Η έξοδος των εκδρομέων του φετινού Πάσχα συμπίπτει με σημαντική μείωση  της τιμής των καυσίμων, η οποία είναι άγνωστο για πόσο θα συνεχιστεί, καθώς εν πολλοίς εξαρτάται από το αν και πότε θα απομακρυνθούν τα νέφη της παγκόσμιας ύφεσης, ως απόρροια του εν εξελίξει εμπορικού πολέμου.

Ενδεικτικά, μέσα σε λίγα 24ωρα, από τη στιγμή που ξεκίνησαν οι δασμοί του Τραμπ, η τιμή του πετρελαίου brent «βούτηξε» ακόμα και κάτω από τα 60 δολάρια, δηλαδή περίπου 15 δολάρια από τα επίπεδα της 2ας Απριλίου.

Επί του παρόντος, με βάση τα στοιχεία που δημοσιοποίησαν οι πρατηριούχοι, πριν φτάσουμε στην αποκορύφωση της πασχαλινής εξόδου, η λιανική τιμή της βενζίνης θα έχει μειωθεί κατά 13 λεπτά το λίτρο, δηλαδή ακόμα και κάτω από τα 1,60 ευρώ στο Λεκανοπέδιο.

Κομπίνες με πειραγμένες αντλίες

Από την άλλη όμως,Παρά την αυστηροποίηση των ποινών για το λαθρεμπόριο καυσίμων, όλο και περισσότερα πρατήρια μπαίνουν στον πειρασμό να «πειράξουν» τις αντλίες τους, κοινώς να πουλάνε και λίγο… αέρα μαζί με τη βενζίνη ή το πετρέλαιο.

Το κόλπο παλιό, αλλά πλέον, με τη βοήθεια της τεχνολογίας, ο εντοπισμός των πονηρών είναι σαφώς πιο δύσκολος. Με ειδικό λογισμικό στο cloud -και όχι πάνω στην αντλία, για να μην εντοπίζεται- και με ένα mini τηλεχειριστήριο, ο πρατηριούχος μπορεί να παρεμβαίνει στο σύστημα εισροών-εκροών, να εμφανίζει ότι πούλησε τη νόμιμη ποσότητα καυσίμων, να εκδίδει τη σχετική απόδειξη, αλλά στην πραγματικότητα το ρεζερβουάρ να είναι… λειψό και παραγεμισμένο με αέρα κοπανιστό.

Το Δημόσιο τυπικά δεν χάνει έσοδα, καθώς ο πονηρός πρατηριούχος εμφανίζεται να πουλάει τη δηλωμένη ποσότητα καυσίμων. Στην πραγματικότητα, με τον «αέρα» που βάζει στα ρεζερβουάρ, πουλάει το ίδιο καύσιμο περισσότερες φορές, βάζοντας στην τσέπη του όλο το όφελος.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε στο Φόρουμ των Δελφών ο πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ, Γ. Αληγιζάκης, τα πρατήρια που κλέβουν έχουν αυξηθεί δραματικά. Απλώς κλέβουν λιγότερο, προκειμένου να μη γίνονται εύκολα αντιληπτά. Κι εδώ απαιτείται η προσοχή των οδηγών.

Παραβάσεις 29% στην Αττική και 17% στη Θεσσαλονίκη

Πιο συγκεκριμένα, το ποσοστό των παραβατικών πρατηρίων το 2025 (εκτιμήσεις αγοράς) αυξήθηκε σε 29% στην Αττική και σε 17% στη Θεσσαλονίκη, όταν το 2016 το αντίστοιχο ποσοστό έφτανε το 15% στην Αττική και το 11% στη Θεσσαλονίκη.

Μείωση παρουσιάζεται στο ποσοστό των ελλειμματικών παραδόσεων. Είναι χαρακτηριστικό πως το 2025 (εκτιμήσεις αγοράς) το ποσοστό των ελλειμματικών παραδόσεων (δηλαδή της ποσότητας που κλάπηκε από τις πειραγμένες αντλίες) έφτασε το 18%, από το 24% το 2023.

Ένα ακόμα σημείο που πρέπει να προβληματίζει τα συναρμόδιων υπουργεία είναι το κατά πόσον εφαρμόζονται οι αυστηρότερες κυρώσεις.

Μιλώντας για την πορεία του φαινομένου, ο Γ. Αληγιζάκης τόνισε ότι η Πολιτεία έχει κάνει θαρραλέα και καινοτόμα βήματα για την αντιμετώπιση του λαθρεμπορίου και της παραβατικότητας, όπως η ψήφιση του νόμου «δέουσας επιμέλειας» το 2024, η οποία αυστηροποιεί σημαντικά τις ποινές για όσους παρανομούν. Σημείωσε, ωστόσο, πως δυστυχώς ο νόμος ακυρώνεται στην πράξη από τις αποφάσεις ορισμένων δικαστηρίων, οι οποίες αναστέλλουν την επιβολή ποινών, επιτρέποντας σε παραβατικά πρατήρια να συνεχίζουν τη λειτουργία τους.

Όσον αφορά το πλαφόν επί του περιθωρίου κέρδους, ο ΣΕΕΠΕ θεωρεί πως, πέρα από αδικαιολόγητο, γιατί δεν υπάρχουν πλέον οι προϋποθέσεις που είχαν επιβληθεί πριν από 4 χρόνια, είναι και απολύτως αναποτελεσματικό (αφορά μόλις το 6% της τελικής τιμής των καυσίμων), ενώ, συν τοις άλλοις, δίνει κίνητρο παραβατικότητας στους πρατηριούχους.