Για άλλη μία φορά σημειώθηκαν πολύωρες καθυστερήσεις στις αφίξεις και αναχωρήσεις πτήσεων, καθώς και μεγάλη ταλαιπωρία επιβατών με ξενύχτια και πολλές ώρες αναμονής στο αεροδρόμιο ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ της Θεσσαλονίκης, ενώ “σηκώθηκε” και σχετικός καυγάς για τα αίτια της κατάστασης αυτής και για τις ευθύνες.

 

Στην εμπλοκή μπερδεύτηκαν και αεροπορικές εταιρίες, καθώς και υπουργοί για να δώσουν διευκρινίσεις, ιδιαίτερα για την ταλαιπωρία των επιβατών μιας πτήσης, που έφτασε στην Τιμισοάρα της Ρουμανίας, ενώ μια άλλη βρήκε “καταφύγιο” στα Σκόπια.

Οι αιτίες αποδόθηκαν κυρίως στα ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως δήλωσαν και ορισμένοι εκπρόσωποι της Fraport , αλλά και υπηρεσιών του αεροδρομίου.

“Στο αεροδρόμιο Μακεδονία, υπό τις παρούσες συνθήκες γίνονται τέσσερις προσγειώσεις και απογειώσεις ανά ώρα, ενώ υπό κανονικές συνθήκες είναι έξι- επτά επτά” ανέφερε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υπεύθυνος επικοινωνίας της Fraport  Γιάννης Παπάζογλου. Σύμφωνα με τον ίδιο η μικρότερη καθυστέρηση ήταν δύο ώρες αλλά υπάρχουν και επιβάτες που περιμένουν από χτες το βράδυ, όπως είπε. Αυτή την περίοδο σύμφωνα τον κ. Παπάζογλου καθημερινά  εκτελούνται 30-40 πτήσεις και αυτός ο αριθμός είναι διαχειρίσιμος.

Πέρα όμως από τα όσα αναφέρουν οι διάφορες πλευρές η κατάσταση στο αεροδρόμιο περιγράφεται εξαιρετικά σε εμπεριστατωμένο άρθρο του  δημοσιογράφου του STAR Θάνου Αθανασίου.

Ο δημοσιογράφος έκανε μια σχετική ανάρτηση στο FACEBOOK, σημειώνοντας τα εξής:

“Διαβάζοντας περί καθυστερήσεων και ακυρώσεων στο Αεροδρόμιο Μακεδονία της Θεσσαλονίκης (ναι έτσι λέγεται) LGTS / SKG, καλό είναι να ξεκαθαρίσουμε μερικά πράγματα:

1) το αεροδρόμιο διαθέτει τέσσερις διαδρόμους απο/προσγειώσεων τους 10 – 28 και 16 -34 . Ο 10 -28 δεν είναι σε χρήση, διότι τελεί υπό κατασκευή η επέκτασή του προς τη θάλασσα. Ο 16 είναι αυτός που έρχεται από το Βορρά (έχεις κατεύθυνση 160 μοίρες και περνάς πάνω από την πόλη για να κατέβεις) και ο 34 είναι αυτός που έρχεσαι από Χαλκιδική (με 340 μοίρες έρχεσαι από το Νότο, κατεύθυνση προς Βορρά).

2) από τους δύο διαδρόμους σε χρήση, τον 16 και τον 34, μόνο ο 16 διαθέτει σύστημα ILS – CAT II , δηλαδή μπορεί να υποβοηθήσει προσγείωση σε χαμηλή ορατότητα. Ο διάδρομος 34 δεν έχει.

3) αν όταν έρχεσαι από το Βορρά (προσέγγιση στον 16) έχεις τον αέρα από μπροστά ή από το πλάι (νότιοι και ανατολικοί άνεμοι), μπορείς να προσγειωθείς ακόμα και με χαμηλή ορατότητα.

4) αν όταν έρχεσαι από το Βορρά έχεις βορινό ή βόρειοδυτικό δυνατό άνεμο, δεν μπορείς να προσγειωθείς στον 16, διότι ο άνεμος αυτός σου αυξάνει την ταχύτητα και δεν μπορείς να σταματήσεις (είναι πιο πολύπλοκο αλλά το δίνω απλοϊκά για λόγους κατανόησης).

5) αν όταν έρχεσαι από το Νότο δεν έχεις την απαραίτητη ορατότητα στα minima (ελάχιστο ύψος απόφασης), ελλείψει ILS – CAT II, είσαι ΥΠΟΧΡΕΩΜΕΝΟΣ εκ των κανόνων να φύγεις (go around).

6) η απόφαση δεν είναι ούτε της εταιρείας ούτε του αεροδρομίου, ούτε του πύργου. Είναι του PIC (pilot in command) και ΜΟΝΟ, ο οποίος κάνει αυτό που ορίζουν οι κανόνες, οι οποίοι δεν είναι διαπραγματεύσιμοι με κανέναν. Ούτε με τα αφεντικά της εταιρίας, ούτε με τον πύργο, ούτε με το αεροδρόμιο, την ΥΠΑ – με ΚΑΝΕΝΑΝ.

7) αν τις τελευταίες μέρες κάποιοι επιβάτες είδαν ένα δύο αεροπλάνα να κατεβαίνουν και άλλα να μην κατεβαίνουν στο 34, αυτό οφείλεται σε απόφαση του πιλότου, στο ύψος απόφασης, και σε τίποτα άλλο. Αν οι συνθήκες στο ύψος απόφασης ήταν σωστές, επιχειρείται προσγείωση. Αν όχι ΦΕΥΓΕΙΣ, go around, δε το συζητάς με κανέναν επιβάτη, με κανένα πύργο, με κανένα υπουργό, ελεγκτή, με το Θεό τον ίδιο. Πρώτα ΦΕΥΓΕΙΣ και μετά το ανακοινώνεις (πχ OO-VNI going around).

8) Aν είχες ILS -CAT II ή ΙΙΙ θα κατέβαινες.

Η Θεσσαλονίκη έχει ανάγκη από ILS – CAT II ή ΙΙΙ στον 34. Αυτό είναι αυταπόδεικτο. Μέχρι σήμερα όλες οι κυβερνήσεις, όλες οι ΥΠΑ, όλοι οι αερολιμενάρχες, όλοι έχουν καταστροφική ευθύνη. Δεν τους ξεπλένει απολύτως τίποτα. Καλό είναι λοιπόν να αφήσουν τις εξυπνάδες, από αυτές τις ανοησίες έχουν σκοτωθεί οι επιβάτες εκείνου του Yak πριν από 20 χρόνια, σοβαρευτείτε και κάντε αυτό που πρέπει.

Α και για να μη το ξεχάσω: θυμάστε εκείνη την απόφαση της ΥΠΑ να κρίνει κατάλληλο τον τροχόδρομο του 10-28 για απο/προσγειώσεις πέρσι (που είχε τόσες λακκούβες που έκανες roller coster μέχρι να σηκωθείς) ; Η η ΕΕ ξεκίνησε διαδικασία επί παραβάσει για την ανεξαρτησία της ΥΠΑ. Λοιπόν σοβαρευτείτε γιατί πάλι εμείς θα βάλουμε το χέρι στην τσέπη.

Αλλιώς πείτε μας: μια πόλη έχει η Ελλάδα, την Αθήνα, δεν μας ενδιαφέρετε να ξέρουμε. ΟΚ;”