Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, αλλά και στην Ελλάδα παρατηρείται το τελευταίο διάστημα μια στροφή στη χρήση του ποδηλάτου, με βελτίωση των δικτύων ποδηλατοδρόμων και με μέτρα προστασίας για τους ποδηλάτες, ενώ Ευρωπαίοι πολιτικοί απευθύνουν εκκλήσεις προς το επιβατικό κοινό να παίρνει το ποδήλατο για τη δουλειά, ώστε να μην παρατηρείται συνωστισμός στα μέσα μαζικής μεταφοράς με κίνδυνο μετάδοσης του κορωνοϊού.

Η στροφή αυτή αποδίδεται και στην ανάγκη για διατήρηση καλυτέρων συνθηκών προστασίας του περιβάλλοντος στις μεγαλουπόλεις με μείωση της ρύπανσης, καθώς και σε οικονομικούς λόγους, αφού το ποδήλατο είναι ούτως ή άλλως απολύτως καθαρό μέσο.

Ωστόσο στην Ελλάδα και ειδικότερα στην Θεσσαλονίκη, οι ποδηλατόδρομοι έχουν καταστεί επικίνδυνοι, καθώς σε όλο το μήκος της νέας Παραλίας η χάραξη της διαδρομής με τις κίτρινες γραμμές ανάμεσα στο πλήθος των περιπατητών και των αθλουμένων έχει ως συνέπεια να προκαλούνται συχνά μικροατυχήματα, αφού πολλοί πεζοί δεν προσέχουν επαρκώς και πέφτουν ξαφνικά πάνω σε ποδηλάτες.

Επίσης και οι οδηγοί των αυτοκινήτων δεν δίνουν και πολλή σημασία στους ποδηλάτες, ιδιαίτερα στις διασταυρώσεις και στις διελεύσεις των φωτεινών σηματοδοτών, με αποτέλεσμα να διατυπώνονται παράπονα από όσους κινούνται με ποδήλατα.

Την άποψη ότι ο ποδηλατόδρομος είναι επικίνδυνος στο πλακόστρωτο της Νέας Παραλίας είχε εκφράσει και ο πρώην δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης. Είχε προτείνει μάλιστα ο ποδηλατόδρομος να χαραχθεί στην πλευρά του πεζοδρομίου στην Μεγάλου Αλεξάνδρου και οι πεζοί να χρησιμοποιούν μόνο τη νέα Παραλία. Ωστόσο η πρόταση αυτή δεν προχώρησε σε υλοποίηση.

Ποιες χώρες και πόλεις χρησιμοποιούν πολύ το ποδήλατο

Σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες, όπως στην Ιταλία, στη Γερμανία, στην Ολλανδία και στη Σουηδία το ποδήλατο έχει αναδειχθεί όχι μόνο σε ένα πολύ καλό μέσο μετακίνησης, αλλά και ευκαιρία άθλησης για πολλούς ανθρώπους, δοθέντος μάλιστα ότι σε αυτές τις χώρες υπάρχουν μεγάλης έκτασης ποδηλατόδρομοι, δίπλα σε μεγάλα πάρκα και σε δίκτυα πεζοδρόμων.

Ενδεικτικά αναφέρονται διάφορες πόλεις και χώρες, που χρησιμοποιούν περισσότερο το ποδήλατο:

–    Στην Πάρμα, μία πόλη της νότιας Ιταλίας (176.000 κάτοικοι), το 19% των μετακινήσεων γίνεται με ποδήλατο. Το αντίστοιχο ποσοστό του Άμστερνταμ (με περίπου 1.000.000 κατοίκους) είναι 20%.
–    Στην Ferrara (160.000 κάτοικοι) το 31% των καθημερινών μετακινήσεων γίνεται με ποδήλατο.
–    Η Σουηδία, που είναι βόρεια και κρύα χώρα, το 33% των μετακινήσεων στην πόλη Vasteras (115.000 κάτοικοι) γίνεται με ποδήλατο.
–    Η Ελβετία, δεν είναι μια επίπεδη χώρα, στη Βασιλεία (230.000 κάτοικοι), όμως, το 23% των κατοίκων χρησιμοποιεί το ποδήλατο στις καθημερινές του μετακινήσεις και στη Βέρνη το 7%.
–    Η Μεγάλη Βρετανία είναι μια υγρή χώρα, στο Κέιμπριτζ (100.000 κάτοικοι), ωστόσο, το 27% των μετακινήσεων γίνεται με ποδήλατο.
–    Στη Νορβηγία, στο Trondheim, το ποσοστό των μετακινήσεων με ποδήλατο είναι 8%. Λόγω της ορεινής του μορφολογίας, η πολιτεία έφτιαξε το πρώτο σύστημα «τελεφερίκ – ποδηλάτων» στον κόσμο.

Έκκληση του υπουργού μεταφορών της Βρετανίας

Ο υπουργός Μεταφορών Γκραντ Σαπς προέτρεψε τους Βρετανούς να στραφούν στο ποδήλατο ή να πηγαίνουν πεζή στη δουλειά τους όταν αρχίσει η άρση των μέτρων καραντίνας ώστε να μην επιβαρυνθεί το σύστημα δημόσιων μεταφορών, αφού θα πρέπει ταυτοχρόνως να τηρείται και η κοινωνική αποστασιοποίηση.
Ο Σαπς είπε ότι αν είναι εφικτό οι Βρετανοί θα πρέπει να συνεχίσουν να εργάζονται από το σπίτι τους. Ωστόσο, αν είναι αναγκαίο να μετακινηθούν, τότε θα ήταν προτιμότερο να χρησιμοποιήσουν ποδήλατα ή να πάνε με τα πόδια, αντί να πάρουν το αυτοκίνητό τους και να μποτιλιάρουν οι δρόμοι.
«Ακόμη και όταν τα μέσα δημόσιας μεταφοράς επιστρέψουν στην πλήρη λειτουργία τους, αν λάβετε υπόψη ότι θα πρέπει να τηρείται απόσταση 2 μέτρων» μεταξύ των επιβατών, αυτό σημαίνει ότι σε πολλά μέρη του δικτύου θα μπορεί να εξυπηρετείται μόνο 1 σε κάθε 10 επιβάτες, εξήγησε.
Ο Σαπς ανακοίνωσε εξάλλου ότι το τελευταίο 24ωρο καταγράφηκαν άλλοι 346 θάνατοι από τον νέο κορονοϊό, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των θυμάτων στα 31.587.
Στην καθιερωμένη συνέντευξη Τύπου, που δίνει η βρετανική κυβέρνηση καθημερινά για να ενημερώσει για τις τελευταίες εξελίξεις για την πανδημία, ο αναπληρωτής αρχίατρος της Αγγλίας Τζόναθαν Βαν-Ταμ εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι ο ρυθμός αναπαραγωγής του ιού (R) έχει πέσει κάτω από το 1.