακό, συνεδριακό, περιηγητικό, προσκυνηματικό τουρισμό…
Η ίδια η Helexpo – ΔΕΘ αύξησε κατακόρυφα την επισκεψιμότητα (280.000 επισκέπτες στην 83η ΔΕΘ) και τις εκθεσιακές της ημέρες. Από τις 107 το 2011, έφτασε στις 287 το 2018, εξέλιξη που έχει ως αποτέλεσμα να είναι από τους καθοριστικούς παράγοντες στον τουρισμό της Θεσσαλονίκης και ειδικά σε αυτόν του MICE.
Το μεταπτυχιακό που ξεκίνησε ο κ. Τσαξιρλής το 2017 στο Τμήμα Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων του Πανεπιστημίου Μακεδονίας μαζί με στελέχη επιχειρήσεων και οργανισμών εξελίχθηκε σε ένα …επίπονο «εργαστήριο ιδεών και εμπειριών». Οι 12 συμμετέχοντες επί 17 ώρες (Παρασκευή και Σάββατο) είχαν μεν πολλά να διδαχθούν αλλά περισσότερα να …ανταλλάξουν από την πολύχρονη καριέρα τους για τα θέματα και αντικείμενα που σχετίζονται με το «tourism marketing» και το management τουριστικών επιχειρήσεων.
Το γεγονός ότι οι κλαδικές εκθέσεις, οι θεματικές διοργανώσεις και η ίδια η ΔΕΘ αποτελούν «κομμάτι» του ειδικού τουρισμού στην Ελλάδα, έπαιξε σαφώς σημαντικό ρόλο, όπως παραδέχεται και ο ίδιος ο κ. Τσαξιρλής, μιλώντας για την απόφασή του να ακολουθήσει το συγκεκριμένο μεταπτυχιακό. Η μεταπτυχιακή του εργασία είναι, μάλιστα, σε άμεση συνάρτηση με το αντικείμενό του καθώς αφορά «τα Familiarization Trips-fam trips ως εργαλείο τουριστικής ανάπτυξης και προβολής.- Η περίπτωση των Fam Trips που διοργανώνει η ΔΕΘ-Helexpo AE».
Άλλωστε, ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΘ Κυριάκος Ποζρικίδης, ο οποίος διδάσκει στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας ως ειδικός στο «event management», είναι σήμερα στην εκτελεστική γραμματεία της Παγκόσμιας Ένωσης Εκθέσεων (πρώην πρόεδρος των Ευρωπαϊκών Εκθέσεων), ενώ ο κ. Τσαξιρλής εκπροσωπεί τη Helexpo-ΔΕΘ στα διεθνή fora. Η μεταπτυχιακή του εργασία αφορά αυτό που ο ίδιος ξέρει καλύτερα από άλλους: το πώς μπορούν να «αξιοποιηθούν» με τον καλύτερο δυνατό τρόπο για τον τουρισμό και την προβολή της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας οι χιλιάδες εμπορικοί επισκέπτες που καταφθάνουν στην πόλη για εκθέσεις, fora ή συνέδρια.

Συνεδριακός τουρισμός για όλο τον χρόνο

«Το MICE είναι ο πιο ακριβός τουρισμός. Μελέτες του Παγκόσμιου Οργανισμού Τουρισμού δείχνουν ότι αποδίδει 5-6 περισσότερο από τον ήλιο και τη θάλασσα. Ένας σύνεδρος π.χ. ξοδεύει 5-6 φορές περισσότερο σε μια αστική περιοχή απ’ ό,τι ένας συνηθισμένος τουρίστας.

Αυτό είναι το μείγμα που χρειαζόμαστε. Αυτό πρέπει να προσέξουμε ιδιαίτερα στον τουρισμό μας», λέει ο κ. Τσαξιρλής και προσθέτει πως δεν «μετράμε» πόσα εκατομμύρια ήρθαν. «Μετράμε» τι άφησαν στην χώρα. Τα 30 εκατομμύρια τουρίστες είναι το σωστό μέγεθος… Αλλά αν με 20 εκατομμύρια τουρίστες, μείγματος MICE και «κλασικού τουρισμού» έρχονται τα ίδια έσοδα στην χώρα, τότε σαφώς είναι προτιμότερο να έχουμε 10 εκατομμύρια λιγότερους τουρίστες, με μεγαλύτερη κατανομή των εσόδων και καλύτερη δυνατότητα εξυπηρέτησης και τουριστικών παροχών.
Το σημαντικότερο, όμως, είναι -λέει ο ίδιος- ότι το MICE είναι τουρισμός όλο τον χρόνο. Ειδικά για την Θεσσαλονίκη θα μπορούσε να χαρακτηριστεί «ειδικός τουρισμός για όλο το χρόνο, εκτός καλοκαιριού».
«Είναι ο προσοδοφόρος τουρισμός που θα ξεφεύγει από αυτό που κάναμε μέχρι σήμερα και θα μας επιτρέψει και να φέρουμε στην Ελλάδα τα πολλά και εξειδικευμένα στελέχη πάνω σε αυτόν(brain gain), τα οποία σήμερα προσφέρουν σε άλλες χώρες τις υπηρεσίες τους, αλλά και θα σταματήσει πολλούς από αυτούς που ξενιτεύονται με τα ειδικά προσόντα τους για τον τουρισμό (brain drain). Είναι, άλλωστε, η …βαριά μας βιομηχανία κι εκεί πρέπει να κατευθυνθούν», σημειώνει ο κ. Τσαξιρλής.

ΠΗΓΗ ΑΠΕ-ΜΠΕ