¨Μ αρέσει πολύ, γιατί γίναμε επιτέλους Ευρώπη,¨ αναφώνησε από το πλατύσκαλο του Μακεδονικούς Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, η ξεναγός Χριστίνα Μαβινη, που έτυχε την περασμένη Κυριακή, να καθοδηγεί το πλήθος που παρακολουθούσε το επίπονο έργο της.

Μπροστά της σμπρώχνονταν για ν΄ ακούνε καλύτερα, περίπου 150 άτομα κάθε ηλικίας και ένας ψίθυρος αυτοθαυμασμού διαχύθηκε, όταν η ξεναγός αιτιολόγησε την φράση της.¨ Ξέρετε, στην Ευρώπη κάθε Κυριακή, τέτοιες ουρές σχηματίζονται στα
μουσεία.¨

 

Γράφει ο Νίκος Βολωνάκης

 

Ωραία λοιπόν. Με ευρωπαϊκό αέρα, περάσαμε στην πρώτη αίθουσα του μουσείου, όπου το στημένο σκηνικό θυμίζει έντονα την αύρα του Ιόλα, όταν κατέφθανε στη Θεσσαλονίκη, πριν 30 χρόνια και έβγαινε στο μπαλκόνι του διαμερίσματος, πάνω απ το
Παλλάς, για ν απολαύσει τη θάλασσα. Γνώριμες οι κινήσεις του. Γνωστή και η φωνή του, όπως και η ..γλώσσα του.

Κουμάντο έκανε μόνο το μυαλό του, γιατί ο τετραπέρατος αυτός ανθρωπάκος -λόγω ύψους- δημιούργησε μια νέα εποχή στις τέχνες, αναβάπτισε το έργο δεκάδων ζωγράφων, άφησε το στίγμα του στις καλές τέχνες, όσο ελάχιστοι άνθρωποι, τον τελευταίο αιώνα.
Ένα γούνινο παλτό, με μεγάλο γιακά που θυμίζει εγγλέζικη μπέρτα, κρεμασμένη στο χερούλι μιας σκαλισμένες ξύλινης θρόνο- καρέκλας και ένα τραπεζάκι όπου πάνω ήταν τα προσωπικά του είδη, γυαλιά συρμάτινα,λευκά γάντια,περίεργα παπιγιόν και αλαβάστρινα κομπολόγια, δίπλα σε χειρόγραφα σημειώματα προς τους πρέσβεις η τους υπηρέτες του σπιτιού, συνέθεταν την πρώτη εικόνα.

Κομμάτι από την έκθεση στο Μακεδονικό Μουσείο

Στους τοίχους και στις οθόνες αναλυτικές περιγραφές της δραστηριότητας του Ιόλα, ενός διεθνούς συλλέκτη και μαικήνα της σύγχρονης τέχνης, ενός ανθρώπου που έβαλε τις βάσεις για τη λειτουργία του ίδιου του μουσείου, χάρη στην πλουσιοπάροχη δωρεά
του. Ήταν ο ίδιος που καθοδήγησε τον Ντεκίρικο,τον Μαγκρίτ μέχρι τον Γουόρχολ και τον Τάκι, αναδεικνύοντας την προσωπικότητα του σπουδαίου Έλληνα της διασποράς. Ήταν ο ίδιος που ξεκίνησε από την Αλεξάνδρεια, ως ωραίος χορευτής, πήγε στο Παρίσι και
κατόπιν στη Νέα Υόρκη, δημιουργώντας γκαλερί τέχνης σε πολλά σημεία του πλανήτη.
Το πραγματικό όνομα του Ιόλα ήταν Κων. Κουτσούδης και πέρασε από δύσβατα μονοπάτια μέχρι να επικρατήσουν τελικά οι τολμηρές απόψεις του.
Και βέβαια, στις αίθουσες του Μακεδονικού Μουσείου εκτίθενται φωτογραφίες ξένων Καλλιτεχνών, ενώ η σκιά του μεγάλου Βαν Γκόγκ, λίγα μέτρα παραπάνω, σηματοδοτεί μια ακόμη γιορτινή επίσκεψη μεγάλου διαμετρήματος, στον χώρο της ΔΕΘ…