Και ξαφνικά ξύπνησαν όλοι: Εκπαιδευτικοί, διευθυντές σχολείων, περιφερειακοί διευθυντές, προϊστάμενοι αστυνομικών υπηρεσιών, εισαγγελείς ανηλίκων, σύλλογοι γονέων, άμα δε και σύμβουλοι εκπαίδευσης. Τι ωραίος κόσμος !

Ανατρίχιασαν, λέει, με το περιστατικό, που αποκαλύφθηκε σε δημοτικό σχολείο της Θεσσαλονίκης, όπου ένα κοριτσάκι, μαθήτρια της δευτέρας τάξης, υποχρεώθηκε να γλείψει την τουαλέτα (οθωμανικού τύπου) από τρεις μαθητές της ίδιας και μεγαλυτέρων τάξεων, στο πλαίσιο ενός παιχνιδιού…

Γράφει ο Νίκος Δημαράς

Τα παιδιά ζητούσαν άδεια για να πάνε στην τουαλέτα, ένα μετά το άλλο, αλλά ο δάσκαλος του ολοήμερου δεν υποψιάστηκε ότι κάτι ύποπτο μπορούσε να συντρέχει. Τώρα προφανώς και ο ίδιος έχει μείνει έκθαμβος.

Και μακάρι να ήταν ένα μεμονωμένο περιστατικό. Έτσι θα πουν, ότι επρόκειτο για μεμονωμένη περίπτωση και να δικαιολογηθούν οι εν λόγω διευθυντές όλων των βαθμίδων, αλλά δυστυχώς δεν είναι έτσι.

Στα περισσότερα σχολεία υπάρχουν κάτι παιδιά – “φυντάνια”, μικροί ταραξίες και “άτακτοι δαίμονες”, που όχι μόνο κάνουν “μπούλινγκ”, αλλά παρασύρουν και άλλους μαθητές σε αταξίες και σε πολύ άσχημα πειράγματα  σε βάρος συμμαθητών και συμμαθητριών τους (κυρίως), που άμα τα ακούς παθαίνεις σοκ.

Παιδιά της δευτέρας και της τρίτης δημοτικού  ξεκινούν από το να σηκώνουν το μεσαίο δάχτυλο του χεριού  τους, ξεστομίζοντας και τις ανάλογες βρισιές και φτάνοντας μέχρι του σημείου να κάνουν χειρονομίες και να ασχημονούν θρασύτατα μπροστά σε εκπαιδευτικούς, οι οποίοι είτε σφυρίζουν αδιάφορα, είτε κάνουν ευγενικές συστάσεις με “σύγχρονες παιδαγωγικές αντιλήψεις”, που απαγορεύουν την αυστηρή επίπληξη επί τόπου και την παραδειγματική τιμωρία.

Έτσι σε πολλές περιπτώσεις στα δημόσια σχολεία (ίσως και σε μερικά ιδιωτικά) ένα μεγάλο ποσοστό εκπαιδευτικών απέχει από αυτό, που σε άλλες εποχές λεγόταν διαπαιδαγώγηση με αυστηρή παρακολούθηση των παιδιών και με εποπτεία σε κάθε τους βήμα. Τους βλέπεις να βολτάρουν συζητώντας στα προαύλια και να μη δίνουν σημασία στο τι κάνουν τα παιδιά. Σε άλλες εποχές οι καθηγητές παρακολουθούσαν τους μαθητές και εκτός σχολείων. Αλίμονό σου αν σε έβλεπαν στην πλατεία μετά τις 9.00 το βράδυ.

Τώρα σε πολλές περιπτώσεις, ιδιαίτερα στα λύκεια, δεν μπορείς να διακρίνεις τους νεαρούς καθηγητές ή τις καθηγήτριες από τους μαθητές και τις μαθήτριες. Με τζιν παντελόνια και δερμάτινα μπουφάν, ατημέλητοι, αξύριστοι και μουντοί, περιφέρονται σαν να κάνουν με αγγαρεία τη δουλειά – λειτούργημα του εκπαιδευτικού.

Έτσι έχουμε φτάσει σε  σημείο να είναι απρόσωπα τα περισσότερα σχολεία, ιδίως στις μεγάλες πόλεις, χωρίς ταυτότητα και μακριά από την έννοια του εκπαιδευτηρίου, που είχε χαρακτηριστικά κυψέλης για μάθηση και εμπέδωση ηθικών κανόνων.

Και επ΄αυτού δεν είδαμε να κάνει κάτι η κατά τα άλλα συμπαθέστατη (και Θεσσαλονικιά) υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως, που επί ώρες έδινε μάχη στη Βουλή αυτές τις μέρες για έγκριση του πολυνομοσχεδίου για την παιδεία. Στο μόνο, που δόθηκε έμφαση σε ότι αφορά στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση ήταν η αυτονόμηση των σχολείων στο θέμα των εκδρομών. Θα αποφασίζουν πλέον μόνα τους τα σχολεία, χωρίς έγκριση από τις περιφερειακές διευθύνσεις για το πότε και που θα πηγαίνουν εκδρομές τα παιδιά. Δώσ΄τους εκδρομές και άφησέ τους να χαίρονται… Μόνο για κάτι τέτοια είμαστε…

Ακολουθεί η ειδησεογραφία για το συγκεκριμένο περιστατικό με τις κινήσεις των αρχών, όπως μεταδίδονται από το ΑΠΕ-ΜΠΕ:

Έρευνα από την αστυνομία – παρέμβαση εισσαγγελέως

Έρευνα για τις ακριβείς συνθήκες -και ευθύνες που ενδεχομένως μπορεί να προκύπτουν- διεξάγει το Τμήμα Προστασίας Ανηλίκων της Διεύθυνσης Ασφάλειας Θεσσαλονίκης, για το περιστατικό, που συνέβη σε τουαλέτες δημοτικού σχολείου της Θεσσαλονίκης με μαθήτρια της β’ τάξης δημοτικού.
Ενήμερη για το θέμα είναι και η Εισαγγελία Ανηλίκων Θεσσαλονίκης. Η αρμόδια Εισαγγελέας Πρωτοδικών Δήμητρα Τσιαρδακλή, αναμένεται να καλέσει γονείς, εκπαιδευτικούς και κάθε εμπλεκόμενο στην υπόθεση, προκειμένου να διερευνηθούν οι συνθήκες μέσα στις οποίες συνέβη το περιστατικό.

Προκαταρκτική από την Περιφερειακή Διεύθυνση

Προκαταρκτική έρευνα, για να φωτιστούν όλες οι πτυχές ακραίου περιστατικού, που συνέβη σε τουαλέτα δημοτικού σχολείου, διεξάγει η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας. Μητέρα μαθήτριας της δεύτερης τάξης δημοτικού κατήγγειλε ότι συμμαθητές της κόρης της την εξανάγκασαν να γλείψει την τουαλέτα του σχολείου. Το περιστατικό συνέβη στο 17ο δημοτικό σχολείο, την προηγούμενη Πέμπτη, 16 Ιανουαρίου, στις 3 μετά το μεσημέρι, ώρα που το σχολείο λειτουργούσε με το ολοήμερο πρόγραμμα.
“Στο διάλειμμα μια ομάδα παιδιών έπαιζε έξω και κάποια στιγμή βάλανε κάποιους όρους στο παιχνίδι και για να εφαρμόσουν τους όρους που έβαλαν πήγαν στις τουαλέτες. Ζητήσανε άδεια από τον δάσκαλο να πάνε στις τουαλέτες. Στο συγκεκριμένο σχολείο οι τουαλέτες είναι μέσα στο κτίριο. Όταν έχουμε διάλειμμα και οι πέντε δάσκαλοι του ολοήμερου επιτηρούν και κάποιος είναι και στον διάδρομο του σχολείου. Τα παιδιά θέλησαν να μπουν στην τουαλέτα, φαινομενικά δεν υπήρχε λόγος ο δάσκαλος να μη δώσει άδεια να πάνε στην τουαλέτα. Θεωρώ ότι ήταν ακραίο περιστατικό”, δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο περιφερειακός Διευθυντής  Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας, Αλέξανδρος Κόπτσης, διευκρινίζοντας ότι αυτή τη στιγμή καταγράφονται όλες οι μαρτυρίες γύρω από το περιστατικό.
“Επισκέφθηκα το σχολείο, συνάντησα όλους τους εμπλεκόμενους, συναντώ τους γονείς τη Δευτέρα, μίλησα με τη διευθύντρια εκπαίδευσης, έδωσα εντολή να γίνει προκαταρκτική, να ερευνηθούν τα πάντα για την υπόθεση, ώστε μετά να μπορούμε να μιλήσουμε συγκεκριμένα και φυσικά, αν υπάρχει κάποιο πειθαρχικό αδίκημα, θα αποδοθούν ευθύνες” τόνισε ο κ. Κόπτσης, προσθέτοντας ότι “δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα κάποιο πόρισμα, αυτό που μου ανακοινώθηκε από το σχολείο είναι ότι καταρχήν υπήρξε παρέμβαση της μητέρας και πήγε στο σχολείο η αστυνομία”.

Αναστάτωση των γονέων και καταγγελίες

Το περιστατικό έχει προκαλέσει αναστάτωση σε γονείς και άλλων μαθητών. Στην περιφερειακή διεύθυνση εκπαίδευσης υποβλήθηκε καταγγελία για επίθεση από γονείς σε βάρος εκπαιδευτικών. Οι γονείς ζητούν να καταλογιστούν ευθύνες στους δασκάλους, ενώ η μητέρα του κοριτσιού γνωστοποίησε πως προτίθεται να κινηθεί νομικά.

Εξάλλου, με δήλωση αλλαγής κατοικίας, η μαθήτρια της Β’ τάξης άλλαξε σχολείο.

Έβαλαν και ψυχολόγο στην τάξη…

“Τα θέματα αυτά -οτιδήποτε και να προκύψει- θεωρώ πρέπει να λύνονται μέσα στο σχολείο, με σύνεση, με περίσκεψη, με ηρεμία, με νόμιμο τρόπο και φυσικά όπου υπάρχουν πειθαρχικές παραβάσεις, θα υπάρχουν και κυρώσεις […] Αυτά πρέπει να λύνονται αυτομάτως, να επιβάλλονται ποινές όπου χρειάζεται, να γίνονται υποδείξεις όπου χρειάζεται, όχι όμως το σχολείο να μετατρέπεται σε ρινγκ ή σε πεδίο συνάντησης αστυνομίας και δικαστικών μέσων. Κάλεσα τον διευθυντή και τους γονείς τη Δευτέρα. Πρέπει αυτά με ειρηνικό τρόπο να λύνονται”, επισήμανε ο κ. Κόπτσης.

“Ενεργήσαμε και παιδαγωγικά, βάλαμε ψυχολόγο στην τάξη, βάλαμε ειδικά παιχνίδια στην Α’ και Β’ τάξη, ώστε να ξέρουν όλα τα παιδιά πώς παίζουν και τι παίζουν, έχουμε ενημερώσει την ομάδα του Παρατηρητηρίου για την πρόληψη και διαχείριση περιστατικών ενδοσχολικής βίας, ώστε να παρέμβει άμεσα” πρόσθεσε.