Με μεγάλο ενδιαφέρον συνεχίζονται οι προβολές και οι εκδηλώσεις στο 65ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, που θα παρουσιάσει συνολικά 252 ταινίες, καθώς επίσης αφιερώματα, masterclasses και παράλληλες εκδηλώσεις και θα διαρκέσει έως τις 10 Νοεμβρίου.

Στην τελετή, που έγινε στο κατάμεστο και ανανεωμένο Ολύμπιον, δόθηκε το σύνθημα της έναρξης με στόχο να αποδείξει ο φορέας του Φεστιβάλ τον σημαντικό ρόλο που παίζει για αυτό, το ζήτημα της προσβασιμότητας. Ακολούθησε η  προβολή της ταινίας «Maria», του σπουδαίου Χιλιανού σκηνοθέτη Πάμπλο Λαραΐν, με πρωταγωνίστρια την Αντζελίνα Τζολί, που αναφέρεται στη Μαρία Κάλλας.

Παρουσιαστές – έκπληξη της εκδήλωσης ήταν οι… cool crips, δηλαδή ο Σπύρος Νταντανίδης και ο Γρηγόρης Χρυσικός, δύο νεαρά ανάπηρα άτομα από την Κομοτηνή και την Αθήνα αντίστοιχα, που ανέβηκαν στην κεντρική σκηνή με τα αμαξίδιά τους, καθώς πλέον ολόκληρο το διατηρητέο κτήριο του Ολύμπιον είναι καθολικά προσβάσιμο σε άτομα με μειωμένη κινητικότητα.

Με χιούμορ και αυτοσαρκασμό συντόνισαν την τελετή, κάνοντάς την …προσβάσιμη και σε τυφλούς θεατές, περιγράφοντας το χώρο, αλλά και την εξωτερική εμφάνιση όσων πήραν το λόγο. Ταυτόχρονα στη σκηνή διερμηνέας της νοηματικής γλώσσας απευθύνονταν στους κωφούς θεατές.

Ομιλίες από τις κυρίες Θανούλη και Ζαλαντό

Στην πορεία του Φεστιβάλ από το 1960 οπότε και ξεκίνησε ως «Εβδομάδα Ελληνικού Κινηματογράφου» και από το 1992 που έγινε και επισήμως διεθνές, αναφέρθηκε η πρόεδρος του διοικητικού του συμβουλίου του ΦΚΘ Ελευθερία Θανούλη. «Είμαστε πάρα πολύ περήφανοι γι’ αυτήν την πορεία και μπορεί τα 65 να μην είναι μία απόλυτα στρογγυλή επέτειος, είναι όμως για μένα ένα πολύ σημαντικό ορόσημο και ως τέτοιο θα ήθελα να το γιορτάσουμε εδώ, στα ανανεωμένο Ολύμπιον, με την ευχή να ενισχύουμε αυτόν το σπουδαίο θεσμό όλο και  περισσότερο στα χρόνια που θα έρθουν».

Από την πλευρά της η διευθύντρια του Φεστιβάλ Ελίζ Ζαλαντό αναφέρθηκε «στο χάος του μίσους και της βίας» που επικρατεί δίπλα μας, το οποίο καθιστά εξαιρετικά επείγον το να έρθουμε κοντά ο ένας στον άλλο. «Οι δύο αιματηροί πόλεμοι που συνταράσσουν την ευρύτερη γειτονιά μας, θέτουν σε δοκιμασία τον ίδιο τον πολιτισμό μας. Σε αυτές τις δύσκολες στιγμές το σινεμά μας υπενθυμίζει ότι -παρόλο που η τέχνη δεν μπορεί να μετακινήσει βουνά- το Φεστιβάλ έχει τη δύναμη να ενώσει τους ανθρώπους. Και αυτό είναι από μόνο του ένα μικρό θαύμα», είπε εν μέσω χειροκροτημάτων.

Ομιλητές από κυβέρνηση, Περιφέρεια και Δήμο

Το υπουργείο πολιτισμού και την υπουργό Λίνα Μενδώνη εκπροσώπησε ο υφυπουργός Ιάσων Φωτήλας, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση τοποθετεί τον κινηματογράφο, τα οπτικοακουστικά και τις δημιουργικές πολιτιστικές βιομηχανίες σε υψηλή προτεραιότητα. «Αυτό αποδεικνύεται από τα δεκάδες στοχευμένα προγράμματα που καθιερώθηκαν τα προηγούμενα χρόνια και τρέχουν και σήμερα στηρίζοντας την υλοποίηση ιδεών και ονείρων. […] Το εξασφαλίζει η δημιουργία εργαλείων χρηματοδότησης, που για πρώτη φορά υπάρχουν στη χώρα μας και λειτουργούν με διαφάνεια και ταχύτητα», σημείωσε.

«Το φεστιβάλ παραμένει ακμαίο παρά τα 65 του χρόνια», σχολίασε ο υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας-Θράκης) Κώστας Γκιουλέκας, επισημαίνοντας ότι στη Θεσσαλονίκη συναντήθηκαν μεταξύ άλλων και πάρα πολλά πολιτιστικά ρεύματα. «Είναι πολύ σημαντικό για εμάς ότι έρχονται Έλληνες και ξένοι δημιουργοί, καθώς και νέοι δημιουργοί εδώ και δείχνουν τη δουλειά τους», συμπλήρωσε.

Στη σύνδεση του κινηματογράφου με τον τουρισμό, αναφέρθηκε η αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας Βίκυ Χατζηβασιλείου. «Η πολιτιστική ανάπτυξη αποτελεί προτεραιότητα στο έργο μας, καθώς σκοπεύουμε να καταστήσουμε την περιοχή μας, πρωτεύουσα εξωστρέφειας και καινοτομίας. Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης κατέχει κεντρική θέση, όχι μόνο ως πολιτιστικός θεσμός, αλλά και ως καταλύτης για την τουριστική και την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής μας», είπε χαρακτηριστικά.

Ως ένα μικρό θαύμα που επιτελείται κάθε χρόνο και φέρνει τη Θεσσαλονίκη στην πρωτοπορία των ευρωπαϊκών Φεστιβάλ, χαρακτήρισε τη διοργάνωση ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης.

«Χρέος δικό μας είναι να ενισχύσουμε τη φωνή των ανθρώπων του Φεστιβάλ, να διευρύνουμε τους ορίζοντές του, να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητά του, να οικοδομήσουμε από κοινού την επόμενη, ακόμη πιο δυναμική και αισιόδοξη ημέρα», είπε χαρακτηριστικά.

Ανδρεαδάκης: Η ταινία για την Κάλλας

Τέλος, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ορέστης Ανδρεαδάκης, παρουσίασε την ταινία έναρξης του φετινού Φεστιβάλ, με την οποία ο σκηνοθέτης Πάμπλο Λαραΐν ολοκληρώνει την άτυπη τριλογία του, για τρεις εκθαμβωτικές γυναικείες προσωπικότητες που άφησαν το δικό τους στίγμα στην ιστορία και στον πολιτισμό του 20ού αιώνα, παίρνοντας τη σκυτάλη από τις «Jackie (για την Τζάκι Κένεντι) και Spencer (για την πριγκίπισσα Νταϊάνα).

«Η ταινία αρχίζει την 15η Σεπτεμβρίου του 1977, ημέρα δηλαδή που η Μαρία Κάλλας σιώπησε, αφήνοντάς μας όμως τη φωνή της να την ακούμε για πάντα. Το “Maria” την ακολουθεί στις τελευταίες πέντε ημέρες της ζωής της, αλλά ξετυλίγει όλη την πολυτάραχη ιστορία της. Ο Χιλιανός Πάμπλο Λαραΐν που τη σκηνοθέτησε, ειδικεύεται στο να συλλαμβάνει τη μεγαλύτερη αλήθεια πίσω απ’ τις μικρές ή μεγαλύτερες αληθινές ιστορίες σπουδαίων ανθρώπων», κατέληξε.

Συνέντευξη από την Ζιλιέτ Μπινός και τον Ρέιφ Φάινς

Με μία σέλφι έξω από ένα βιβλιοπωλείο, η Ζιλιέτ Μπινός και ο Ρέιφ Φάινς, κρατώντας στα χέρια τους μια πρόσφατη μετάφραση της Οδύσσειας του Ομήρου από την Emily Wilson, που χάρισε ο ‘Αγγλος ηθοποιός στη Γαλλίδα συνάδελφό του, απάντησαν στην πρόταση του Ουμπέρτο Παζολίνι, να πρωταγωνιστήσουν στην ταινία του με θέμα τον γυρισμό του Οδυσσέα στην Ιθάκη.

Αυτό αποκάλυψαν οι δύο μύθοι του παγκόσμιου σινεμά, στη συνέντευξη Τύπου που έδωσαν σήμερα στο πλαίσιο του 65ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, λίγες ώρες πριν από την προβολή στο Ολύμπιον της ταινίας «Η Επιστροφή».

Έτσι, οι δυο τους, όπως επίσης ο σκηνοθέτης της ταινίας Ουμπέρτο Παζολίνι και ένας εκ των παραγωγών, ο Κωνσταντίνος Κοντοβράκης, αναφέρθηκαν στο δικό τους «ταξίδι» μέχρι την ολοκλήρωση της ταινίας. Για τον Ιταλό σκηνοθέτη βέβαια, το ταξίδι αυτό ξεκίνησε πολλά χρόνια πριν.

«Σκεφτόμουν τριάντα χρόνια αυτήν την ταινία, δηλαδή δέκα παραπάνω από διήρκεσε το ταξίδι του Οδυσσέα, όσο του πήρε να πολεμήσει, να διασχίσει τη Μεσόγειο, να σκοτώσει 108 άτομα και τελικά να επιστρέψει στην Πηνελόπη», δήλωσε ο Ουμπέρτο Παζολίνι.

Μέσα σ’ αυτό το διάστημα εργάστηκε ξανά και ξανά πάνω στο σενάριο, τονίζοντας ότι βασικός του στόχος ήταν να βρίσκεται στο επίκεντρο όχι τόσο ο μύθος, αλλά η προσωπική ιστορία μιας οικογένειας που διαλύθηκε, αλλά βρήκε τον τρόπο να επανενωθεί.