Μεγάλη είναι η κίνηση στην αγορά από χθες Τετάρτη, ιδιαίτερα στα σούπερ μάρκετ και στα καταστήματα με οικιακές συσκευές, βιβλία δώρα, ανθοπωλεία και αλυσίδες γνωστών ειδών, καθώς αρχίζει να συνηθίζει ο κόσμος και τα ψώνια με το σύστημα παράδοσης εκτός (click away).

Ακόμη και τα μικρά καταστήματα, που δεν είχαν φροντίσει να στήσουν ηλεκτρονικά συστήματα παραγγελιών και ιστοσελίδες με τα προϊόντα τους έχουν καταφέρει να μπουν στο σύστημα και να κάνουν κάποιο τζίρο.

Το σύστημα απλοποιήθηκε ως εξής:

Φτάνεις στην είσοδο του μαγαζιού, λες τι θέλεις να αγοράσεις, σου φέρνουν δυο – τρία είδη να διαλέξεις και σου ζητούν τον αριθμό τηλεφώνου. Δίνεις το νούμερο και σε λίγο σου έρχεται ένα μήνυμα (sms) sto kinht;o ή στο viber. Παίρνεις αυτό, που θέλεις, δίνεις την κάρτα σου, την περνούν στο POS και έτοιμη η αγορά.

Με τον τρόπο αυτό αποφεύγεται η τηλεφωνική παραγγελία από το σπίτι ή το ψάξιμο στο ίντερνετ και η εν συνεχεία αγορά μέσω του e shop.

Η προσαρμογή αυτή, που δείχνει και την ευελιξία των Ελλήνων εμπόρων σε συνδυασμό με την ανακάλυψη πρακτικών μεθόδων συναλλαγών, με έξυπνες “πατέντες”, έδωσε μια ανάσα στην αγορά, πλην των καταστημάτων ένδυσης και υπόδησης, όπου τα πράγματα είναι πιο δύσκολα.

Η όλη εικόνα ενισχύει την κυβερνητική εκδοχή περί επιτυχίας του μέτρου. Το αρμόδιο υπουργείο εκτιμά ότι «ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων που έχουν πλήρως ανεπτυγμένο ηλεκτρονικό κατάστημα προσεγγίζει το 35% των περσινών πωλήσεων, ενώ από το σύνολο των παραγγελιών που δέχονται και εκτελούν οι επιχειρήσεις, η επιλογή των καταναλωτών με τη μέθοδο παράδοσης εκτός καταστήματος (click away) αγγίζει το 70%».

Παραλείπει βεβαίως να προσθέσει ότι τα στοιχεία αυτά αφορούν κυρίως τις αλυσίδες και τα μεγάλα καταστήματα, καθώς η πλειονότητα των μικρομεσαίων επιχειρήσεων δεν διαθέτει λειτουργικά οργανωμένο e-shop.

Απαισιόδοξη είναι η εκτίμηση του προέδρου του Εμπορικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γ. Χατζηθεοδοσίου, ο οποίος έχει δηλώσει ότι μόλις οι 15.000 από τις 850.000 επιχειρήσεις έχουν ηλεκτρονικό κατάστημα.

Ο τζίρος των Χριστουγέννων

«Ο τζίρος των Χριστουγέννων έχει χαθεί και αυτό δεν αλλάζει», δήλωσε εκπρόσωπος της ΕΣΕΕ, προτιμώντας να μη σχολιάσει τα αποσπασματικά στοιχεία του υπουργείου περί διάσωσης του 35% του τζίρου για όσους διαθέτουν και ηλεκτρονικό κατάστημα.

«Δεν μπορούμε να επιβεβαιώσουμε αν κάτι τέτοιο ισχύει ή όχι. Πάντως, δεν αφορά τα μικρομεσαία καταστήματα που εκπροσωπούμε», πρόσθεσε, καταλήγοντας ότι το click away «είναι καλύτερο από το τίποτα, αλλά δεν περπατάει μακροπρόθεσμα. Είναι σαν να δίνεις ασπιρίνη σε βαριά άρρωστο».

Ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, δήλωσε ότι το click away αποκλείει εκ των πραγμάτων το 80-85% των εμπορικών επιχειρήσεων, με αρκετούς να προσπαθούν την τελευταία στιγμή να συμμετέχουν, είτε αναρτώντας προϊόντα σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης είτε στέλνοντας ειδοποιήσεις σε πελάτες μέσω εφαρμογών στο κινητό.

«Στις συνοικίες και στην επαρχία που υπάρχει προσωπική σχέση με τον πελάτη ίσως το click away λειτουργεί πιο εύκολα. Στην Αθήνα που είναι πιο απρόσωπα, η κατάσταση είναι δύσκολη. Το σημαντικό είναι η επόμενη μέρα να μη μας βρει με ένα βουνό χρεών. Γι’ αυτό ζητάμε γενναίες ρυθμίσεις, είτε μακροχρόνιας αποπληρωμής είτε κούρεμα, για τα δυσβάσταχτα χρέη που έχουν συσσωρευτεί την περίοδο της πανδημίας», ανέφερε ο κ. Σαββίδης.

Τι προβλέπεται στη νομοθεσία για το cklick away

α) Εξ αποστάσεως προαγορά/προεπιλογή των αγαθών μέσω ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής παραγγελίας (click away).

β) Καταχώρηση της παραγγελίας από την επιχείρηση και αποστολή στον πελάτη είτε ηλεκτρονικού αποδεικτικού εγγράφου της αγοράς (προπληρωμένη παραγγελία) είτε μηνύματος (SMS) που φέρει τα εξής στοιχεία:
βα) επωνυμία, διεύθυνση και Αριθμό Φορολογικού Μητρώου της επιχείρησης,
ββ) χρονικό διάστημα παραλαβής που δεν μπορεί να υπερβαίνει τις δύο (2) ώρες συνολικά.

γ) Παραλαβή από ένα (1) άτομο και μόνο από ειδικά διαμορφωμένο εξωτερικό χώρο των καταστημάτων.
Πληρωμή μόνο ηλεκτρονικά ή με POS κατά την παραλαβή.

δ) Κατά την παραλαβή:
δα) τήρηση ελάχιστης απόστασης δύο (2) μέτρων μεταξύ πελατών,
δβ) μέγιστος αριθμός ατόμων στην αναμονή: εννέα (9) άτομα και
δγ) μέγιστος χρόνος παραμονής στο σημείο παραλαβής: δέκα (10) λεπτά.

Οι επιχειρήσεις που βρίσκονται σε κλειστού τύπου εμπορικά κέντρα και όσες λειτουργούν με συμφωνίες συνεργασίας όλων των καταστημάτων λιανικού εμπορίου τύπου «κατάστημα εντός καταστήματος» (shops-in a-shop), μπορούν να αναπτύξουν τη διαδικασία εξ αποστάσεως προαγοράς/προεπιλογής μέσω ηλεκτρονικής ή τηλεφωνικής παραγγελίας (click away) σε ανοιχτό εξωτερικό χώρο.