Η κατασκευή του μετρό και η πορεία του σταθμού της Βενιζέλου μετά τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για απόσπαση των αρχαιοτήτων και επανατοποθέτησή τους συζητήθηκε σε ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου του δήμου Θεσσαλονίκης, παρουσία βουλευτών, φορέων και εκπροσώπων της πόλης.

Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Νίκος Ταχιάος, ανέλυσε το έργο, λέγοντας πως θα πρέπει να λειτουργήσει εν συνόλω και όχι αποσπασματικά. Αναφορικά με τις αντιδράσεις που υπάρχουν για την παραμονή των αρχαίων κατά χώρα, είπε πως η λύση αυτή «μπορεί να στέκει θεωρητικά, όμως δεν είναι κατασκευάσιμη».
«Ο σταθμός της Βενιζέλου εάν γίνει με τη μέθοδο in situ, δεν μπορεί να ακολουθήσει τις προδιαγραφές ασφαλείας που είναι απαραίτητες, τις προδιαγραφές πυρασφαλείας, της εξόδου κινδύνου και τον αερισμό της σήραγγας», είπε.
Ο κ. Ταχιάος παραδέχτηκε πως «και η προηγούμενη κυβέρνηση συνέβαλε στο να ξεκολλήσει το έργο από τα προβλήματα που είχε» και πως τα αρχαία της Βενιζέλου «είναι ευτυχία και κεφάλαιο για την πόλη […] Η Θεσσαλονίκη έχει ταλαιπωρηθεί, η Αττικό Μετρό είναι στη διάθεση σας για να παράσχει πληροφορίες. Είμαστε έτοιμοι για διάλογο με τον οποιοδήποτε, αλλά ο διάλογος θέλει ανοιχτά αυτιά και μάτια από όλους», συμπλήρωσε.

Κ. Ζέρβας: Υπέρ της απόσπασης των αρχαίων

Την ειδική συνεδρίαση άνοιξε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Κωνσταντίνος Ζέρβας, στέλνοντας το μήνυμα πως είναι καιρός η πόλη να αποκτήσει υποδομές. «Ήρθε επιτέλους η ώρα να δεσμευτούμε όλοι, ότι το μετρό θα λειτουργήσει σύντομα. Ήρθε η ώρα ο καθένας από εμάς, να αφήσει πίσω ιδεοληψίες και εμμονές» είπε χαρακτηριστικά.
Ο κ. Ζέρβας τάχθηκε υπέρ της απόσπασης και της επανατοποθέτησης των αρχαίων στο σταθμό Βενιζέλου, λέγοντας πως «εάν εφαρμοζόταν η λύση αυτή το 2014, σήμερα δεν θα είχαμε την ανάγκη αυτής της συνεδρίασης. Αν από την άλλη είχε γίνει πρόοδος στη λύση in situ, δεν θα είχα καμία αντίρρηση να συνεχιστεί το έργο προκειμένου να τελειώσει».
Σε ό,τι αφορά τις αντιδράσεις και τις διαμαρτυρίες, υπογράμμισε πως «υπάρχουν κάποιοι που όποτε κάτι δεν τους αρέσει καταφεύγουν σε συγκεντρώσεις ή σε δικαστήρια. Ο καλύτερος τρόπος σε αυτή την πόλη, σε αυτήν τη χώρα, να καθυστερείς και εντέλει να ματαιώνεις κάτι, είναι να καταφεύγεις στα δικαστήρια».
«Τη μπαγκέτα στα μεγάλα έργα την κρατά η εκάστοτε κυβέρνηση. Περιμένουμε άμεσα τα επόμενα βήματα από την Αττικό Μετρό και τα αρμόδια υπουργεία. Οι Θεσσαλονικείς δεν μπορούμε να περιμένουμε άλλο. Η πόλη μας δεν μπορεί να παραμένει ένα απέραντο εργοτάξιο», κατέληξε ο κ. Ζέρβας.

Απεργία διαρκείας προανήγγειλαν οι αρχαιολόγοι 

Απεργία διαρκείας των αρχαιολόγων αν αποφασιστεί απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων της Βενιζέλου, ανακοίνωσε η ταμίας του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων, Δέσποινα Κουτσούμπα, μιλώντας στην ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου για το μετρό.
«Δεν θα βρίσκετε αρχαιολόγο να αποδομήσει τις αρχαιότητες», είπε και προανήγγειλε νέα προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Η κ. Κουτσούμπα ανέφερε πως θα υπάρξει πρόβλημα αυθεντικότητας αν φύγουν και στη συνέχεια επιστρέψουν οι αρχαιότητες.

Οι θέσεις των βουλευτών της Θεσσαλονίκης 

Στην ειδική συνεδρίαση για το μετρό, τοποθετήθηκαν μεταξύ άλλων και οι βουλευτές όλων των κομμάτων. Ο γραμματέας της κοινοβουλευτικής ομάδας και βουλευτής της ΝΔ, Σταύρος Καλαφάτης, είπε πως είναι δεδομένη η απόφαση να προχωρήσει το έργο και να ολοκληρωθεί με απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαίων. «Η απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη υπαγορεύτηκε από την ανάγκη να έχουμε, το συντομότερο δυνατό, τόσο τα αρχαία, όσο και την πλήρη λειτουργία του μετρό, αλλά και να αποτρέψουμε απαιτήσεις αποζημιώσεων από την Κομισιόν, εάν το έργο δεν ολοκληρωθεί το Μάρτιο 2025. Το μετρό μπορεί να λειτουργήσει ενιαίο και στο σύνολό του, τον Απρίλιο του 2023. Θέλουμε και μετρό και αρχαία το συντομότερο δυνατό, με το χαμηλότερο κόστος. Όσοι επιδιώκουν διχασμό της τοπικής κοινωνίας, να ξέρουν ότι ματαιοπονούν».
Ο βουλευτής ΝΔ στην Α’ Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Κούβελας, τόνισε πως η πόλη έχει ανάγκη το έργο και πως οι πολίτες θέλουν να το δουν σε λειτουργία. «Υποστηρίζω ότι η πόλη μας πρέπει να υπηρετήσει τον ιδανικό στόχο – και αρχαία και μετρό. Τα αρχαία δεν μπορούν να αποτελούν πεδίο πολιτικής αντιπαράθεσης» είπε και πρόσθεσε: «Θα μας βρείτε απέναντι όσοι επιδιώκετε το έργο αυτό πάλι να σκαλώσει».

Κατερίνα Νοτοπούλου: Θα υπάρξουν προσφυγές

 Η Κατερίνα Νοτοπούλου, λαμβάνοντας τον λόγο ως βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, στάθηκε στη διαδικασία με την οποία εξελίχθηκε η ειδική συνεδρίαση λέγοντας πως έγινε «πασαρέλα κυβερνητικών στελεχών που δεν ακούει τους πολίτες».

Απευθυνόμενη προς τον δήμαρχο η κ. Νοτοπούλου είπε:

«Κύριε δήμαρχε, γνωρίζετε ότι θα υπάρξουν προσφυγές, καθυστερήσεις, ότι η πόλη θα διαιρεθεί, θα διεκδικήσουν οι εργολάβοι. Οι Θεσσαλονικείς για τα επόμενα έργα θα στερηθούν ένα έργο πνοής. Σας καλώ να μη γίνετε μέρος της επικοινωνιακής πολιτικής της κυβέρνησης, να ταχθείτε υπέρ της ολοκλήρωσης του έργου όπως έχει προγραμματιστεί».
Για «κακή σκηνοθετημένη διαδικασία» έκανε λόγο ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ στην Α’ Θεσσαλονίκης, Χρήστος Γιαννούλης, λέγοντας πως «το θέμα της συζήτησης δεν είναι το μετρό. Το θέμα μας είναι η απόφαση ενός πρωθυπουργού, που εμφανίστηκε μια μέρα ξαφνικά και έφερε τα πάνω κάτω. Ένα σύμπλεγμα κατά του Γιάννη Μπουτάρη και όλων των δυνάμεων που συνέβαλαν σε αυτή την προσπάθεια να παραμείνουν τα αρχαία».
Ο Λεωνίδας Στολτίδης, βουλευτής του ΚΚΕ Β’ Θεσσαλονίκης, εξέφρασε την άποψη ότι «υπάρχουν οι τεχνικές δυνατότητες για συμβίωση αρχαίων και Μετρό, χωρίς απόσπαση», ενώ η βουλευτής του ΜέΡΑ25, Κωνσταντίνα Αδάμου, τόνισε πως «θα πρέπει να διατηρηθούν οι αρχαιότητες κάτω από τη Βενιζέλου, αλλά να υλοποιηθεί το Μετρό που τόσο έχει ταλαιπωρήσει τους πολίτες».
Στην ειδική συνεδρίαση τοποθετήθηκαν μεταξύ άλλων, η διευθύντρια του γραφείου του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη, Μαρία Αντωνίου, η αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Βούλα Πατουλίδου, ο πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας και δήμαρχος Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Λάζαρος Κυρίζογλου, ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος – Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρις Μπίλιας, ο πρόεδρος των Επαγγελματιών Ιστορικού Εμπορικού Κέντρου, Χρήστος Νικολόπουλος, όπως επίσης οι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων του δήμου Θεσσαλονίκης.
ΠΗΓΗ ΑΠΕ_ΜΠΕ

Η αντιπαράθεση Ν.Ταχιάου – Κ.Νοτοπούλου

Αντιπαράθεση μεταξύ του προέδρου της Αττικό Μετρό, Νίκου Ταχιάου και της βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ και επικεφαλής της δημοτικής παράταξης “Θεσσαλονίκη Μαζί”, Κατερίνας Νοτοπούλου, σημειώθηκε στη διάρκεια της ειδικής συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου.

Η κ.Νοτοπούλου ζητούσε επίμονα από τον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου, Δρόσο Τσαβλή, να λάβει το λόγο, ως επικεφαλής παράταξης, προκειμένου να διαβάσει την επιστολή του πρώην προέδρου της Αττικό Μετρό, Γιάννη Μυλόπουλου, αναφορικά με την πορεία του Μετρό, την ώρα που ήταν στο βήμα για δευτερολογία ο νυν πρόεδρος, Νίκος Ταχιάος.

“Αυτός είναι ο γκαϊλές σας;”, είπε ο κ.Ταχιάος μετά τις συνεχείς αναφορές της κ.Νοτοπούλου να αναγνωσθεί η επιστολή του πρώην προέδρου της Αττικό Μετρό. “Υπάρχει λόγος που δεν θέλετε να αναγνωσθεί η επιστολή του κ.Μυλόπουλου;”, αναρωτήθηκε η βουλευτής απευθυνόμενη προς τον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου.

“Σας διαβεβαιώ ότι το Μετρό θα το πάμε μέχρι τέλους. Το δημόσιο χρήμα θα το προστατεύσουμε εμείς. Ωραία η πασαρέλα και το παραμύθι, όμως Μετρό δεν θα υπήρχε στην πόλη πριν τα τέλη του 2022 και θα έλειπε ο σταθμός Βενιζέλου. Και το δικό μας στοίχημα είναι να ολοκληρωθεί όλο στις αρχές του 2023”, ανέφερε ο κ.Ταχιάος.

“Λέτε ασύστολα ψέματα. Αυτή τη στιγμή κινδυνεύει το μέλλον της πόλης”, είπε από την πλευρά της η κ.Νοτοπούλου

Γ. Καραγιάννης: Δεν υπήρχαν έτοιμες μελέτες

Διαψεύδει ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης ότι υπήρχαν έτοιμες μελέτες για το μετρό της Θεσσαλονίκης από την προηγούμενη κυβέρνηση.

«Ανάμεσα στους μύθους που διακινούσαν όσοι θέλουν να φτιάξουν μια εικονική πραγματικότητα που καταδικάζει τελικά τη Θεσσαλονίκη να μην έχει Μετρό, ήταν και ότι δήθεν για τη μέθοδο που απορρίψαμε υπήρχαν έτοιμες μελέτες. Όπως αποδείχτηκε, όμως, η οριστική μελέτη επιπέδου 2 στατικών για το υπόγειο τμήμα της λύσης με την in situ παραμονή των αρχαίων, απορρίφθηκε από την προηγούμενη διοίκηση της Αττικό Μετρό» τονίζει σε συνέντευξή του στην εφημερίδα “Μακεδονία” ο κ. Καραγιάννης.

«Το κόστος της συγκεκριμένης λύσης εκτιμάται σε πρώτη φάση περίπου στα 35 εκατ. ευρώ επιπλέον, χωρίς τις πρόσθετες αρχαιολογικές εργασίες, με μεγάλη αβεβαιότητα για το χρόνο ολοκλήρωσης» επισημαίνει και προσθέτει: «Στη λύση που επιλέγουμε, ο σταθμός προσαρμόζεται όσο το δυνατόν καλύτερα στα πλαίσια της αρχικής λύσης που υπάρχει στη σύμβαση, με μικρές αποκλίσεις από την αρχική προσφορά. Η μελέτη του είναι βατή, πολύ κοντά στις μελέτες των υπολοίπων σταθμών του έργου. Συνεπώς γρήγορα θα έχουμε την οριστική μελέτη και τη μελέτη εφαρμογής, ώστε με το πέρας της αρχαιολογικής εκσκαφής να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής».

Ο κ. Καραγιάννης υποστηρίζει ότι είναι η μόνη λύση που εξασφαλίζει ότι και το Μετρό θα ολοκληρωθεί -και μάλιστα συντομότερα και με χαμηλότερο κόστος- και τα αρχαία θα προστατευτούν και θα αναδειχτούν αποτελεσματικότερο και σημειώνει ότι με το σχεδιασμό του υπουργείου το έργο θα παραδοθεί ολοκληρωμένο το αργότερο τον Απρίλιο του 2023. «Κι αυτό είναι σημαντικό γιατί χωρίς το σταθμό Βενιζέλου, όλοι καταλαβαίνουμε ότι το έργο θα ήταν κολοβό. Και προσέξτε: Αν το Μετρό ξεκινούσε να λειτουργεί χωρίς το σταθμό Βενιζέλου, σύντομα θα έπρεπε να κλείσουν και οι σταθμοί ΝΣΣ, Δημοκρατίας, Αγία Σοφία, για διάστημα έως 18 μήνες. Δηλαδή θα είχαμε δήθεν “Μετρό”-κοροϊδία, χωρίς τους τέσσερις κεντρικότερους σταθμού» υπογραμμίζει.