Με μη επανδρωμένα εναέρια οχήματα (UAV), τα drones Bayraktar TB2, τουρκικής σχεδίασης και κατασκευής, τα οποία καταγράφουν κάθε κίνηση (αν όχι και πρόσωπα) πάνω και γύρω από τον Έβρο, επιχειρεί η Άγκυρα να φέρει πάλι στο προσκήνιο το προσφυγικό θέμα, υποκαθιστώντας γρήγορα τις μεταναστευτικές ροές ως εργαλεία για την άσκηση πίεσης στη συνοριακή γραμμή.

Έναν χρόνο, σχεδόν, μετά την έξαρση της τουρκικής προκλητικότητας στα ελληνοτουρκικά σύνορα, στις αρχές Μαρτίου του 2020, η γαλήνη και στις δύο όχθες του ποταμού μοιάζει εύθραυστη, με την ελληνική πλευρά να μην εφησυχάζει.

Κι αυτό γιατί η γειτονική χώρα τους μήνες που μεσολάβησαν άλλαξε μεν προσωπείο, αλλά το πραγματικό της πρόσωπο παραμένει στοχοπροσηλωμένο στο δόγμα της «ασύμμετρης απειλής».

Η τακτική αναδίπλωσης της Τουρκίας, η οποία ήρθε ως αποτέλεσμα της ελληνικής αποτροπής τον περυσινό Μάρτιο, έθεσε τον Έβρο σε υψηλή κυβερνητική προτεραιότητα. Η παρουσία κυβερνητικών στελεχών και του ίδιου του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην ευρύτερη περιοχή υπήρξε ασυνήθιστα πυκνή για τους ντόπιους, επιταχύνοντας στο έπακρο τον ρυθμό αποπεράτωσης του φράχτη και μαζί όλων των συνοδών οχυρωματικών έργων που έχουν δρομολογηθεί από ελληνικής πλευράς μετά την «υβριδική επίθεση» της Αγκυρας.

Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες αποκατάστασης του φράχτη

Σήμερα, οι εργασίες αποκατάστασης των παλιών τμημάτων του φράχτη, μήκους 10 χιλιομέτρων, έχουν ολοκληρωθεί πλήρως, ενώ στην τελική ευθεία βρίσκεται το σκέλος του νέου φράχτη στις Καστανιές, καθώς το σύνολο του έργου, συνολικού μήκους 26 χιλιομέτρων, θα παραδοθεί μέσα στον Απρίλιο, ανεβάζοντας πολλά επίπεδα ταυτόχρονα την ικανότητα της ελληνικής αποτροπής.

Παράλληλα, με την αποπεράτωση του φράχτη, ο ελληνικός σχεδιασμός για έναν Έβρο «απόρθητο» συμπεριέλαβε νέες προμήθειες σε επίγεια μέσα (10 θωρακισμένα τζιπ περιπολιών, 5 φουσκωτές βάρκες κ.ά.), ενισχυμένο σε αριθμούς έμψυχο δυναμικό (πρόσθετο αστυνομικό προσωπικό, πρόσληψη 400 συνοριοφυλάκων και στρατιωτών), αλλά κυρίως εξοπλισμό υψηλής τεχνολογίας (4 drones παρακολούθησης, 15 θερμικές κάμερες, 3 μεγάφωνα προειδοποιητικών μηνυμάτων κ.ά.), ικανό να ακινητοποιήσει, αν χρειαστεί, ό,τι… ίπταται.

Σαρώνοντας ουρανό, γη και θάλασσα, το Γενικό Επιτελείο Στρατού έχει λάβει από τον πρώτο καιρό αυξημένα μέτρα επίγειας και εναέριας επιτήρησης των συνόρων, ενεργοποιώντας τμήματα του Στρατού Ξηράς με δυνατότητα πολλαπλών ηλεκτρονικών και πτητικών μέσων, ενώ στη συνοριακή γραμμή έχουν στηθεί -σε μεγαλύτερη έκταση- βελτιωμένα εμπόδια αποτρέποντας πιθανό πέρασμα στην Ελλάδα.

Εξίσου ενισχυμένες είναι και οι πεζές και εποχούμενες περιπολίες των Ενόπλων Δυνάμεων μαζί με την ΕΛ.ΑΣ. σε όλο το μήκος της συνοριακής γραμμής, την οποία επιβλέπει νυχθημερόν το Ενιαίο Κέντρο Ελέγχου – Επιτήρησης Συνόρων (ΕΚΕΕΣ) στη Νέα Βύσσα Ορεστιάδας, συντονίζοντας ανθρώπινους και υλικούς πόρους απέναντι στην τουρκική εφευρετικότητα.

Τουρκικό σχέδιο με κωδικό «1453»

Έχοντας εντρυφήσει από το 1994 και μετά στη λογική της «υβριδικής επίθεσης» και των ασύμμετρων απειλών (αναπτύσσοντας δηλαδή μορφές «ανορθόδοξου πολέμου», όπου στο πεδίο της σύγκρουσης δεν αναμετρώνται αναγκαστικά και μόνο τακτικοί στρατοί), η Τουρκία δεν δίστασε να εργαλειοποιήσει ανοιχτά τις μεταναστευτικές ροές, παρατάσσοντας πρόσφυγες και μετανάστες στα σύνορα με την Ελλάδα στις αρχές Μαρτίου του 2020, για να αναγκαστεί τελικά σε αλλαγή γραμμής πλεύσης, εξαιτίας της επιτυχημένης ελληνικής πολιτικής και επιχειρησιακής διαχείρισης της πρωτόγνωρης αυτής κρίσης.

Χωρίς όμως να χάσει ούτε λεπτό, από το πρώτο κιόλας δεκαήμερο του ίδιου μήνα (Μάρτιος του 2020) και με νωπή ακόμη την ήττα της στο επίπεδο των εντυπώσεων, η Τουρκία έθεσε σε εφαρμογή το σχέδιο «1453».

Τη νέα αυτή εξέλιξη αποκάλυψε η τουρκική εφημερίδα «Hurriyet», περιγράφοντας ως «το μάτι στον ουρανό» το εθνικό μη επανδρωμένο εναέριο όχημα (UAV) Bayraktar TB2, το οποίο, σύμφωνα με το σχέδιο με την κωδική ονομασία (μεστή σε συμβολισμούς) «1453», πραγματοποιεί πτήσεις και εναέριες περιπολίες με πρόσχημα τη διεξαγωγή ερευνών για τυχόν περιπτώσεις επαναπροωθήσεων μεταναστών με ελληνική πρωτοβουλία.
Σύμφωνα με τις οδηγίες, αν κάποιο τέτοιο περιστατικό καταγραφεί από τα τουρκικά drones, τότε προβλέπεται να ενημερωθούν αμέσως οι τουρκικές επίγειες δυνάμεις από τους χειριστές του Bayraktar TB2, τους οποίους, άλλωστε, κατέγραψε επί το έργον το τουρκικό πρακτορείο ειδήσεων Anadolu να επιτηρούν μέσω των drones τον Εβρο.

Ως κύριο ορμητήριο για την απογείωση των Bayraktar TB2 με στόχο τις εναέριες περιπολίες του Εβρου εικάζεται το αεροδρόμιο της Κεσσάνης, η οποία απέχει μόνο 25 χιλιόμετρα ανατολικά από τα ελληνοτουρκικά σύνορα και αποτελεί σημαντικό συγκοινωνιακό κόμβο για την επαρχία της Αδριανούπολης.

Το τελευταίο διάστημα, μάλιστα, οι εγκαταστάσεις του αεροδρομίου της Κεσσάνης χρησιμοποιούνται και ως εκπαιδευτικό κέντρο για πιλότους αλλά και στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας φιλικών προς την Τουρκία χωρών, όπως της Ουκρανίας, αξιωματικοί της οποίας έλαβαν τεχνογνωσία για τα drones τον περασμένο Σεπτέμβριο, «ως ένδειξη της στρατηγικής σχέσης μεταξύ Ουκρανίας και Τουρκίας», σύμφωνα με την πρεσβεία της Ουκρανίας στην Άγκυρα. (Πηγή: Protothema.gr)