Αναλυτικές πληροφορίες για την κίνηση των μοιραίων τρένων προς  τον όλεθρο δίνονται με την εξέταση των πινάκων με τα σήματα προειδοποίησης στο σταθμαρχείο της Λάρισας.

Όπως αποδεικνύεται, το βράδυ της Τρίτης δόθηκε η μοιραία εντολή που κατέληξε στο πολύνεκρο δυστύχημα, επειδή δεν έγιναν οι σωστοί χειρισμοί στον πίνακα ελέγχου. Το κλειδί δεν γύρισε για να αλλάξει το “ψαλίδι” των γραμμών, είτε γιατί ο σταθμάρχης μπερδεύτηκε ή γιατί το ξέχασε.

Έρευνα στο πλαίσιο της προανάκρισης πραγματοποιήθηκε το μεσημέρι της Παρασκευής από το Τμήμα Τροχαίας στα γραφεία του ΟΣΕ στη Λάρισα, με στόχο να συλλεχθούν όλα τα απαραίτητα στοιχεία που χρειάζονται οι αστυνομικές έρευνες για την διερεύνηση της υπόθεσης του σιδηροδρομικού δυστυχήματος.

Άνδρες της Τροχαίας στην έρευνα τους συνέλεξαν ό,τι στοιχείο κρίνεται χρήσιμο, όπως έγγραφα και άλλα ντοκουμέντα που αφορούσαν το συγκεκριμένο δρομολόγιο, ώστε να βγουν συμπεράσματα για τα αίτια της τραγωδίας και τον καταλογισμό των ευθυνών.

Επί 17 λεπτά οι αμαξοστοιχίες σε τροχιά σύγκρουσης

Όπως αποκαλύπτεται επί περίπου 17 λεπτά κινούνταν οι αμαξοστοιχίες σε τροχιά σύγκρουσης στα Τέμπη, μετά τις 11 το βράδυ της περασμένης Τρίτης, χωρίς κανείς από τους μηχανοδηγούς να το γνωρίζει και με τον σταθμάρχη να μην το αντιλαμβάνεται.

Η επιβατική αμαξοστοιχία από την Αθήνα με περισσότερους από 340 επιβαίνοντες που εκτελούσε δρομολόγιο προς Θεσσαλονίκη και η εμπορική με τους δυο μηχανοδηγούς που εκτελούσε δρομολόγιο με αντίθετη κατεύθυνση, από Θεσσαλονίκη-Αθήνα, συγκρούστηκαν στα Τέμπη στις 11:30 περίπου τη νύχτα της Τρίτης μετωπικά, παρασέρνοντας στο θάνατο 57 ανθρώπους και τραυματίζοντας αρκετούς άλλους.

Το τρένο ήταν γεμάτο κυρίως 20άρηδες και άλλα νεαρά άτομα στην πλειοψηφίας τους φοιτητές που επέστρεφαν στη Θεσσαλονίκη μετά το τριήμερο της Καθαράς Δευτέρας.

Πολλοί είχαν συγκεντρωθεί στο βαγόνι 2 στο χώρο του κυλικείου-εστιατορίου και λόγω παρέας και γιατί σύμφωνα με μαρτυρία συγγενή στο εστιατόριο είναι οι πρίζες που μπορεί κανείς να φορτίσει τα κινητά. Και έτσι πολλοί βρίσκονταν εκεί είτε λόγω κινητού είτε λόγω laptop.

Σύμφωνα με μαρτυρίες και οι τρεις εξαδέλφες από το Καστράκι Καλαμπάκας δεν βρήκαν να κάτσουν μαζί σε πιο πίσω βαγόνι και πήγαν στο κυλικείο για είναι και οι τρεις μαζί.

Πέρα από το πρώτο βαγόνι που συνεθλίβη, το βαγόνι-κυλικείο μετρά τους περισσότερους νεκρούς γιατί πέρα από τη σφοδρή σύγκρουση που το τίναξε στον αέρα τυλίχθηκε αμέσως στις φλόγες με αποτέλεσμα να προκληθούν θερμοκρασίες έως 1.300 βαθμούς με ότι αυτό συνεπάγεται.

Η μοιραία διαδρομή σε τροχιά σύγκρουσης, επί 17 λεπτά

Από την Αθήνα μέχρι τον Παλαιοφάρσαλο η επιβατική αμαξοστοιχία ανέβηκε κανονικά. Στο Παλαιοφάρσαλο εισήλθε στο αντίθετο ρεύμα και ταξίδεψε μέχρι τη Λάρισα.

Σε σημείο παρακάτω ξαναγύρισε στην άνοδο και αποβίβασε κόσμο λίγο πριν από τη Λάρισα. Μάλιστα μέχρι τη Θεσσαλονίκη θα είχε καθαρές τις γραμμές, οπότε δεν υπήρχε λόγος να μπει στο αντίθετο ρεύμα. Μπήκε ωστόσο στο αντίθετο ρεύμα λίγο παρακάτω.

Λίγο πριν από το δυστύχημα ο σταθμάρχης γύρισε το κλειδί της διαστάυρωσης Α118 με σκοπό να αποσύρει αμαξοστοιχία με βλάβη που βρισκόταν στη γραμμή καθόδου, βάζοντάς το τρένο στο αντίθετο ρεύμα, ωστόσο ξέχασε να επαναφέρει τις γραμμές στην ορθή λειτουργία τους.

Αποτέλεσμα, το επιβατικό τρένο σε εκείνο το σημείο να μπει στο ρεύμα ανόδου χωρίς κανείς να το αντιληφθεί και να κινηθεί για 17 λεπτά σε τροχιά σύγκρουσης με την εμπορική αμαξοστοιχία που κατέβαινε.

Το τηλεφώνημα στον σταθμάρχη πριν από την σύγκρουση

Την ώρα που έγινε το μοιραίο λάθος με το επιβατικό τρένο, ένα λεπτό αφότου είχε ξεκινήσει από τη Λάρισα, γινόταν και η σχετική ενημέρωση πως το εμπορικό λαμβάνει γραμμή καθόδου προς Αθήνα.

Σύμφωνα με την ΕΡΤ, ο σταθμάρχης Νέων Πόρων στις 23.04 ενημέρωσε πως η εμπορική αμαξοστοιχία ξεκινά από τον Σταθμό των Νέων Πόρων με κατεύθυνση προς Αθήνα. Μάλιστα η επικοινωνία ακούστηκε από όσους είχαν τα ραδιοτηλέφωνα ανοιχτά.

Δεν είναι γνωστό αν ο σταθμάρχης Λάρισας ακολούθησε το ίδιο πρωτόκολλο με την επιβατική αμαξοστοιχία.

Ανύπαρκτη η επικοινωνία μεταξύ σταθμαρχών

Η επικοινωνία μεταξύ σταθμαρχών καταγράφεται, βάσει πρωτοκόλλου, στο βιβλίο τηλεγραφημάτων, τον εποπτικό πίνακα κυκλοφορίας και το καταγραφικό των συνομιλιών.

«Ο σταθμάρχης Λάρισας δεν αντιλήφθηκε ότι η αμαξοστοιχία πέρασε στη γραμμή καθόδου», αναφέρει ο προϊστάμενος αμαξοστοιχιών ΟΣΕ και αντιπρόεδρος ΠΕΠ ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Θωμάς Χαμάμης.

«Με το που έφυγε η αμαξοστοιχία 62 από τον Σταθμό της Λάρισας, ο σταθμάρχης της Λάρισας ήταν υποχρεωμένος να σηκώσει το τηλέφωνο, να πάρει τους Νέους Πόρους και να πει ότι η αμαξοστοιχία έφυγε από τη γραμμή ανόδου προς Νέους Πόρους. Τι έγινε μεταξύ των δύο σταθμαρχών αυτό δεν το γνωρίζω», προσθέτει ο κ. Χαμάμης.

Ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων φαίνεται να είχε αντιληφθεί ότι τα δύο τρένα, η εμπορική και η επιβατική αμαξοστοιχία, ήταν στην ίδια γραμμή και ειδοποίησε μέσω ασυρμάτου τον 59χρονο συνάδελφό του στη Λάρισα.

Ο συλληφθείς σταθμάρχης προφανώς είχε θεωρήσει ότι είχε γυρίσει το κλειδί, αλλά αυτό δεν είχε γίνει, ενώ στην προανάκριση φέρεται να παραδέχθηκε: «Ναι, κατάλαβα ότι κάτι δεν πήγαινε καλά, αλλά δεν προλάβαινα να το σταματήσω».