
Σημαντική ενίσχυση της αμυντικής ικανότητας της χώρας επέρχεται με την παραλαβή 130 θωρακισμένων οχημάτων M1117 Guardian, τα οποία θα ενταχθούν στις ένοπλες δυνάμεις στον Έβρο και τα νησιά.
Η παραλαβή των 130 τεθωρακισμένων τροχοφόρων οχημάτων αναγνωρίσεως (ΤΤΟΑ-ASV) Μ1117 πραγματοποιήθηκε τις δύο τελευταίες μέρες στη Θεσσαλονίκη.
Με την άφιξή τους, τα νέα αποκτήματα του ελληνικού στρατού προστίθενται στα 44 ίδιου τύπου οχήματα που είχαν παραληφθεί τον περασμένο Δεκέμβριο.
Τα M1117 παραχωρούνται στην Ελλάδα μέσω του προγράμματος πλεονάζοντος αμυντικού υλικού των ΗΠΑ (Excess Defense Articles – EDA).
Στόχος του Γενικού Επιτελείου Στρατού είναι να αναλάβουν όσο πιο γρήγορα γίνεται επιχειρησιακά καθήκοντα και έτσι να προχωρήσει με γοργούς ρυθμούς και η παραλαβή των υπολοίπων οχημάτων (συνολικά η Ελλάδα θα παραλάβει 1.200 Μ1117).
Τι είναι το όχημα Μ1117 και ποιες δυνατότητες έχει
Το Μ1117 είναι ένα θωρακισμένο όχημα ασφαλείας (Armored Security Vehicle) κατασκευής Textron, το οποίο βασίζεται στην παλαιότερη σειρά V-100 και V-150 Commando. Το όχημα αναπτύχθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1990 για τον εξοπλισμό της αμερικανικής στρατονομίας. Η σειριακή παραγωγή ξεκίνησε μεταξύ 1999-2000 και το Guardian ήταν ένα από τα πρώτα αμερικανικά οχήματα που σχεδιάσθηκαν ειδικά με πρόβλεψη για σκάφος ανθεκτικό σε νάρκες.
Αρχικά το όχημα προοριζόταν για την αύξηση της προστασίας που προσέφερε το μικρότερο όχημα HMMWV απαίτηση που προέκυψε από την ανάπτυξη δυνάμεων στην πρώην Γιουγκοσλαβία, καθώς και την εισβολή στο Ιράκ το 2003 και την αυξημένη απειλή των Αυτοσχεδίων Εκρηκτικών Μηχανισμών (IED) και των ρουκετών RPG. Ο στρατός των ΗΠΑ παράγγειλε συνολικά 1.836 οχήματα Μ1117 για την Στρατονομία, σε καθήκοντα συνοδείας φαλάγγων και αστυνομεύσεως.
Το βασικό πλήρωμα ανέρχεται σε τρεις άνδρες, ενώ είναι δυνατή η μεταφορά επιπλέον δύο με τα υλικά και εφόδιά τους. Η περιορισμένη χωρητικότητα οφείλεται στον ρόλο για τον οποίο προορίζεται το όχημα και στην σχεδίαση με τοποθέτηση του κινητήρα πίσω και του διαμερίσματος επιβατών στην μέση, με πλευρική θύρα για πρόσβαση. Αυτό σημαίνει ότι το Μ1117 δεν μπορεί να καλύψει αποστολές μεταφοράς προσωπικού κιαι επομένως η χρήση του περιορίζεται σε αποστολές ασφαλείας, αναγνωρίσεως κ.λπ.
Από πλευράς προστασίας, το Μ1117 φέρει τμηματική κεραμική θωράκιση της IBD που παρέχει ολόπλευρη προστασία έναντι βολίδων 12,7 mm και εκρήξεων IED, ενώ η κεκλιμένη θωράκιση μορφής V αυξάνει τις πιθανότητες εξοστρακισμού ρουκετών RPG. Οι επιβαίνοντες προστατεύονται επίσης από έκρηξη νάρκης βάρους 5 κιλών, καθώς και θραύσματα οβίδων πυροβολικού 155 mm που εκρήγνυνται 15 μέτρα επάνω από το όχημα. Επιπλέον θωράκιση μπορεί να προσαρμοσθεί αναλόγως των απαιτήσεων του χρήστη. Το όχημα διαθέτει σύστημα φιλτραρίσματος αέρα για προστασία από χημικές και βιολογικές επιθέσεις, όχι όμως και ραδιενεργό προστασία.
Χάρη στα ειδικά λάστιχα τύπου “run flat”, το Μ1117 είναι σε θέση να κινηθεί ακόμη και αν δεχθούν πυρά, ενώ διαθέτει και υψηλές δυνατότητες κίνησης εκτός δρόμου ή σε ανώμαλο έδαφος. Παρόλα αυτά, το όχημα δεν είναι αμφίβιο.
Ο οπλισμός περιλαμβάνει επανδρωμένο πύργο ενός ατόμου της Cadillac Gage, ίδιο με αυτόν του αμφιβίου AAV7A1 των Πεζοναυτών, που φιλοξενεί βαρύ πολυβόλο M2HB των 12,7 mm και πολυβόλο βομβίδων Mk 19 των 40 mm. Ένα πολυβόλο 7,62 mm φέρεται σε βάση έξω από την θυρίδα του πυροβολητού, όμως ο οπλισμός δεν είναι σταθεροποιούμενος για βολή εν κινήσει.