Ανοδική πορεία εμφανίζουν συνεχώς οι τιμές των αυτοκινήτων, καθώς οι βιομηχανίες και οι έμποροι επικαλούνται το υψηλό κόστος των υλικών, αλλά και των μεταφορικών. 

Τα τελευταίο διάστημα σημειώνεται σημαντική αύξηση των τιμών των αυτοκινήτων, σε σημείο που πλέον να είναι απλησίαστα για μεγάλο μέρος του αγοραστικού κοινού, ιδίως στην χώρα μας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ένα καλά εξοπλισμένο SUV κοστίζει από 25.000 έως 50.000 ευρώ, όταν με πολύ λιγότερα χρήματα πριν από μερικά χρονιά μπορούσε να αγοράσει κανείς ένα καλό οικογενειακό αυτοκίνητο.

Σε όλα αυτά έρχονται να προστεθούν και επιπλέον προβλήματα όπως οι μικρές διαθεσιμότητες σε νέα μοντέλα, οι μεγάλες καθυστερήσεις στις παραδόσεις, οι σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των μεταχειρισμένων.

Από τις πιο προσιτές τιμές το SUV βενζίνης της Citroen C 4, (πάνω) ενώ από τα πιο ακριβά πωλείται το ηλεκτρικό της Audi (κάτω). 

Η JATO Dynamics μελέτησε την Ευρωπαϊκή αγορά και εκείνη των ΗΠΑ και έβγαλε απίστευτα συμπεράσματα για το επίπεδο των αυξήσεων.

Σύμφωνα με την έρευνα, η μέση τιμή των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων στις ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 14% μεταξύ του 2015 και του 2022.

Η μέση τιμή ενός αυτοκινήτου στις ΗΠΑ πήγε από τα 39.143 δολάρια στα 44.461 δολάρια, δηλαδή πάνω από πέντε 5.000 δολάρια μέσα σε λίγα χρόνια.

Αύξηση 35% στην Ευρώπη

Η κατάσταση στην Ευρώπη είναι ακόμα χειρότερη. Η μέση τιμή σε χώρες όπως οι Γερμανία, Ιταλία, Γαλλία, Βρετανία, Ισπανία, Ολλανδία και Νορβηγία ήταν στα 35.000 ευρώ το 2015. Φέτος τον Ιούνιο η μέση τιμή σε αυτές τις χώρες υπολογίστηκε στα 44.101 ευρώ. Πρόκειται για μία τεράστια αύξηση της τάξης του 35% περίπου, ποσοστό πραγματικά πέρα από κάθε λογική.

Σχετικά καλή είναι η τιμή για το GLA βενζίνης της Μερσέντες (από 37.000 ευρώ), ενώ σε ανταγωνιστικό επίπεδο κινείται και το TUCSON της HYUNDAI (κάτω).

Σε κάποιες χώρες η κατάσταση είναι ακόμα χειρότερη, με τη μέση τιμή στη Νορβηγία να έχει ανέβει κατά 63%, από τα 42.199 στα 68.677 ευρώ. Σε άλλες χώρες όπως η Βρετανία με την πτώση της λίρας, οι τιμές πήγαν από τα περίπου 37.000 ευρώ στα 53.500 ευρώ μέσα στον Ιούνιο του 2022.

Τα παραπάνω αφορούν τα αυτοκίνητα με κινητήρες βενζίνης αν και τα ηλεκτρικά δεν πάνε και αυτά πίσω σε ότι αφορά τις αυξήσεις. Εκτός από τη Νορβηγία και την Κίνα, όλος ο υπόλοιπος πλανήτης δεν μπορεί να φθάσει τις πολύ υψηλές τιμές των ηλεκτρικών μοντέλων που διατίθενται σήμερα.

Μάλιστα, αν δεν υπήρχαν και οι ενισχύσεις που δίνουν οι κυβερνήσεις, η κατάσταση θα ήταν ακόμα χειρότερη για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Γενικά, ένας υποψήφιος αγοραστής πρέπει να πληρώσει κατά μέσο όρο 55.821 ευρώ για ένα νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Ευρώπη. Στην Αμερική το ποσό ανεβαίνει πάνω από τα 63.000 ευρώ, ενώ στην Κίνα η μέση τιμή είναι λίγο πάνω από τα 31.000 ευρώ.

Οι εταιρίες που πωλούν τα ηλεκτρικά τους μοντέλα στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, προωθούν τις ακριβές και premium κατηγορίες όπου έχουν και μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους. Το θέμα είναι ότι με αυτόν τον τρόπο δυσκολεύουν την προώθησή τους ως εναλλακτική προς τα συμβατικά κάτι που γίνεται στην Κίνα.

Εγγυημένο, αλλά σε ψηλή τιμή το Corolla Cross της Toyota (πάνω). Απολύτως αξιόπιστο, αλλά σε τσουχτερή τιμή το BMW X 1 (κάτω).

 

 

Αν πάντως υπάρχει κάτι θετικό στην όλη ιστορία, είναι ότι τα ηλεκτρικά θα γίνουν σίγουρα φθηνότερα, καθώς οι εταιρίες θα στραφούν και σε μικρότερες κατηγορίες. Αν ακολουθήσουν το παράδειγμα της Κίνας είναι σίγουρο ότι τα ηλεκτρικά θα είναι πιο προσιτά από τα αντίστοιχα βενζίνης μέσα σε λίγα χρόνια (σε κάποια μοντέλα συμβαίνει ήδη), με αποτέλεσμα η ηλεκτροκίνηση να αποτελέσει ένα σημαντικό εφαλτήριο για τον εξορθολογισμό των τιμών.

Όλα αυτά βέβαια προϋποθέτουν ότι θα κλείσει και ο κύκλος της οικονομικής και βιομηχανικής αστάθειας, κάτι που θα γίνει αργά ή γρήγορα.

Σε κάθε περίπτωση, η διαδικασία αυτή θα είναι αργή, καθώς τα πρωτοφανή επίπεδα πληθωρισμού σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες και οι ελλείψεις σε ενέργεια θα οδηγήσουν σε ακόμα μεγαλύτερες αυξήσεις στο αμέσως προσεχές διάστημα.

Γενικά πάντως ισχύει το “αγόρασε σήμερα και μην περιμένεις”, καθώς το σίγουρο είναι ότι θα πληρώσεις πολλά περισσότερα σε λίγους μήνες.