Άλλη μια εφημερίδα αναστέλλει την έκδοσή της. Το ημερήσιο “Έθνος” του Ομίλου Ιβάν Σαββίδη ανακοίνωσε ότι δεν θα είναι από αύριο στα περίπτερα και ότι θα απομείνει μόνο το φύλλο της Κυριακής, προκαλώντας απογοήτευση σε μεγάλο αριθμό δημοσιογράφων και άλλων εργαζομένων, καθώς και την άμεση αντίδραση της ΕΣΗΕΑ.

 

Γράφει ο Νίκος Δημαράς

Η κατρακύλα στον τύπο έχει από καιρό αναστατώσει τον χώρο των εργαζομένων, καθώς το αναγνωστικό κοινό απομακρύνεται από τα περίπτερα και συχνάζει πιο πολύ σε καταστήματα με κινητά και ταμπλέτες, νομίζοντας ότι ενημερώνεται μέσα από αυτές τις συσκευές, που του προσφέρουν τάχαμ – δήθεν αμεσότητα και πληρότητα στην παρουσίαση των γεγονότων.

Ζούμε στην εποχή της συγκαλυμμένης απάτης, αλλά ουδείς το καταγγέλλει δημόσια. Πολλά από αυτά τα δήθεν ενημερωτικά site με πρωτιές στην επισκεψιμότητα ακολουθούν την μέθοδο της παραπλάνησης και του εντυπωσιασμού, πουλώντας φύκια για μεταξωτές κορδέλες. Σε μεγάλο ποσοστό παίρνουν τις ειδήσεις από τα επίσημα μέσα, κυρίως από το Αθηναϊκό – Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, από ξένα πρακτορεία και από τα γραφεία τύπου κομμάτων, φορέων και επιχειρήσεων, χωρίς να αναφέρουν τις πηγές, αναμορφώνουν λίγο τις εισαγωγές των κειμένων και βάζουν κάτι “πονηρούς” ή βαρύγδουπους τίτλους για να εντυπωσιάσουν το κοινό.

Διαβάζουμε π.χ. μια είδηση για “βαρύ πένθος γνωστού τραγουδιστή” και μόλις ανοίγουμε το κείμενο βλέπουμε ότι πρόκειται για κάποιον στο Μεξικό, που πέθανε η γιαγιά του… Όμως το εν λόγω site κέρδισε επισκεψιμότητα, έστω και αν για να ανοίξεις το κείμενο πρώτα τρως στη μάπα κάτι ενοχλητικές διαφημίσεις, που σώνει και καλά πρέπει να σου τις επιβάλλουν. Βάζουν και κάτι εντυπωσιακές ονομασίες του στυλ PressBomb, NewsGan και τα τοιαύτα οπότε οι αναγνώστες νομίζουν ότι έτσι “σκάνε” οι ειδήσεις σαν τις βόμβες, ενώ δεν πρόκειται ούτε για καρπόυζια…

Είναι και μερικά άλλα site, που προβάλλουν κατ΄επάγγελμα γυναικείους πισινούς είτε έχει ζέστη είτε ξεσπούν μπουρίνια, είτε μας δίνουν μυστικά για το πως θα χάσουμε κιλά. Εκεί που γίνεται χαμός είναι σε θέματα, σχετικά με το τι προτιμούν οι γυναίκες πριν και μετά το σεξ, ποια ζώδια κάνουν περισσότερους οργασμούς και ποια έχουν ροπή προς εναλλακτικές μορφές ερωτικής ικανοποίησης…

Τραγωδία και κατάντια. Και βλέπεις να είναι γεμάτα από διαφημίσεις, διότι το φιλοθεάμον κοινόν τέτοια θέλει, οπότε η επισκεψιμότητα ανεβαίνει στα ύψη, όπως δείχνουν κάποιες εταιρίες μέτρησης των κλικ και των likes.

Σε αυτές τις μετρήσεις είναι πολύ πίσω οι ηλεκτρονικές εκδόσεις των επισήμων συγκροτημάτων τύπου, όπως του ΕΘΝΟΥΣ, της Καθημερινής, των ΝΕΩΝ, της ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ,  και πολλών άλλων, όπου γράφουν επαγγελματίες δημοσιογράφοι με υπευθυνότητα και τήρηση των κανόνων δεοντολογίας.  Και αυτό διότι ο κόσμος γουστάρει την παραπλάνηση, το μυστήριο και το παραμύθι.

Μπροστά στην εικόνα αυτή η πολιτεία δια των κυβερνήσεων μένει αδρανής, άλλοτε στρέφοντας τα βέλη της προς τα “διαπλεκόμενα συμφέροντα”, άλλοτε προς τους “ολιγάρχες” και άλλοτε προς τους “συστημικούς” δημοσιογράφους.

Τα τελευταία χρόνια ο επίσημος χώρος των εφημερίδων, των ραδιοτηλεοπτικών μέσων και των δημοσιογράφων συκοφαντήθηκε τόσο πολύ, ώστε βρήκαν χαραμάδες και “τρούπωσαν” οι διάφοροι αεριτζήδες, που τώρα ελέγχουν ένα μεγάλο μέρος της ενημέρωσης και της διαφημιστικής πίτας.

Και τι θα έπρεπε να κάνει η πολιτεία; Δύο απλές κινήσεις:

  1. Να λάβει μέτρα ενίσχυσης του τύπου, όπως συμβαίνει στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης (π.χ. Γαλλία). Το είχε προαναγγείλει ο τότε υπουργός Νίκος Παππάς, με την προσθήκη ότι θα δημιουργούσε και “Ειδικό Ταμείο” ενίσχυσης του τύπου, αλλά όλα έμειναν στα λόγια. Μέσα στα μέτρα αυτά θα μπορούσε να προβλεφθεί και η προβολή των εφημερίδων από  τα κρατικά ραδιοτηλεοπτικά μέσα με μορφή αμοιβαιότητας, ώστε να τονωθεί το ενδιαφέρον των αναγνωστών.
  2. Να κάνει Μητρώο επισήμων ενημερωτικών ιστοσελίδων στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης με ειδική σήμανση, όπου θα υπάρχει υποχρέωση να είναι δημοσιογράφος – μέλος επίσημης Ένωσης Συντακτών στη θέση του Διευθυντή Ειδήσεων – Ενημέρωσης, όπως συμβαίνει σε όλα τα ραδιοτηλεοπτικά μέσα της χώρας με βάση τον νόμο για τις αδειοδοτήσεις. Στις ιστοσελίδες αυτές με την επίσημη σήμανση θα δίνεται και κρατική  διαφήμιση ως ένα πρόσθετο κίνητρο για την διατήρησή τους, ώστε να ενημερώνεται υπεύθυνα ο κόσμος.

Εφόσον όμως δεν λαμβάνονται μέτρα και την στιγμή, που θα παραμένει το σημερινό θολό τοπίο, οι εφημερίδες θα κλείνουν ή θα “ψωμοζούν”, ενώ την ίδια στιγμή θα κερδίζουν έδαφος οι αναγνώσεις μέσα από κινητά και ταμπλέτες των εντυπωσιακών στιγμών από τις διακοπές των celebrities στις παραλίες της Μυκόνου, σαν αυτές του διάσημου μοντέλου Gigi Hadi. Άκουσον – άκουσον τι γράφουν: Μία από τις φωτογραφίες που ανήρτησε το εν λόγω μοντέλο  έκανε “πάταγο” και απέσπασε 2,5 εκατομμύρια likes σε πολύ λίγο χρονικό διάστημα, αφού η πόζα που πήρε και οι καταπληκτικές αναλογίες της Gigi ενθουσίασαν τους followers της”.

Κατόπιν αυτών, τι χρείαν έχομεν άλλων μαρτύρων για την κατάντια;