Πρωτοβουλία για να προχωρήσει το συντομότερο δυνατό το έργο της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας στη Θεσσαλονίκη, αλλά και άλλες περιοχές δήμων της Κεντρικής Μακεδονίας, που βρίσκονται πέριξ του θαλάσσιου μετώπου, αναλαμβάνει η Περιφερειακή Ένωση Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔ-ΚΜ).

 

Σε συνεργασία με δέκα συνολικά δήμους: Πύδνας – Κολινδρού, Κατερίνης, Αλεξάνδρειας, Δέλτα, Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Θεσσαλονίκης, Καλαμαριάς, Πυλαίας – Χορτιάτη, Θέρμης και Θερμαϊκού, θα αναδείξει το ζήτημα, ζητώντας από την πολιτεία να στηρίξει το εγχείρημα και να προχωρήσει το έργο μέσω ΣΔΙΤ.

Οι στόχοι του εγχειρήματος, αλλά και τα οφέλη που θα προκύψουν για τη Θεσσαλονίκη και τις άλλες πόλεις, αναπτύχθηκαν στη διάρκεια σημερινής σύσκεψης που συγκάλεσε η ΠΕΔ-ΚΜ σε συνεργασία με το Δήμο Θερμαϊκού, παρουσία δημάρχων και εκπροσώπων φορέων. Μάλιστα παραβρέθηκαν έγκριτοι επιστήμονες, με εξειδίκευση στη θαλάσσια αστική συγκοινωνία, από τη Βενετία και τη Σμύρνη, οι οποίοι αναφέρθηκαν στον τρόπο που σχεδιάστηκε και λειτουργεί η θαλάσσια αστική συγκοινωνία στις δύο πόλεις, καθώς και στα σημαντικά οφέλη για τη διεθνή οικονομία και τον τουρισμό.

Οι δέκα δήμοι από Θεσσαλονίκη, Πιερία και Ημαθία με πρωτοβουλία του δήμου Θερμαϊκού και με τη στήριξη της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας (ΠΕΔΚΜ) καταθέτουν μια κοινή πρόταση για σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) προκειμένου να πάρει σάρκα και οστά η θαλάσσια συγκοινωνία.

Ειδικότερα ο Διευθυντής Προγραμματισμού της Δημοτικής Επιχείρησης Θαλασσίων Αστικών Συγκοινωνιών του Δήμου Βενετίας κ. Gianluca Cuzzolin, τόνισε ότι μέσω των καναλιών 160 σκάφη, μικρά και μεγάλα, που είναι ενταγμένα στο δίκτυο της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας, μεταφέρουν κάθε χρόνο 18 εκατ. επιβάτες, ενώ η καθηγήτρια της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Πανεπιστήμιου της Κωνσταντινούπολης, κ. Zuhal Ulusoy, η οποία σχεδίασε τις διευθετήσεις στο θαλάσσιο μέτωπο της Σμύρνης είπε ότι στον κόλπο της Σμύρνης λειτουργούν καθημερινά 120 καραβάκια, μεταφέροντας ετησίως 5 εκατ. επιβάτες. «Ο σχεδιασμός έγινε με βάση τα οφέλη για την οικονομία, τον τουρισμό, το περιβάλλον, αλλά και την ποιότητα ζωής των κατοίκων, προκειμένου να απαλλαγούν από το στρες και να απολαμβάνουν μια ήρεμη ζωή» τόνισε χαρακτηριστικά στην τοποθέτηση της η κ. Zuhal Ulusoy.

Στη διάρκεια της σύσκεψης οι δήμαρχοι ανέφεραν ότι εξετάζεται το ενδεχόμενο να ληφθεί υπόψη η τεχνογνωσία από το Άμστερνταμ, το Αμβούργο, τη Βενετία και τη Σμύρνη, πόλεις με πολλά κοινά χαρακτηριστικά με τη Θεσσαλονίκη και τις περιοχές του Θερμαϊκού κόλπου.

Μια δεύτερη πρόταση, όπως τόνισαν, είναι οι δέκα δήμοι να είναι συνδεδεμένοι με τον ιδιώτη επενδυτή που θα αναλάβει ώστε να γίνει σύμπραξη του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) και η τρίτη πρόταση είναι η Εγνατία Οδός που χειρίζεται ένα μεγάλο κονδύλιο που προέρχεται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ύψους 10 εκατ. ευρώ, άμεσα να κάνει αυτές τις υποδομές, ώστε να είναι έτοιμες προκειμένου ο οποιοσδήποτε επενδυτής ή το σύμπλεγμα των επενδυτών να συνδέσει την επένδυσή του με αυτές.

Λ. Κυρίζογλου: «Υπάρχει μεγάλη ανάγκη να αναπτυχθεί θαλάσσια συγκοινωνία»

«Η ΠΕΔ -ΚΜ ανταποκρίθηκε θετικά στο αίτημα του δήμου Θερμαϊκού και των δήμων που έχουν θαλάσσιο μέτωπο, να αναδείξουμε τη μεγάλη ανάγκη να αναπτυχθεί θαλάσσια συγκοινωνία σε μια πόλη σαν τη Θεσσαλονίκη καi το ευρύτερο Πολεοδομικό Συγκρότημα (ΠΣΘ). Βεβαίως δεν μιλάμε για ένα καραβάκι που βγαίνει δυο φορές τη μέρα το καλοκαίρι, αλλά για μια κανονική δημοτική συγκοινωνία που θα μεταφέρει κατοίκους και επισκέπτες, από το ένα άκρο της πόλης, στο άλλο, καλύπτοντας όλο τον αστικό ιστό» τόνισε σε δηλώσεις του ο πρόεδρος της ΠΕΔ-ΚΜ, δήμαρχος Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Λάζαρος Κυρίζογλου.

Πρόσθεσε ακόμη πως το κοινό μέτωπο δέκα δήμων, συγκροτείται με σκοπό την ανάδειξη του ζητήματος, τη δημόσια συζήτηση για να καταλάβουν όλοι τη μεγάλη ανάγκη να δημιουργηθεί θαλάσσια συγκοινωνία στη Θεσσαλονίκη και συνέχισε λέγοντας πως οι δήμοι θα πιέσουν την κυβέρνηση, για έναν καλόπιστο διάλογο ώστε να υπάρξουν σύντομα θετικά αποτελέσματα.

Γιάννης Μαυρομάτης:Υπάρχουν ώριμες προτάσεις

Από την πλευρά του ο δήμαρχος Θερμαϊκού, Γιάννης Μαυρομάτης,υπογράμμισε πως το έργο «μπορεί να προχωρήσει, καθώς το πιλοτικό εγχείρημα με τα δύο -τρία σκάφη το καλοκαίρι έδειξε ότι μπορεί να πετύχει, αφού μετακινείται πολύς κόσμος στην περιοχή του Θερμαϊκού, αλλά και προς την περιοχή της Θεσσαλονίκης».

Είπε, ωστόσο, ότι δεν έχουν καθοριστεί ακόμη οι χερσαίες ζώνες των περισσοτέρων δήμων, εκτός του Δήμου Θερμαϊκού, ότι υπάρχει ο σχεδιασμός των στάσεων, αλλά οι μελέτες αυτές δεν έχουν προχωρήσει, Σε ό,τι αφορά τους ιδιώτες, σημείωσε ότι έχουν κατατεθεί τρεις προτάσεις ώριμες με στόχο να κατατεθούν στο αρμόδιο υπουργείο, όμως χρειάζονται τη βοήθεια της τοπικής αυτοδιοίκησης για να πετύχουν.

Στο θέμα αναφέρθηκε και ο τεχνικός σύμβουλος της ΠΕΔ-ΚΜ και του δήμου Θερμαϊκού, Μιχάλης Τριανταφυλλίδης, λέγοντας πως κάθε μήνα 180.000 άνθρωποι μετακινούνται από τη Δυτική Θεσσαλονίκη στην Εγνατία Οδό, μέσα από την καρδιά της πόλης και μπλοκάρουν τα πάντα. «Γιατί αυτοί να μην έρχονται με πλοία κατ’ ευθείαν στο λιμάνι και να επικοινωνούν με το κέντρο; Η πόλη μας είναι εχθρική με τη θάλασσα και αυτό πρέπει να αλλάξει» σημείωσε.

Μάλιστα ανέφερε ότι η Βενετία έχει 160 πλοία για τις ανάγκες της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας και η Θεσσαλονίκη χρειάζεται μόλις 60 καραβάκια για να εξυπηρετηθεί.

Πηγή ΠΕΔΚΜ