– Την αναπόφευκτη έξαψη των πνευμάτων υποδαύλισε με μια σειρά αναρτήσεών του  ο Πέτρος Τατσόπουλος, αλλά έσπευσαν να αντεπιτεθούν εξίσου μαχητικά διαπρεπείς εκκλησιαστικοί πατέρες.-

Τηλεθέαση που έφτασε το 48% έκανε η σειρά του MΕGA για τον Άγιο Παίσιο, που καθηλώνει το κοινό, αλλά ταυτόχρονα προκαλεί αντιδράσεις με υπόνοιες για προπαγανδιστικό περιεχόμενο θρησκευτικών κύκλων, αφού είναι παραγωγή του Ινστιτούτου «Αγιος Μάξιμος ο Γραικός» υπό την καθοδήγηση της Μονής Βατοπεδίου.

Η τηλεοπτική σειρά με τον πλήρη τίτλο “Άγιος Παίσιος – Από τα Φάρασα στον Ουρανό”  εντυπωσιάζει με την υψηλή ποιότητα της παραγωγής, την πειστικότητα της αναπαράστασης, τις ερμηνείες των ηθοποιών, αλλά ακόμη και με την πρωτοτυπία της όλης σύλληψης.
Επίσης προκαλεί ενδιαφέρον για τις καταγραφές ιστορικών στιγμών από τον ξεριζωμό των Ελλήνων της Μικράς Ασίας από τις εστίες τους στα πλαίσια της ανταλλαγής πληθυσμών και υπό την απειλή της σφαγής από τους Τσέτες.
Για την αισθητική και θεματολογική απήχηση της σειράς διατυπώνονται ενδιαφέρουσες απόψεις, όπως αυτές στο protothema.gr, όπου αναφέρονται και τα εξής:
“Ενόσω εκτυλίσσεται το προσφυγικό δράμα και προοικονομείται η εμφάνιση ενός ανθρώπου δοσμένου στη λατρεία του Θεού, συνιστούν επουσιώδεις ατέλειες της σχεδόν τζεφιρελικής σκηνοθεσίας, π.χ., ότι οι υποτιθέμενοι κάτοικοι των Φαράσων Καππαδοκίας και πρόγονοι του Παϊσίου κάνουν κατάχρηση ευλάβειας, καθώς επικαλούνται τον Μεγαλοδύναμο σε κάθε δεύτερη φράση των διαλόγων.

Εξίσου συγνωστή είναι η τεχνική αστοχία με την πάλλευκη γενειάδα του Νικήτα Τσακίρογλου, η οποία μοιάζει δανεισμένη από στολή Αϊ-Βασίλη και άρα αποτελεί παραφωνία στο σεμινάριο υποκριτικής που παραδίδει ο ηθοποιός ως Αγιος Αρσένιος ο Καππαδόκης και πνευματικός πατέρας του Παϊσίου”.

Έψαχναν κάτι για να αντλήσουν δύναμη και πίστη

Η σειρά εντυπωσιάζει και στο επίπεδο της αναφοράς και καταγραφής των ιστορικών πτυχών της υπόθεσης, καθώςς τα καταφέρνει πειστικά, οπότε βλέπεται άνετα. Η παρείσφρηση των σημείων με τις θρησκευτικές αναγωγές είναι που ενοχλεί ορισμένους, αλλά θα μπορούσαν να πουν ότι αυτά συνέβαιναν τότε, σε μια άλλη εποχή, όταν οι άνθρωποι έψαχναν να πιαστούν από κάτι, να αντλήσουν δύναμη και πίστη απέναντι στα βάσανά τους.

Η ανταπόκριση του κοινού ύστερα από τα πρώτα δύο επεισόδια, όπως αποτυπώθηκε στην τηλεθέαση αλλά και στην εκ των υστέρων κινητικότητα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης φαίνεται πως δικαιώνει απολύτως τις επιδιώξεις της αθωνικής Μονής Βατοπεδίου. Υπό την πνευματική καθοδήγηση και υποστήριξη της φημισμένης Ιεράς Μονής τελεί το Ινστιτούτο «Αγιος Μάξιμος ο Γραικός», δηλαδή ο άμεσος παραγωγός της σειράς.

Κάτι ανάλογο είχε συμβεί πρόσφατα με την πολυσυζητημένη κινηματογραφική ταινία ‘Ο άνθρωπος του Θεού”, παραγωγής επίσης του ίδιου ινστιτούτου.

Συνεπώς η σειρά δεν κρίνεται μόνο ως τηλεοπτικό προϊόν, αλλά και ως δείγμα μιας εναλλακτικής, εκσυγχρονισμένης μεθόδου για τη διάδοση και ενίσχυση της ορθόδοξης χριστιανικής πίστης, η οποία προσιδιάζει σε μια κατήχηση έμμεση και ως εκ τούτου περισσότερο αποτελεσματική, εφόσον αξιοποιείται μια αγιοποιημένη προσωπικότητας όπως ο Παΐσιος.

paisios
Άγιος Παΐσιος, που με τη μοναχική του άσκηση και την θυσιαστική αγάπη προς τους συνανθρώπους του έφτασε στη θέωση.

“Πάντως, κατευθείαν με την πρεμιέρα της σειράς στο MEGA την Πέμπτη 10 Φεβρουαρίου ο Άγιος Παΐσιος «έκανε το θαύμα του», θα έλεγε κανείς, προσελκύοντας αναλογικά ουρανομήκη ποσοστά τηλεθέασης (33% στο σύνολο του κοινού, 32,3% στο δυναμικό κοινό 18-54 ετών, μέγιστο 40,6% και κάλυψη άνω των 2,5 εκατ. τηλεθεατών).

Ο «Άγιος» ανέβηκε ακόμη ψηλότερα με το δεύτερο επεισόδιο φτάνοντας έως και το 47,9% στο κοινό των γυναικών ηλικίας 18-34 ετών, στο 37,6% στο σύνολο και στο 38,1% στο κοινό 18-54 ετών. Στα δε social media, τα σχόλια για τη σειρά -διθυραμβικά κατά το πλείστον- άγγιξαν τα 10.000 σε πλήθος την πρώτη εβδομάδα, ωθώντας το trend #AgiosPaisios ως το Νο 1 του ελληνικού Twitter.

Πέτρος Τατσόπουλος:«Πρότζεκτ αποβλάκωσης»

Την τρίτη μέρα μετά την πρεμιέρα, από τις 13 Φεβρουαρίου και εξής, την περαιτέρω προβολή της σειράς -με την αναπόφευκτη έξαψη των πνευμάτων- υποδαύλισε με μια σειρά αναρτήσεών του στο Facebook ο Πέτρος Τατσόπουλος.

Γνωστός αντικληρικαλιστής, ο συγγραφέας και πρώην βουλευτής κατέκρινε με δριμύτητα τη σειρά, κυρίως λόγω της έμμεσης σκοπιμότητας την οποία εκείνος διέκρινε. Με δηκτικό σαρκασμό και ομοβροντίες προκλητικά απαξιωτικών εκφράσεων, ο κ. Τατσόπουλος ξεκίνησε μιλώντας για «πρότζεκτ αποβλάκωσης» και συνέχισε προτείνοντας στο κοινό ένα από τα δικά του έργα («Το όπιο του λαού»), υπό μορφήν αντιδότου για τις απόψεις που πρεσβεύει ο Παΐσιος.

Συγκεκριμένα, ο κ. Τατσόπουλος έγραψε: «Συνιστάται (το βιβλίο) αποκλειστικά και αυστηρά για εκείνους τους αναγνώστες που δεν πιστεύουν ότι “ο άνδρας είναι το κεφάλι και η γυναίκα ο λαιμός που το στηρίζει” (αλησμόνητη ατάκα από το πρώτο επεισόδιο της θρυλικής μαλ… [sic] που παίζεται αυτόν τον καιρό στο Mega). Πριν τρελαθούμε τελείως. Ευχαριστώ».

Διαπρεπείς εκκλησιαστικοί πατέρες έσπευσαν να αντεπιτεθούν εξίσου μαχητικά στην προσβολή, υψώνοντας ασπίδα προστασίας στην τηλεοπτική εκδοχή του Παΐσιου.

Και έτσι ξέσπασε σφοδρή δημόσια διαμάχη, ένα σίριαλ επί του σίριαλ, το οποίο προσέλαβε ακόμη και νομική διάσταση, καθώς η ιστοσελίδα ekklisiaonline.gr προχώρησε σε αγωγή εις βάρος του Πέτρου Τατσόπουλου, διεκδικώντας αποζημίωση ύψους 200.000 ευρώ (τα οποία, αν επιδικαστούν εις το ακέραιο, θα διατεθούν υπέρ ενίσχυσης της οργάνωσης «Κιβωτός του Κόσμου», σύμφωνα με τους ενάγοντες).

Τι θεωρείται χρηστόηθες και τι βέβηλο 

Tο κείμενο, που καταγράφεται στο protothema. gr, καταλήγει ως εξής:

“Αντικειμενικά, η τηλεοπτική απόδοση του βίου και της πολιτείας ενός σύγχρονου Αγίου όπως ο γέρων Παΐσιος προϋποθέτει τόλμη και επίμοχθη πρωτογενή εργασία, εφόσον το σενάριο δεν αποτελεί διασκευή κάποιου υπάρχοντος βιβλίου, μυθιστορήματος κ.λπ. Εκτός από «Τα πουλιά πεθαίνουν τραγουδώντας», το «Αγγιγμα ψυχής» ή, πολύ παλιότερα, το «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται», σπανίζουν τα παραδείγματα όπου η μαζική ψυχαγωγία αποπειράθηκε να συναντηθεί με τη θρησκεία στην ελληνική τηλεόραση.

Πιθανώς να είναι ακόμη λιγότερες οι περιπτώσεις στις οποίες το εκάστοτε ψυχαγωγικό προϊόν δεν προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων, αντεγκλήσεις, απειλές για αφορισμούς κ.ο.κ. Το επίδικο, πάντοτε, είναι τι θεωρείται χρηστόηθες και τι βέβηλο, ποιος είναι ο βλάσφημος, ο αιρετικός, ποιος σέβεται την ορθόδοξη πίστη και ποιος όχι.

Οπότε, η συνέχεια της σειράς στο MEGA, το «τηλεοπτικό συναξάρι» του Αγίου Παϊσίου, αναμένεται με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για το πώς θα αποδοθεί η προφητική δύναμη και η γενικότερη πνευματική ακτινοβολία που αναμφίβολα εξέπεμπε ένας απλός άνθρωπος, ένας ταπεινός ξυλουργός, ο οποίος αφέθηκε να απορροφηθεί από την ολοκληρωτική αφοσίωσή του στην αγάπη του Κυρίου του”.