Το δεύτερο τρίμηνο του 2022 η διαφορά τιμής του diesel από τη βενζίνη κυμαινόταν στα 13 δολάρια ανά βαρέλι, αλλά για το τέταρτο τρίμηνο της χρονιάς αναμένεται σχεδόν να διπλασιαστεί, στα 25 δολάρια / βαρέλι, σύμφωνα με τα στοιχεία των ερευνητικών ομάδων ενέργειας Energy Aspects και Wood Mackenzie.

Όπως υποστηρίζει ο Eugene Lindell, αναλυτής το αντίστοιχου φορέα ενέργειας FGE, «αν οδηγείς ένα αυτοκίνητο με κινητήρα diesel πιθανότατα θα δεχθείς λίγο ισχυρότερο οικονομικό πλήγμα σε σχέση με όσους έχουν αυτοκίνητο με κινητήρα βενζίνης».

Και αυτό είναι ένα πρόβλημα κυρίως της Ευρώπης, όπου το ποσοστό του συνολικού στόλου των αυτοκινητών που διαθέτουν πετρελαιοκινητήρα αγγίζει το 40% – σε σύγκριση π.χ. με τις ΗΠΑ, όπου δεν ξεπερνά το 4,5%.

Τον Ιούνιο του 2022 οι εισαγωγές diesel από τη Ρωσία ήταν μόλις 10% κάτω από τις ποσότητες του αντίστοιχου μήνα της προηγούμενης πενταετίας. Την περίοδο 1-19 Ιουλίου 2022, οι ευρωπαϊκές εισαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία ξεπερνούσαν κατά μέσο όρο τα 825.000 βαρέλια την ημέρα – και ήταν οι περισσότερες από τον περασμένο Μάρτιο, όπου υπήρχε και η ανάγκη της θέρμανσης.

Όμως, το τέταρτο τρίμηνο του 2022 -και ειδικά το Δεκέμβριο- θα αρχίσει να γίνεται αισθητή η αληθινή επίπτωση των ευρωπαϊκών περιορισμών εισαγωγής ρωσικού πετρελαίου. Οι Ευρωπαίοι ηγέτες αποφάσισαν, στο τέλος του περασμένου Μαΐου, να διακόψουν την εξάρτηση της Ε.Ε. από τη ρωσική ενέργεια.

Αυτό σημαίνει ότι στο τέλος αυτού του χρόνου οι εισαγωγές ορυκτών από τη Ρωσία θα μειωθούν κατά 90%. Στις αρχές Δεκεμβρίου θα απαγορευθούν πλήρως οι θαλάσσιες μεταφορές ακατέργαστου πετρελαίου από τη Ρωσία στην Ευρώπη, και δύο μήνες αργότερα θα διακοπεί η εισαγωγή κάθε είδους πετρελαϊκού προϊόντος από τη χώρα.

Πολλές πετρελαϊκές εταιρείες ήδη αναζητούν εναλλακτικές λύσεις για την αγορά πετρελαίου. Παράλληλα, αρκετά διυλιστήρια που βρίσκονται επί ευρωπαϊκού εδάφους πλέον θα παράγουν περισσότερη βενζίνη και λιγότερο diesel – επιδεινώνοντας ακόμη περισσότερο το πρόβλημα της αύξησης των τιμών του δεύτερου.

Το ακατέργαστο πετρέλαιο που αντλούν οι Ρώσοι από τα Ουράλια είναι καταλληλότερο, λόγω σύνθεσης και βάρους, για την παραγωγή diesel. Για τα ευρωπαϊκά διυλιστήρια είναι πιο εύκολο να βρουν διαφορετικής σύστασης, ελαφρύτερα ορυκτά, που ευνοούν περισσότερο την παραγωγή βενζίνης. Και εκεί είναι που βρίσκεται η αιτία της έλλειψης του diesel σε σχέση με τη βενζίνη.

Κατά συνέπεια, οι αναλυτές της ενέργειας εκτιμούν ότι το τέταρτο τρίμηνο του 2022 οι τιμές της βενζίνης θα έχουν πτωτική πορεία, η οποία έχει ξεκινήσει στη χώρα μας,  ενώ το diesel θα παραμείνει αρκετά ακριβό. Σύμφωνα με τους αναλυτές της εταιρείας Vortexa, η Ευρώπη θα αναπληρώσει το ακατέργαστο πετρέλαιο για την παραγωγή βενζίνης από τη Δυτική Αφρική, την Κασπία θάλασσα και τις ΗΠΑ.