Απεβίωσε ο Μητροπολίτης Καστορίας Σεραφείμ, ο οποίος είχε διαγνωστεί θετικός στον κορωνοϊό στις αρχές Δεκεμβρίου και είχε διακομιστεί σε νοσοκομείο της Θεσσαλονίκης.

Ο 61χρονος Μητροπολίτης είχε διαγνωσθεί θετικός στον ιό στις αρχές Δεκεμβρίου και είχε μεταφερθεί στο 424 Γ.Σ.Ν.Ε, ενώ στις 20 Δεκεμβρίου, πριν από περίπου μία εβδομάδα, είχε κριθεί αναγκαία η διασωλήνωσή του από τους θεράποντες γιατρούς του.

Ο Μακαριστός Μητροπολίτης Καστορίας Σεραφείμ (κατά κόσμον Ιωάννης Παπακώστας) γεννήθηκε το 1959 στο Αγναντερό Καρδίτσας και φοίτησε στην Ριζάρειο Εκκλησιαστική Σχολή Αθηνών, στην Ανωτέρα Εκκλησιαστική όπου αποφοίτησε το 1983.

Ο θάνατος του Μητροπολίτη Καστοριάς Υπερτίμου και Εξάρχου Άνω Μακεδονίας έχει βυθίσει στη θλίψη όλη την περιοχή.

Ήταν ιδιαίτερα αγαπητός στον κόσμο και μάλιστα μερικές μέρες νωρίτερα είχε επισκεφθεί ασθενείς στο νοσοκομείο της Καστοριάς, όπου φωτογραφήθηκε με θεράποντες γιατρούς.

Ανακοίνωση της πρωτοσυγκελλίας

Σήμερα, 29 Δεκεμβρίου 2020, ο ταπεινός ποιμένας της Καστοριάς κ. Σεραφείμ, ανεχώρησε εκ χώρας ζώντων προς την Άνω Ιερουσαλήμ.

Παρά τις άοκνες και θυσιαστικές προσπάθειες του ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού του 424 ΓΣΝΕ, δεν κατέστη δυνατό να διατηρηθεί εν ζωή. Εκφράζονται δημοσίως ευχαριστίες προς τα στελέχη του νοσοκομείου αλλά και προς όλους όσους ανέπεμψαν προσευχές και δεήσεις υπέρ αναρρώσεως του μακαριστού πλέον Μητροπολίτου Καστορίας κυρού Σεραφείμ.

Εκ της πρωτοσυγκελλίας

Ζήσης Τζηκαλάγιας – Bουλευτής Καστοριάς:  “Η Καστοριά με πόνο και δάκρυα αποχαιρετά το Μητροπολίτη της που εκοιμήθη νωρίς”

“Η Μητρόπολη Καστορίας θρηνεί,ο λαός της Καστοριάς πενθεί. Αυτό το μελαγχολικό χειμωνιάτικο πρωινό και ακούγοντας τις καμπάνες να ηχούν πένθιμα αναλογίζομαι: Ήταν 24 χρόνια πριν το 1996 όταν ο κατά κόσμον Ιωάννης Παπακώστας εξελέγη και ενθρονίσθηκε ως Μητροπολίτης Καστορίας κ.Σεραφείμ.

Σε αυτά τα χρόνια διακρίθηκε για την ισχυρή ποιμαντική του παρουσία και το πλούσιο φιλανθρωπικό έργο που ανέπτυξε.Νηφάλιος,προσηνής,κοινωνικός συμμετείχε στις χαρές και συνέπασχε στις λύπες και τα βάσανα του ποιμνίου του.Άκουγε και άνοιγε την αγκαλιά του.

Ήταν 21 μέρες πριν όταν εισήχθη στο 424 ΓΣΝΘ.Επικοινώνησα 4 φορές μαζί του και καθημερινά με τους θεράποντες ιατρούς του.Ως άνθρωπος έδωσε μάχη για την ζωή του νηφάλια και κυρίως με αξιοπρέπεια.

Την τελευταία φορά και ενώ παρουσίασε παροδική βελτίωση και 2 ημέρες πριν την εισαγωγή του στην ΜΕΘ( ήταν Παρασκευή 18/12) μου έμεινε στη συζήτησή μας ένα ερωτηματικό.Γιατί όταν ενθαρρύνοντάς τον πως θα ανταμώσουμε Χριστούγεννα στην Καστοριά στο Επισκοπείο,ο πνευματικός μας Πατέρας εσιώπησε… Σήμερα μαζί με την συντριπτική πλειοψηφία των συμπολιτών μου κλαίμε τον Δεσπότη μας που κοιμήθηκε νωρίς.”

Ήταν υπέρ των μέτρων αλλά με ανοιχτές εκκλησίες

Σε  άρθρο του ο Μητροπολίτης μεταξύ άλλων δήλωνε στις 3 Δεκεμβρίου:

“Είμαι, λοιπόν, υπέρ των μέτρων, όπως και πιο πάνω δήλωσα, γιατί πρέπει να προστατέψουμε την υγεία του ανθρώπου, την υγεία του καθενός μας. Γι’ αυτό και συνιστώ ανεπιφύλακτα όλα αυτά τα οποία σήμερα μας προτείνουν οι επιστήμονες.

Θέλω, όμως, να δηλώσω ότι επιθυμώ οι ναοί μας να είναι ανοιχτοί, «για να μείνει ανοιχτή και μία χαραμάδα ελπίδας μέσα μας. Λίγο φως. Το οξυγόνο της θείας λατρείας μας είναι πολύ πιο αναγκαίο από το οξυγόνο της αναπνοής». Επιθυμώ οι ναοί να μείνουν ανοιχτοί. Ο λαός μας το απαιτεί, διότι δεν μπορεί να κάνει Χριστούγεννα με κλειστούς ναούς…”

Στα κύρια σημεία του άρθρου ο Σεραφείμ ανέφερε:

Προβληματίζομαι με τα όσα συμβαίνουν στον τόπο μας.

Προβληματίζομαι με την τρομοκρατία και τον φόβο που ασκείται στον ελεύθερο στη σκέψη και αδούλωτο στην καρδιά Έλληνα Ορθόδοξο.

Και ποιός δεν προβληματίζεται τις ημέρες αυτές, από τον απρόσκλητο επισκέπτη, τον ιό, που καθήλωσε την έπαρση όλων μας, την οφρύν των ισχυρών της γης και ακόμη και αυτήν την επιστήμη; Ήρθε να μας θυμίσει πόσο αδύναμοι είμαστε και πόσο μικροί μπροστά στα μάτια του Θεού. Δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα απολύτως χωρίς την παρουσία Του στη ζωή μας : «Χωρίς εμού, ου δύνασθε ποιείν ουδέν»[1].

Προβληματίζομαι, όταν βλέπω τα αστυνομικά όργανα να περιφρουρούν τον υπερμεγέθη Ιερό Ναό του Αγίου Ανδρέα στην Πάτρα, μην τυχόν και πλησιάσει κανείς κατά την ημέρα της εορτής του Πρωτοκλήτου Αποστόλου, που τόσο ευλαβικά τιμάται στην πρωτεύουσα της Πελοποννήσου. Σκέφτηκα, μήπως θα συλλάβουν τον απόστολο, ο οποίος επί τόσα χρόνια είναι ο προϊστάμενος των Πατρέων και ο οποίος έσωσε την ιερά του κληρουχία – την πόλη που μαρτύρησε και κατέχει ως πολύτιμο θησαυρό τον τάφο του και τη χαριτόβρυτο τιμία κάρα του – από πολλές δυσκολίες και ισχυρούς σεισμούς, ικετεύοντας τον Δεσπότη Χριστό για τα παιδιά του; Έτσι τον είδε ο Όσιος Παΐσιος, γονατιστό στον θρόνο του Δεσπότου Χριστού, να Τον παρακαλεί για την Πάτρα και τους Πατρινούς. «Είναι παιδιά μου», του έλεγε, «και σε παρακαλώ να τους βοηθήσεις». Αυτό, μάλιστα, το διηγήθηκε ο ίδιος στον μακαριστό Μητροπολίτη Πατρών, κυρό Νικόδημο.

Η λατρεία όχι κάτω από καθημερινές συνήθειες

Προβληματίζομαι, όταν παραθεωρείται η Εκκλησία και μάλιστα, τοποθετείται η λατρεία κάτω ακόμη και από τις καθημερινές συνήθειες του κάθε ανθρώπου. Μπορούμε να περπατούμε, μπορούμε να επισκεπτόμαστε τις υπεραγορές, μπορούμε να αθλούμαστε, μπορούμε να βγάζουμε βόλτα το κατοικίδιό μας, αλλά δεν μπορούμε να εκκλησιαστούμε. Δεν μπορούμε να κοινωνήσουμε των Αχράντων Μυστηρίων. Δεν μπορούμε να πάρουμε μέσα μας την αθάνατη τροφή, το Σώμα και το Αίμα του Χριστού. Μα, ο άνθρωπος είναι διφυής και δισυπόστατος! Αποτελείται από ύλη και από πνεύμα και το πνεύμα τρέφεται με την αθάνατη τροφή και ζωογονείται με τη χάρη του Θεού.

Η Εκκλησία είναι για τη ζωή των Χριστιανών, ότι είναι ένα νοσοκομείο ή ένα θεραπευτήριο για τη ζωή των ασθενούντων. Μάλιστα, ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος την ονομάζει «το μέγα και θαυμαστόν και ευρύχωρον πανδοχείον»[2]. Κι όπως μέσα στο νοσοκομείο υπάρχουν ιατροί, νοσοκόμοι και ασθενείς, το ίδιο συμβαίνει και μέσα στην Εκκλησία.

Υπάρχουν οι ιατροί, οι ποιμένες της Εκκλησίας, που χειρίζονται την τέχνη της ιατρικής και, με τη χάρη των Ιερών Μυστηρίων, παρέχουν τη θεραπεία της ψυχής και του σώματος σε αυτούς οι οποίοι την ζητούν. Αυτό σημαίνει κάτι πολύ σπουδαίο, ότι γνωρίζουν δηλαδή τι είναι η υγεία, είναι οι ίδιοι υγιείς και παρέχουν την υγεία και στους ασθενούντες. Αν δεν υπάρχει υγεία σε αυτούς, δεν μπορούν και να τη μεταδώσουν, άρα και να θεραπεύσουν. Υπάρχουν οι νοσοκόμοι, που βοηθούν τους γιατρούς στο έργο της θεραπείας, υπάρχουν και οι άρρωστοι, που ζητούν τη θεραπεία.

Μπορούμε να κλείσουμε ένα νοσοκομείο;

Μπορούμε να βομβαρδίσουμε ένα νοσοκομείο;

Βεβαίως, τοποθετούμαι ευθέως : είμαι υπέρ των μέτρων για την προστασία της υγείας του ανθρώπου. Έχω συστήσει μέχρι τώρα άπειρες φορές στον ακριτικό λαό της Καστοριάς να απέχει από τους συνωστισμούς, να φορά τη μάσκα, την οποία συνιστούν οι λοιμωξιολόγοι, όπως π.χ. η εξαίρετη κ. Γιαμαρέλλου, έχω συστήσει, ακόμη, όταν οι Εκκλησίες ήταν ανοιχτές, να τηρούνται επακριβώς οι αποστάσεις.

Για εμάς, ο ναός δεν είναι ένας χώρος συνηθισμένος όπως άλλοι χώροι, αλλά τόπος αφιερωμένος στον Θεό, που έχει ένοικο τον Θεό και πλούσια την παρουσία της χάριτός Του. Γι’ αυτό, ο Άγιος Ιωάννης της Κρονστάνδης θα πει πώς η Εκκλησία είναι το σχολείο της πίστεως και της λατρείας που θεμελίωσε ο ίδιος ο Θεός. Η ψυχή μέσα στον ναό μαλακώνει από την κατανυκτική προσευχή και τα δάκρυα που τρέχουν από τα μάτια μας. Μέσα στον άγιο ναό και εμείς οι ίδιοι γινόμαστε ναός του Αγίου Πνεύματος με τις προσευχές, τα λόγια του Θεού και τα μυστήρια[5].

Προβληματίζομαι, αλλά ελπίζω!

Προβληματίζομαι, αλλά δεν απελπίζομαι!

Προβληματίζομαι και αναμένω…

Ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος είναι αποκαλυπτικός και σήμερα : «Έρρει τα καλά, γυμνά τα κακά, ο πλούς εν νυκτί, πυρσός ουδαμού, Χριστός καθεύδει»[6]. Ο Χριστός καθεύδει, ο Χριστός προσμένει τη μετάνοιά μας για να κοπάσει η θύελλα. Προσμένει την τόλμη της πίστεως για να ακουστεί ο προστακτικός Του λόγος : «Σιώπα, πεφίμωσο»