Ένας τραπεζίτης κι ένας στυλοβάτης της κοινωνίας κερδίζουν το Όσκαρ ερμηνείας στα θεωρητικά βραβεία της κρατικής σκηνής βορείου Ελλάδος.

Μα, αληθινά ποιοι είναι αυτοί οι κύριοι που τολμούν εν μέσω παγκόσμιας γυναικοκρατίας, να σηκώσουν το…φρύδι και να λατρέψουν οι θεατρόφιλοι της Θεσσαλονίκης;

Γράφει ο Νίκος Bολωνάκης

Είναι ο Κώστας Σάντας, που παίζει τον ρόλο του τραπεζίτη στο θέατρο Μελίνα Μερκούρη της Καλαμαριάς και ο Γιώργος Καύκας, που παίζει τον εφοπλιστή στο θέατρο της Εταιρίας Μακεδονικών Σπουδών και οι δυο τόσο καλοί ερμηνευτές, ώστε ξεσηκώνουν “μπράβο” απ το ακροατήριο τους, μόλις κλείνει η αυλαία (τρόπος του λέγειν γιατί στο ΕΜΣ η αυλαία είναι χαλασμένη…)

Ας δούμε τα έργα λίγο πιο αναλυτικά.

Στην παγκόσμια πρεμιέρα του έργου “Ο τραπεζίτης κερδίζει πάντα δύο φορές” των Ισπανών Μοράλες και Καμπαγέρο, αναδεικνύονται με κωμικό τρόπο οι πολιτικές αντιθέσεις ενός απαχθέντος τραπεζίτη, τον οποίο ενσαρκώνει με απολαυστικό τρόπο ο Κώστας Σαντάς, αποδεικνύοντας ότι ο άνθρωπος μπορεί να ανταγωνισθεί ακόμα και τον συνάδελφο του Γιοακίμ Φοίνιξ -που βραβεύθηκε πρόσφατα με Όσκαρ για τον Τζόκερ…
Η απαγωγή του τραπεζίτη από νεαρό ζευγάρι, που οδηγείται στην πράξη αυτή από απελπισία μπροστά στο αδιέξοδο της οικονομικής κρίσης, ήταν η αιτία να μην παιχθεί το έργο στην Ισπανία και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, αλλά-ευτυχώς- πέρασε το εμπόδιο η Θεσσαλονίκη κι έτσι μπορούν να το απολαύσουν οι θεατρόφιλοι στην Καλαμαριά -τουλάχιστον προς το παρόν.
Το έργο “Τραπεζίτης” είναι μια πολιτική κωμωδία που αποτυπώνει συμπεριφορές και γνώριμες καταστάσεις που ζήσαμε και ζούμε οι Έλληνες στον καιρό της κρίσης, αλλά και τη δυσκολία των ανθρώπων να μετατρέψουν την οργή σε πολιτική με κάποιο νόημα.Ο σκηνοθέτης Δημήτρης Σακατζής είχε μάθει -κατά πληροφορίες- από μια φίλη του μεταφράστρια, ελπίζοντας ότι θα έρθει η στιγμή να το παρουσιάσει στο ελληνικό κοινό. Μπίγκο! Η Καλαμαριά το πιστοποίησε, πρώτη…

Στο ίδιο περίπου μήκος κύματος πλέει η φρεγάτα του Ίψεν με τίτλο “Στυλοβάτες της κοινωνίας”, που αν και γράφτηκε το 1877 μιλά ευθέως για την κοινωνία της εποχής, που δεν διαφέρει από τα χαρακτηριστικά του σήμερα στην Ελλάδα.

Όπως εξηγεί στο σημείωμα του ο σκηνοθέτης Γιάννης Μόσχος -που ασχολείται επί 23 χρόνια με το συγγραφικό έργο του Ίψεν κι έχει δουλέψει με διπλωματική εργασία για τη σχέση του Νορβηγού με την ελληνική σκηνή- μετέθεσε το έργο κοντά στο δικό μας σήμερα,ξαναγράφοντας μερικές σκηνές, φωτίζοντας διαφορετικά κάποιους ήρωες,κάνοντας ουσιαστικά μια ελεύθερη διασκευή, η οποία όμως μένει πιστή στο πνεύμα του πρωτότυπου και αναδεικνύει τις αρετές του.
Οι “Στυλοβάτες της κοινωνίας” είναι το πρώτο έργο του διάσημου συγγραφέα, που περιλαμβάνει έναν εφοπλιστή (τον έξοχο Γιώργο Καύκα),έναν γάμο (με την πολύ καλή  Έφη Σταμούλη) που βασίζεται στο ψέμα, δυναμικές γυναίκες που έρχονται αντιμέτωπες με τους περιορισμούς που επιβάλλουν οι συμβάσεις της εποχής και έναν αλαζόνα άνδρα,ευφυή και ευκατάστατο, που καταστρέφει η σχεδόν καταστρέφει την ευτυχία των οικείων του…