Η νεαρή Ιφιγένεια (του Ευριπίδη) θυσιάζεται στην Αυλίδα από τον αρχιστράτηγο πατέρα της, προκειμένου εκείνος να διατηρήσει την εξουσία του κι ο στόλος να..σαλπάρει για τον Τρωικό πόλεμο, κι ο Βικτόρ (του Ροζέ Βιτράκ) επαναστατεί με αφέλεια αλλά και πονηράδα ενάντια στην αστική υποκρισία της οικογένειας και της κοινωνικής σύμβασης.

Γραμμένα με απόσταση 25 αιώνων, τα δύο έργα που επέλεξε το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ) “ αναλαμβάνουν” να διαχειριστούν θεατρικά το …αμήχανο καλοκαίρι της Θεσσαλονίκης.
«Δεν είναι εποχή για ήρωες. Ίσως μόνο για …διαχείριση των αναγκών μας. Η “δική μας” Ιφιγένεια (η εν Αυλίδι) δεν εχει τίποτα το ηρωικό. Δεν είναι πατριωτικό δράμα» έλεγε ο σκηνοθέτης (για πρώτη φορά στο αρχαίο δράμα) Γιάννης Καλαβριανός, δίνοντας το “στίγμα” του δικού του “βλέμματος” στην τραγωδία “Ιφιγένεια η εν Αυλίδι” του Ευρυπίδη, που παρουσιάζει το ΚΘΒΕ (3 -4 Ιουλίου στο θέατρο Δάσους, 19 και 20 Ιουλίου στην Επίδαυρο και περιοδεία) σε νέα μεταφραστική ανάγνωση από τον Παντελή Μπουκάλα.

 

“Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία”

Το ΚΘΒΕ όμως φροντίζει για την προσφορά θεατρικής δροσιάς στο …καυτό επερχόμενο καλοκαίρι και για τους εναπομείναντες στην πόλη Θεσσαλονικείς μ΄ ένα ακόμη -και υπό μία ανάγνωση “συγγενές” έργο με αυτό του Ευρυπίδη- όπως έλεγε ο σκηνοθέτης του, Γιάννης Αναστασάκης, το εμβληματικό έργο “Βικτόρ ή τα παιδιά στην εξουσία” του Ροζέ Βιτράκ.
Το έργο θα παρουσιάζεται απο την Πέμπτη 11 Ιουλίου (Τρίτη έως Παρασκευή στις 21.00) στο θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών (στο Βασιλικό θέατρο που είχε καθιερωθεί τα τελευταία χρόνια ως η κλειστή  …κλιματιζόμενη θερινή σκηνή του ΚΘΒΕ εκτελούνται εργασίες ανακαίνισης). Η παράσταση είναι αφιερωμένη στον ηθοποιό Τάσο Πεζιρκιανίδη που πέθανε πρόσφατα κι ήταν αυτός που είχε ερμηνεύσει πριν από 41! χρόνια (στο πρώτο ανέβασμα του έργου στο ΚΘΒΕ) το ρόλο του Αντωνάκη.

Ο σκηνοθέτης της “ Ιφιγένειας” τονίζει χαρακτηριστικά πως “οι μύθοι γεννήθηκαν για να υμνήσουν, να διδάξουν, να προειδοποιήσουν, να ενώσουν κοινότητες και να συσφίξουν δεσμούς. Κάθε απόπειρα ανασύστασης και αφήγησής τους αποτελεί ερμηνεία και εξαρτάται τόσο από τον αφηγητή, όσο και από τον ακροατή. Ο καθένας λοιπόν, όπως συνήθως γίνεται με όλες τις ιστορίες, τους ερμηνεύει και εστιάζει όπως και όπου θέλει. Εμείς δεν είμαστε εδώ για να εκπληρώσουμε προσδοκίες”…
Η Ανθή Ευστρατιάδου, που τιμήθηκε με το 11ο «Θεατρικό Βραβείο Μελίνα Μερκούρη» για τη θεατρική περίοδο 2016, θα ερμηνεύσει τον ρόλο της Ιφιγένειας. Ο  Γιώργος Γλάστρας τον Αγαμέμνονα, η Μαρία Τσιμά την Κλυταιμνήστρα, ο Γιώργος Καύκας τον Πρεσβύτη, ο Νικόλας Μαραγκόπουλος τον Μενέλαο, ο Χρίστος Στυλιανού τον Αγγελιοφόρο και ο Θανάσης Ραφτόπουλος τον Αχιλλέα.

 

“Έξω, πάνω, μέσα, κάτω” κάθε Τετάρτη

Στο μεταξύ, η επιτυχημένη παράσταση του Βρεφικού Θεάτρου του ΚΘΒΕ «Έξω Πάνω Μέσα Κάτω», σε σύλληψη ιδέας – σκηνοθεσία Κατερίνας Καραδήμα και μουσική Φοίβου Δεληβοριά επιστρέφει την Τετάρτη 17 Ιουλίου και κάθε Τετάρτη, στις 18:00, στο Θέατρο της Εταιρείας Μακεδονικών Σπουδών.
Το λεγόμενο Φεστιβάλ Δάσους (οι εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται το καλοκαίρι στα θέατρα “δικαιοδοσίας” του ΚΘΒΕ -Δάσους, Γης, Εταιρεία Μακεδονικών Σπουδών, Βασιλικό , Μονής Λαζαριστών) ξεκινούν το ερχόμενο Σάββατο 1η Ιουνίου στο Βασιλικό θέατρο.
Στο ..Βασιλικό θέατρο του 1959 , την 1η Ιουνίου του 1959, η Συμφωνική Ορχήστρα Βορείου Ελλάδος, που αργότερα μετονομάστηκε σε Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης (ΚΟΘ), έδωσε την πρώτη της συναυλία υπό τη μουσική διεύθυνση του καλλιτεχνικού διευθυντή και ιδρυτή της Σόλωνα Μιχαηλίδη.
Η Κ.Ο.Θ. του σήμερα,έγινε 60 χρονών , παραμένει “άστεγη”, αλλά γιορτάζει τα εξηκοστά της γενέθλια, παρουσιάζοντας  το ίδιο ακριβώς πρόγραμμα, στο ίδιο μέρος, υπό τη διεύθυνση της σημερινής της διευθύντριας, Ζωής Τσόκανου (το πρόγραμμα περιλαμβάνει έργα Γκέοργκ Φρίντριχ Χέντελ: Η Μουσική των Πυροτεχνημάτων, Τζόζεφ Χάιντν: Συμφωνία αρ. 104 σε ρε μείζονα, Hob.1:104, Σόλωνα Μιχαηλίδη: Κυπριακά Ελευθέρια, Μπέντζαμιν Μπρίτεν : Soir?es Musicales σε θέματα Rossini,

ΠΗΓΗ ΑΠΕ- ΜΠΕ