Σειρά εμποδίων και απαιτήσεων, που σε συνάρτηση με τις δυσκολίες, λόγω κορωνοϊού, θα οδηγήσουν σε νέα καθυστέρηση της ολοκλήρωσης του έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης, έρχονται στο φως της δημοσιότητας και βάζουν σε προβληματισμό φορείς και παράγοντες της πόλης.

Ανάμεσα στις απαιτήσεις είναι και οι αποζημιώσεις ύψους άνω των 38 εκ. ευρώ, για την κύρια γραμμή και 11,6 εκ. ευρώ για την επέκταση προς Καλαμαριά, που προβάλλει η εταιρία ΑΚΤΩΡ, ως επικεφαλής της κοινοπραξίας ALASA που κατασκευάζει το Μετρό.

Ως προς την επέκταση Καλαμαριάς και εδώ εμφανίζονται προβλήματα καθυστέρησης στο χρονοδιάγραμμα του έργου, αλλά επιπλέον υπάρχουν θέματα με τα υλικά, ένα μέρος των οποίων, όπως οι τσιμεντόπλακες, παρασκευάζονται σε εργοστάσια στην Κίνα, που λόγω κορωνοϊού δεν ανταποκρίνονται εγκαίρως στις παραδόσεις.

Σχετικά με το θέμα των απαιτήσεων  δημοσιεύματα στις εφημερίδες “Έθνος” και “Πρώτο Θέμα”, αναφέρουν ότι οι αξιώσεις για την καταβολή αποζημιώσεων υποβλήθηκαν από τον ανάδοχο μέσω επιστολής του προς την Αττικό Μετρό, με ημερομηνία 20 Μαρτίου 2020.

Επισημαίνεται ότι δεν είχε γνωστοποιηθεί στην κοινοπραξία η αλλαγή σχεδιασμού, ούτε έχουν δοθεί οι απαιτούμενες εντολές για την εκπόνηση των νέων μελετών, γεγονός που κατά τον ανάδοχο δημιουργεί απροσδιόριστο χρόνο καθυστερήσεων.

Από την πλευρά της κυβέρνησης αναφέρεται ωστόσο ότι ούτε ο ανάδοχος είναι συνεπής με τις υποχρεώσεις του, διατηρώντας ελάχιστο προσωπικό. Σε ότι αφορά στον σταθμό Βενιζέλου, ο ανασχεδιασμός του θα αποτελέσει αντικείμενο νέας σύμβασης μέσω της οποίας θα προσδιοριστεί και το πρόσθετο κόστος των εργασιών.

Αποζημιώσεις και απώλεια απορρόφησης κονδυλίων

Ο εργολάβος υποστηρίζει ότι σε διάστημα 30 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης τον Ιούνιο του 16 και μέχρι τον Δεκέμβριο του 2019, εκτελέστηκε μόλις το 50,5% του συμβατικού αντικειμένου.

Για το εξεταζόμενο διάστημα η κοινοπραξία υπολογίζει ότι η απώλεια απορρόφησης κονδυλίων φτάνει τα 250 εκ. ευρώ, όπου ως αιτία αναφέρεται ο ανασχεδιασμός του σταθμού της Αγίας Σοφίας, αλλά και οι αλλαγές που αφορούν στον σταθμό Βενιζέλου.

Στα δημοσιεύματα αναφέρεται ότι ανάδοχος φέρεται να σκοπεύει να διεκδικήσει επιπλέον αποζημιώσεις για την περίοδο από τις αρχές του 2020 μέχρι σήμερα.

Υστέρηση στο χρονοδιάγραμμα έργων για Καλαμαριά

Η εταιρεία καταγγέλλει την Αττικό Μετρό για αθέτηση συμβατικών υποχρεώσεων και καθυστερήσεις έγκρισης μελετών και διεξαγωγής διαγωνισμών για πρόσθετα έργα, οι οποίες είχαν σοβαρές επιπτώσεις στην πρόοδο του έργου.

Στην επιστολή υποστηρίζεται ότι λόγω της υστέρησης του χρονοδιαγράμματος εκτέλεσης των έργων στην Καλαμαριά, που οδήγησαν στην «αποδιοργάνωση του συνολικού προγραμματισμού και στη διατάραξη της κατασκευαστικής αλληλουχίας», ως τον Δεκέμβριο του 2019 είχε εκτελέσει εργασίες συνολικού ύψους 235 εκατ. ευρώ έναντι προγραμματισμένων εργασιών ύψους 312 εκατ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Απριλίου ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό Νίκος Ταχιάος είχε δηλώσει ότι «προχωρούν κανονικά οι εργασίες στο μετρό Θεσσαλονίκης», αλλά τόνισε ότιτίποτα δεν αποκλείει πως μπορεί να υπάρξει ανάλογα με το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα με τον κορωνοϊό. “Εμείς βαδίζουμε προσηλωμένοι στο χρονοδιάγραμμα που λέει ότι το μετρό πρέπει να παραδοθεί στην πόλη και στους χρήστες του τον Απρίλιο του 2023», είχε πει ο κ. Ταχιάος στον Flash 99,4.

Όπως είχε αναφέρει ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, «τα εργοτάξια δουλεύουν στη Βενιζέλου και στην Αγίας Σοφίας, αλλά και εκεί που δεν βλέπουμε, όπως στις σκυροδετήσεις της επιδομής των σιδηροδρομικών γραμμών». Ωστόσο, ο κ. Ταχιάος δεν έκρυψε τότε ότι υπάρχουν καθυστερήσεις σε ό,τι αφορά την εγκατάσταση του μηχανολογικού εξοπλισμού και στην παράδοσή των τρένων, καθώς το εργοστάσιο που τα κατασκευάζει είναι στην Ιταλία και έχει σταματήσει τη λειτουργία του λόγω του κορονοϊού. Τόνισε όμως, ότι αυτή η καθυστέρηση δεν επηρεάζει το συνολικό χρονοδιάγραμμα του έργου.

Τα προβλήματα στην επέκταση προς την Καλαμαριά

Στην ίδια συνέντευξη ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ είπε ότι υπάρχουν κάποια μικροπροβλήματα και στην Καλαμαριά. «Αποκαθιστούσαμε τους δημόσιους χώρους με την προοπτική να λειτουργήσει για την αγορά του Πάσχα στην Καλαμαριά η οδός Μεταμορφώσεως. Τα υλικά όμως που χρησιμοποιούνται στην αποκατάσταση, όπως τσιμεντόπλακες, παρασκευάζονται σε εργοστάσια στην Κίνα, τα οποία είχαν κλείσει και έχουν καθυστερήσει πολύ οι παραδόσεις. Προφανώς, αυτά δεν θα μπορέσουν να προχωρήσουν,” είχε πει ο κ. Ταχιάος.

Βέβαια πράγματι στην Καλαμαριά έχουν γίνει μερικές εργασίες αποκατάστασης δημοσίων χώρων, ιδίως στη συμβολή των οδών Μεταμορφώσεως και Πόντου, αλλά η όλη εικόνα απέχει πολύ από το να θεωρήσει κανείς ότι γίνονται πρόκειται για κανονική συνέχιση των έργων.