Ο Μητσοτάκης ζήτησε από τους νέους να σπάσουν τη σιωπή τους μπροστά στα φαινόμενα bullying .- Μεταξύ των μέτρων που παρουσίασε ο Πιερρακάκης είναι η επιστροφή της πενθήμερης αποβολής.-

Σειρά μέτρων, ώστε να μπει οριστικό τέλος στα περιστατικά ενδοσχολικής βίας και κακοποίησης επεξεργάστηκε το υπουργείο Παιδείας με τη νέα πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr, που παρουσιάστηκε επίσημα σήμερα στη Θεσσαλονίκη, παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη.

Στόχος, όπως είπε και ο ίδιος ο κ. Μητσοτάκης, είναι να σπάσει η σιωπή, δίνοντας βήμα στα θύματα ενδοσχολικής βίας προκειμένου να βρουν το θάρρος να μιλήσουν.

Παράλληλα, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης ανακοινώθηκε μια σειρά μέτρων προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο που τα τελευταία χρόνια έχει λάβει ανησυχητικές διαστάσεις.

Ανάμεσα στα μέτρα που ανακοινώθηκαν είναι τα εξής:

Θα διατεθεί εφαρμογή e-parents στους γονείς όπου θα μπορούν να βλέπουν σε άμεση ψηφιακή ενημέρωση την πορεία του μαθητή, τις απουσίες κ.ά. μέσω των δεδομένων που καταχωρίζονται στο myschool.

Θα απαγορεύεται η διαγραφή απουσιών στο τέλος της χρονιάς με ρητές εξαιρέσεις όπως οι ιατρικοί λόγοι. Το μέτρο θα εφαρμοστεί από τον Σεπτέμβριο.

Οι 114 απουσίες δεν θα είναι αδικαιολόγητες. Έως 2 ημέρες θα μπορούν να δικαιολογούν οι γονείς, για περισσότερες θα απαιτείται ιατρική γνωμάτευση.

Θα υπάρχει η δυνατότητα επιστροφής της 5ήμερης αποβολής.

Θα μπορεί ο σύλλογος διδασκόντων να προχωρά πιο εύκολα σε αλλαγή τμήματος και θα περιοριστεί η γραφειοκρατία για αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

Αν κάποιος κάνει φθορά, ηθελημένο βανδαλισμό, το κόστος θα βεβαιώνεται στην οικογένεια του δράστη.

Ειδικά μέτρα για τα κινητά τηλέφωνα

Ειδικά για τη χρήση κινητών τηλεφώνων στα σχολεία, ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης σημείωσε ότι η χρήση του πάει μαζί με τα πιο βαριά περιστατικά bullying.

Γι’ αυτό ορίζονται συνέπειες, όπως ότι ο σύλλογος μπορεί να επιβάλει 5ήμερη αποβολή για αποτύπωση περιστατικού σχολικής βίας.

Αν υπάρξει διαρροή προσωπικών δεδομένων για προσωπικές στιγμές παιδιών στο διαδίκτυο, τότε θα υπάρχει ακαριαία αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

Οι διαδικασίες για την υποβολή καταγγελίας

Η διαδικασία για την υποβολή καταγγελίας είναι απλή, πατώντας την κόκκινη μπάρα που αναγράφει «Κάνε αναφορά Περιστατικού» και συμπληρώνοντας τα απαιτούμενα στοιχεία στην ιστοσελίδα stop-bullying.gov.gr.

Ποιος μπορεί να κάνει την αναφορά; Οποιοσδήποτε μαθητής/τρια δευτεροβάθμιας που έχει δεχθεί bullying ή ο γονέας/κηδεμόνας μαθητών/τριών που φοιτούν στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Πώς κάνεις μια αναφορά; Δίνεις τα στοιχεία σου, συμπληρώνεις ένα απλό ερωτηματολόγιο και αναφέρεις το περιστατικό που σε αφορά.

Τι γίνεται στη συνέχεια; Οι αιτήσεις φτάνουν στην αντίστοιχη σχολική μονάδα και σε τετραμελή ομάδα δράσης της Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, όπου εξειδικευμένοι εκπαιδευτικοί και ψυχολόγοι προσεγγίζουν το εκάστοτε περιστατικό σε συνεργασία με τους αρμόδιους φορείς.

Σημειώνεται ότι οι μαθητές/μαθήτριες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης δεν έχουν δικαίωμα υποβολής επώνυμων αναφορών.

Stop-bullying.gov.gr: Τι πρέπει να ξέρουμε για τη νέα πλατφόρμα

Στην ιστοσελίδα που έχει δημιουργηθεί (stop-bullying.gov.gr) παρέχονται χρήσιμες πληροφορίες προς τους γονείς, τους μαθητές, αλλά και προς τους εκπαιδευτικούς για το πώς θα διαχειριστούν ένα περιστατικό κακοποιητικές συμπεριφοράς μέσα στο περιβάλλον του σχολείου.

Ειδικότερα, όσον αφορά τους εκπαιδευτικούς, από την πλατφόρμα παρέχεται υλικό με εγκεκριμένα προγράμματα, εκπαιδευτικά εργαλεία και εργαστήρια για μαθητές/τριες πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και πρωτόκολλα διαχείρισης περιστατικών σχολικού εκφοβισμού.

Ποιοι μπορούν να κάνουν καταγγελία

Όπως προαναφέρθηκε, στην ιστοσελίδα δικαίωμα πρόσβασης για την υποβολή επώνυμων αναφορών έχουν:

οι γονείς και όσοι/όσες έχουν την επιμέλεια μαθητών/τριών που φοιτούν στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, και οι μαθητές/τριεςπου φοιτούν στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Η πρόσβαση κάθε χρήστη στην πλατφόρμα διασφαλίζεται με τη χρήση ατομικών κωδικών εισόδου.

Η πιστοποίηση των μαθητών/τριών γίνεται μέσω των διαπιστευτηρίων (όνομα χρήστη και κωδικός) που διαθέτουν στον κατάλογο μελών του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (Π.Σ.Δ.).
Η πιστοποίηση των γονέων και όσων έχουν την επιμέλεια των μαθητών/τριών γίνεται μέσω των διαπιστευτηρίων που διαθέτουν στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (Taxis).

Για ποιους λόγους μπορεί να γίνει καταγγελία

Σύμφωνα με το άρθρο 4 του Ν. 5029/2023 κάθε μορφή σωματικής, λεκτικής, ψυχολογικής, συναισθηματικής, κοινωνικής, ρατσιστικής, σεξουαλικής, ηλεκτρονικής, διαδικτυακής ή άλλης βίας και παραβατικής συμπεριφοράς, που πλήττει τη σχολική κοινότητα και διαταράσσει την εκπαιδευτική διαδικασία συνιστά ενδοσχολική βία και εκφοβισμό, και μπορείτε να την αναφέρετε, και ιδίως:

– η προσβολή της αξιοπρέπειας, της τιμής και της υπόληψης του μαθητή,
– η συστηματική ή σκόπιμη ή επαναλαμβανόμενη απειλή και προσβολή της προσωπικότητας, της σωματικής ακεραιότητας ή της ψυχικής ισορροπίας των μαθητών,
– η ανεπιθύμητη, επιθετική συμπεριφορά που εκδηλώνεται μεταξύ παιδιών σχολικής ηλικίας και η ανάλογη συμπεριφορά εκπαιδευτικών που περιλαμβάνει πραγματική ή αντιληπτή ανισορροπία δύναμης,
– η παρεμπόδιση της ομαλής διεξαγωγής των μαθημάτων και ο βίαιος αποκλεισμός μαθητών είτε από την εκπαιδευτική διαδικασία είτε από τη συμμετοχή τους στην καθημερινή σχολική ζωή, καθώς και ο εν γένει κοινωνικός αποκλεισμός, οι απειλές και η ψυχολογική βία στις επαφές των μαθητών με τους συμμαθητές τους,
η επιβολή με τη βία και ο εξαναγκασμός σε πράξεις ή παραλείψεις παρά τη θέληση των μαθητών,
– οποιαδήποτε μορφή βίαιης ή απαξιωτικής συμπεριφοράς ή η ενθάρρυνση σε διάπραξη βίαιων εκδηλώσεων που διαταράσσουν τη σχολική γαλήνη και πλήττουν το κύρος της εκπαιδευτικής κοινότητας,
– ο εκφοβισμός ή η εκδήλωση ρατσιστικών συμπεριφορών ικανών να διαταράξουν την ψυχική ισορροπία και να πλήξουν μαθητές με ιδιαίτερα χαρακτηριστικά,
– η προσβολή, οι διακρίσεις ή οι παρενοχλήσεις στη βάση των θρησκευτικών πεποιθήσεων, της εθνοτικής καταγωγής, της φυλής, του φύλου, του σεξουαλικού προσανατολισμού, της ταυτότητας φύλου, της έκφρασης ή των χαρακτηριστικών φύλου, της αναπηρίας, της κατάστασης υγείας και της σωματικής ή άλλης πραγματικής κατάστασης του μαθητή.

Το παρόν εφαρμόζεται αναλόγως για μορφές βίας και συμπεριφορές που εκδηλώνονται προς εκπαιδευτικούς και άλλα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας.

 

Ενδοσχολική βία: Επαναφορά πενθήμερης αποβολής, η πλατφόρμα για το bullying και το μήνυμα Μητσοτάκη

Ο Μητσοτάκης ζήτησε από τους νέους να σπάσουν τη σιωπή τους

Κατά την παρουσίαση ο πρωθυπουργός χαρακτήρισε το σχολικό bullying “απόστημα το οποίο πρέπει να σπάσει“. Είπε ότι απαιτείται συνολικό σχέδιο με πρώτο μέλημα να μιλήσουν όσοι δέχονται εκφοβισμό. Πρόσθεσε ότι προβληματίζει ιδιαίτερα η ένταση και ο μεγάλος αριθμός περιστατικών και τόνισε πως η βία δεν είναι μόνο σωματική αλλά και ψυχολογική και διαδικτυακή.

Ο πρωθυπουργός ζήτησε από τους νέους να σπάσουν τη σιωπή τους μπροστά στα φαινόμενα bullying και έστειλε το μήνυμα ότι δεν είναι μαγκιά να σπας τον άλλο στο ξύλο ή να τον λοιδωρείς για τις όποιες επιλογές μπορεί να κάνει.

Ο κ. Μητσοτάκης αναφέρθηκε σε παρόμοια περιστατικά που έζησε ο ίδιος ως έφηβος, ενώ αναγνώρισε ότι τα φαινόμενα αυτά είναι σε μία πολύ μεγαλύτερη έξαρση.

Ο πρωθυπουργός τόνισε ότι πίσω από το bullying κρύβεται η μη ανοχή στην διαφορετικότητα και αναφερόμενος στο πρωτόκολλο για την αντιμετώπισή του παρατήρησε: “Η λέξη πρωτόκολλα είναι λίγο κακοποιημένη τελευταία. Όμως τα πρωτόκολλα δεν είναι τίποτα άλλο από συγκεκριμένες διαδικασίες με τις οποίες μας υποδεικνύουν οι ειδικοί τι πρέπει να κάνουμε εάν συμβεί αυτό το περιστατικό“.

 

Επανέρχεται η 5ημερη αποβολή – Τι αλλάζει με τις απουσίες

Μεταξύ των μέτρων που παρουσίασε ο Κυριάκος Πιερρακάκης περιλαμβάνεται η επιστροφή της πενθήμερης αποβολής για τους μαθητές, που ασκούν bullying.

Επίσης, από τον Σεπτέμβριο μέσα από την νέα πλατφόρμα «e-parents» ψηφιοποιείται η καταγραφή των απουσιών, ώστε «η οικογένεια του μαθητή να παρακολουθεί τους βαθμούς, τις απουσίες του μαθητή, να υπάρχει μία άμεση ψηφιακή ενημέρωση της οικογένειας».

Επίσης αυστηροποιείται η δυνατότητα διαγραφής απουσιών στο τέλος της χρονιάς. «Είναι κάτι το οποίο θα πρέπει να εξαλειφθεί. Ακριβώς γι αυτόν τον λόγο αυτό θα απαγορεύεται η διαγραφή απουσιών με πολύ συγκεκριμένες ρητές εξαιρέσεις – για παράδειγμα ιατρικοί λόγοι, όπως επίσης θα γίνει επαναφορά στο παλαιότερο καθεστώς και οι 114 απουσίες δεν θα είναι πλέον αδικαιολόγητες, θα επανέλθουν και οι δικαιολογημένες απουσίες, και η προσμέτρηση για καθυστέρηση, ενώ οι γονείς θα μπορούν να δικαιολογούν έως δύο ημέρες απουσιών και μετά θα χρειάζεται ιατρική γνωμάτευση», είπε.

Επιπλέον ο σύλλογος διδασκόντων θα μπορεί να κάνει αλλαγή τμήματος σε ένα παιδί και παράλληλα θα γίνει πολύ πιο εύκολη γραφειοκρατικά η αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος.

Όλοι οι γονείς θα υπογράψουν τους κανονισμούς

Σε ό,τι αφορά τις αλλαγές που θα εφαρμοστούν στο σχολείο ο κ. Πιερρακάκης επισήμανε ότι από τον Σεπτέμβριο οι γονείς όλων των μαθητών θα πρέπει να υπογράψουν τους κανονισμούς λειτουργίας του σχολείου.

«Αυτό είναι πάρα πολύ βασικό για να διαμορφώσουμε την κουλτούρα ότι το προνόμιο πάει μαζί με την υποχρέωση. Και πρέπει να αναπτυχθεί σεβασμός απέναντι στο θεσμό, στον πολιτισμό μας και στον χώρο στον οποίο αλληλεπιδρούμε με άλλους», υπογράμμισε, διευκρινίζοντας ότι ο κανονισμός θα έχει ολοκληρωθεί το καλοκαίρι πριν από την εκκίνηση της σχολικής χρονιάς.

Ενδοσχολική βία: Επαναφορά πενθήμερης αποβολής, η πλατφόρμα για το bullying και το μήνυμα Μητσοτάκη

Δράσεις ενεργού πολίτη ακόμη και στις σχολικές εκδρομές

Σε ό,τι αφορά την πολιτική πρόληψης ο υπουργός ανέφερε πως θα γίνουν δράσεις εντός του σχολείου με αλλαγές στα μαθήματα και στα προγράμματα σπουδών, καθώς και ένα νέο πλαίσιο κανόνων και συνηθειών.

«Πρέπει να καλλιεργήσουμε ακόμη περισσότερο μια κουλτούρα κοινωνικού κεφαλαίου, σεβασμού, αποδοχής και αλληλεγγύης μέσα στα σχολεία», είπε, εξηγώντας ότι από τον Σεπτέμβριο «εντάσσουμε στα σχολεία τις λεγόμενες δράσεις ενεργού πολίτη, από το νηπιαγωγείο μέχρι και την Α’ Λυκείου, οι οποίες αφορούν σε θέματα που έχουν να κάνουν με το πώς δουλεύουμε σε ομάδες, με το πώς αναπτύσσουμε εθελοντικές δράσεις στο πλαίσιο του σχολείου μας, της κοινότητάς μας, της πόλης μας και είναι μια επίσης οριζόντια μαθησιακή παρέμβαση».

Οι δράσεις αυτές, όπως πρόσθεσε, θα ενταχθούν στη σχολική καθημερινότητα και θα συνδεθούν ακόμη και με τις σχολικές εκδρομές.

Για το αγκάλιασμα μίας καμπάνιας εθνικής εμβέλειας μίλησε στον χαιρετισμό του ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ωνάση Αντώνης Παπαδημητρίου. Η καμπάνια stop-bullying και το βίντεο που παρουσιάστηκε στην εκδήλωση, υλοποιήθηκαν με την υποστήριξη του Ιδρύματος.