Περίμενα να κατακαθίσει λίγο ο κουρνιαχτός των λεονταρισμών του Ερντογάν με
κορύφωση την βεβήλωση της Αγίας Σοφίας για να προσθέσω κι εγώ δυο σκέψεις
συμβατές.

Πρώτον, θα παραθέσω την -κατά την άποψη μου μόνη σωστή- εκτίμηση
ενός μουσουλμάνου κληρικού και μάλιστα ιρανικής καταγωγής, που είπε :“Η Αγία
Σοφία δεν είναι αίθουσα.Δεν είναι τζαμί. Δεν είναι μουσείο. Δεν είναι τουριστικό
αξιοθέατο. Δεν είναι χώρος αποθήκευσης. Δεν είναι κτίριο αποθήκευσης. Δεν είναι
χώρος συνάντησης. Δεν είναι εμπορική δομή. Είναι απλά εκκλησία.Τελεία.”

Γράφει ο Νίκος Βολωνάκης

Αυτό για τους οδυρμούς, τα δάκρυα και τα αλλά σπαρακτικά , που ακούγονται από
φιλοσοφημένους η μη ανθρώπους, σ ένα περιβάλλον με μια θρυαλλίδα έτοιμη να
συναντήσει τη σπίθα που της ταιριάζει για να εκραγεί…

Αρκετά με τους πολιτικούς χουλιγκανισμούς, τις άγριες φωνάρες,τις βωμολοχίες στην επιθεώρηση της βουλής και τις στεντόρειες κραυγές εν υπνώσει φασιστοειδών… Δυστυχώς, τα παιδιά μας από αυτούς παιδαγωγούνται, ανέξοδα. Γιατί; Διότι δεν υπάρχει, ούτε υπήρξε τα τελευταία 100 χρονια μια εθνική στρατηγική, που να ορίζει τις προτεραιότητες, τις αρχές και
τα αξιώματα της κοινωνίας. Αυτά για τον σουλτάνο και τις σουλτανιές του.

Να δούμε τώρα, που πλησιάζει η γιορτή της Παναγίας και επισκέφθηκα στο νησί της Πάρου την περίφημη Εκατονταπυλιανή η Κατοπολιανή, που βρίσκεται σε μικρή απόσταση από την πρωτεύουσα Παροικία.

Πρόκειται για ναό-σμαράγδι στη μέση του Αιγαίου πελάγους, με ρίζες στην εποχή του Ιουστινιανού και κτήτορες τον Άγιο Κωνσταντίνο και την Αγία Ελένη.
Περιττό να πούμε ότι στον χώρο αυτό έχει ενταφιαστεί και η μεγάλη ηρωίδα της
επανάστασης του 21, Μαντώ Μαυρογένους, που πέθανε στην Πάρο.

Η εντύπωση για τον επισκέπτη, που μπαίνει για πρώτη φορά, είναι συγκλονιστική.
Το μέγεθος, η λιτότητα, η εσωτερική ενότητα και η αρχαιοπρέπεια αυτού του ναού
σε συναρπάζουν. Εκτός από τον τρούλο,τους δεσποτικούς θρόνους,τις βυζαντινές
εικόνες με πρώτη την ομώνυμη εικόνα με την αργυρή επένδυση -αφιέρωμα του ηγεμόνα της Μολδοβλαχίας Μαυρογένους, μπορείτε να δείτε το εξαίσιας τέχνης
κιβώριο και το σύνθρονον της Αγίας Τράπεζας.

“Δεν έμοιαζε το σκαλιστό αυτό έργο να είναι από μάρμαρο ούτε να έχει λαξευθεί με σιδερένια εργαλεία και με τέχνη, από ανθρώπινα χέρια αλλά φαινόταν το χυτό αυτό
κατασκεύασμα να έχει γίνει από πηγμένο γάλα…” είπε ο μάγιστρος Νικήτας.

ΥΓ. Έτσι εξηγείται και το θαύμα της…καμένης φωτογραφίας του αδελφού Στέλιου,
μετά την επίσκεψη..