Συγκλονισμένο και με αγωνία παρακολουθεί το πανελλήνιο Αγωνιώδεις τις προσπάθειες των αρχών προκειμένου να εντοπιστεί ο 31χρονος Σμηναγός Ευστάθιος Τσιτλακίδης, κυβερνήτης του Phantom F-4 της Πολεμικής Αεροπορίας που κατέπεσε σε θαλάσσια περιοχή νοτίως της Ανδραβίδας.

Νωρίτερα, όπως προέκυψε από ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας, νεκρός εντοπίστηκε ο 29χρονος Υποσμηναγός (Ι) Μάριος – Μιχαήλ Τουρούτσικας.
 Οι δύο χειριστές του F-4 που δεν πρόλαβαν να το εγκαταλείψουν, εκτελούσαν «χαμηλή ναυτιλία», πτήση, δηλαδή, με κατώτατο όριο τα 300 πόδια. Πρόκειται για έναν σμηναγό και έναν υποσμηναγό της Πολεμικής Αεροπορίας που ήταν οι δύο χειριστές του Phantom της 338 Μοίρας. Το βάθος, δε, στο σημείο της πτώσης του F-4 είναι 1.000 μέτρα.
Σύμφωνα με τις πρώτες εκτιμήσεις ειδικών ως πιθανή αιτία της πτώσης θεωρείται η μηχανική βλάβη, ενώ δεν αποκλείεται να υπήρξε και άλλη εκδοχή.

 

Η ανακοίνωση του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας:

«Τη Δευτέρα 30 Ιανουαρίου 2023 και ώρα 10:30, διθέσιο αεροσκάφος F-4 Phantom II της 338 Μοίρας της 117 Πτέρυγας Μάχης που εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση, κατέπεσε στη θαλάσσια περιοχή 25 ναυτικά μίλια νότια του αεροδρομίου Ανδραβίδας, με συνέπεια τον θανάσιμο τραυματισμό του συγκυβερνήτη, Υποσμηναγού (Ι) Μάριου – Μιχαήλ Τουρούτσικα 29 ετών. Συνεχίζονται οι έρευνες για τον κυβερνήτη, Σμηναγό (Ι) Ευστάθιο Τσιτλακίδη, 31 ετών».

touroutsikas-1
Ο Υποσμηναγός (Ι) Μάριος – Μιχαήλ Τουρούτσικας, 29 ετών


tsitlakidis-12Ο Σμηναγός (Ι) Ευστάθιος Τσιτλακίδης, 31 ετών.

Χιλιάδες ώρες πτήσεις έχει ο  31χρονος κυβερνήτης

 Ένας πιλότος με τουλάχιστον 10 χρόνια εμπειρίας και χιλιάδες ώρες πτήσεις, είναι ο 31χρονος Σμηναγός Ευστάθιος Τσιτλακίδης.

«Ο αδερφός μου είναι αγνοούμενος,είναι δύσκολες οι ώρες» είναι τα πρώτα λόγια του αδερφού του Ευστάθιου Τσιτλακίδη, ο οποίος με τρεμάμενη φωνή προσθέτει: «Μίλησα τελευταία φορά με τον αδερφό μου, αργά χτες το βράδυ και σήμερα το πρωί μαθαίνω ότι είναι αγνοούμενος. Δεν έχουμε καμία άλλη ενημέρωση.

Ο αδερφός μου είναι έμπειρος, είναι πάνω από δέκα χρόνια σε αυτή τη δουλειά, καταλαβαίνετε ότι είναι δύσκολες οι ώρες …» λέει ο αδερφός του αγνοούμενου Τσιτλακίδη.

Τριήμερο στρατιωτικό πένθος με απόφαση του ΥΕΘΑ

Τριήμερο πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις ανακοίνωσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος, μετά τη συντριβή του F-4 Phantom στην Ανδραβίδα.

«Ενώ συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτη, εκφράζουμε τη θλίψη και την οδύνη μας για την απώλεια του συγκυβερνήτη μετά τη συντριβή μαχητικού αεροσκάφους κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής δραστηριότητος στην Ανδραβίδα» δήλωσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας.

Αναλυτικά:

Με εντολή του Υπουργού Εθνικής Αμύνης κ. Νικολάου Παναγιωτόπουλου κηρύσσεται τριήμερο στρατιωτικό πένθος στις Ένοπλες Δυνάμεις, από σήμερα έως τις 2 Φεβρουαρίου 2023, μετά το τραγικό γεγονός που συνέβη το πρωί, με συνέπεια να χάσει τη ζωή του o Υποσμηναγός (Ι) Μάριος – Μιχαήλ Τουρούτσικας.

Σχετικώς με τη συντριβή του μαχητικού αεροσκάφους F-4Ε Phantom II, ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης δήλωσε: ”Ενώ συνεχίζονται οι έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτη, εκφράζουμε τη θλίψη και την οδύνη μας για την απώλεια του συγκυβερνήτη μετά τη συντριβή μαχητικού αεροσκάφους κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής δραστηριότητος στην Ανδραβίδα. H σκέψη μας είναι με την οικογένεια του ιπταμένου Υποσμηναγού, στην οποία εκφράζουμε τη συμπαράστασή μας και τα ειλικρινή συλλυπητήριά μας».

Ν. Χαρδαλιάς: δύσκολη ημέρα για οικογένεια των Ενόπλων Δυνάμεων

Ο υφυπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Χαρδαλιάς, ευρισκόμενος στην Ολομέλεια της Βουλής στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου αναφέρθηκε στην πτώση του μαχητικού αεροσκάφους εκφράζοντας την ευχή να έχουν θετική κατάληξη οι έρευνες εντοπισμού και διάσωσης των δύο πιλότων.

«Είναι εξαιρετικά δύσκολη ημέρα για οικογένεια των Ενόπλων Δυνάμεων και για όλη την χώρα. Εξελίσσεται γιγάντια επιχείρηση έρευνας και διάσωσης και οι σκέψεις, οι ευχές και προσευχές μας είναι με πιλότους μας και τις οικογένειές τους. Ελπίζω σύντομα οι έρευνες να ολοκληρωθούν με θετική κατάληψη» είπε χαρακτηριστικά.

Να σημειωθεί πως το δεύτερο Phantom με το οποίο έκανε άσκηση το F-4 που κατέπεσε, βρέθηκε πάνω από την περιοχή του ατυχήματος και συμμετείχε στις πρώτες έρευνες αλλά αποχώρησε καθώς εξαντλήθηκαν τα καύσιμά του.

Συνεχίζονται οι έρευνες με εναέρια και πλωτά μέσα

Υπενθυμίζεται ότι το F-4 ανήκε στην 338 Μοίρα της 117 Πτέρυγας Μάχης και εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση.

Στις έρευνες μετέχουν εναέρια και πλωτά μέσα τόσο της Πολεμικής Αεροπορίας και του Πολεμικού Ναυτικού, όσο και του Λιμενικού Σώματος. Ειδικότερα μετέχουν: 2 Ε/Π ΑΒ-205 της Πολεμικής Αεροπορίας 1 Ε/Π S-70 του Πολεμικού Ναυτικού πλωτά του Λιμενικού. Σε μέγιστη ετοιμότητα βρίσκεται και ένα αεροσκάφος C-130.

Σύμφωνα με πληροφορίες το σημείο στο οποίο κατέπεσε το αεροσκάφος από την 338 Μοίρα Δίωξης Βομβαρδισμού που εδρεύει στην 117 Πτέρυγα Μάχης στην αεροπορική βάση της Ανδραβίδας, έχει βάθος 1.000 μέτρα.

Διθέσιο μαχητικό πολλαπλού ρόλου με δύο κινητήρες είναι το Phantom της Πολεμικής Αεροπορίας, που κατέπεσε. Ο συγκεκριμένος τύπος  είναι αμερικανικής κατασκευής ενώ τα πρώτα F-4 βγήκαν στη γραμμή παραγωγής το 1963.

Όπως τονίζεται στην ιστοσελίδα της Πολεμικής Αεροπορίας τα πρώτα ελληνικά Phantom αποκτήθηκαν το 1974 με το αμυντικό πρόγραμμα Peace Icarus. Παρά το γεγονός ότι το συγκεκριμένο είναι αεροσκάφος δεύτερης γενιάς, 36 ελληνικά Pfantom έχουν εκσυγχρονιστεί με σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα (πρόγραμμα Peace Icarus 2000), με αποτέλεσμα να έχει παραταθεί το όριο της επιχειρησιακής τους ζωής.

Τα τεχνικά χαρακτηριστικά και οι επιδόσεις του F-4E Phantom II:

  1. Πλήρωμα: 2
  2. Κινητήρες: 2 General Electric J-79 turbojet engines with afterburners/Ώση: 17.900 λίβρες
  3. Εκπέτασμα Πτερύγων: 11.7μ
  4. Μήκος: 19.1μ
  5. Μέγιστη ταχύτητα: 2,370 km/h ή 2.2 Mach
  6. Μέγιστο ύψος: Πάνω από 15.240μ. ή 50.000

Η ιστορία των ελληνικών Phantom

Tο 1972 παραγγέλθηκαν για την ΠΑ 36 αεροσκάφη F-4E (Πρόγραμμα Peace Icarus I). Τα αεροσκάφη αυτά εξόπλισαν δυο πολεμικές μοίρες, την 338 Μοίρα Δίωξης/Βομβαρδισμού και την 339 Μοίρα Παντός Καιρού.

Τα πρώτα έξι F-4E Phantom προσγειώθηκαν στην 117 ΠΜ την Παρασκευή 5 Απριλίου 1974. Το πρώτο που προσγειώθηκε ήταν αυτό με αύξοντα αριθμό της USAF 72-01500. Το 1977 η ΠΑ παράγγειλε επιπλέον 18 αεροσκάφη F-4E και 6 αναγνωριστικά αεροσκάφη RF-4E αναβαθμίζοντας την ποιότητα καθώς και τον στόλο των φωτοαναγνωριστικών αεροσκαφών που διέθετε μέχρι τότε.

Το 1990 στο πλαίσιο μείωσης των αμυντικών δαπανών, η USAF προχώρησε σε μείωση του στόλου των αεροσκαφών της και έτσι παραχωρήθηκαν στην Ελλάδα, 28 αεροσκάφη F-4E της εθνοφρουράς της Ιντιάνα με την ονομασία Southeastern Regional Agreement (SRA). Tα αεροσκάφη αυτά είχαν αναβαθμιστεί πρόσφατα και διέθεταν το προηγμένο σύστημα βομβαρδισμού και ναυτιλίας Navigation & Weapons Delivery System (NWDS) καθιστώντας τα σχεδόν εφάμιλλα, σε δυνατότητες προσβολής επίγειων στόχων, με αεροσκάφη τρίτης γενιάς. Τα αεροσκάφη αυτά εντάχθηκαν στην 338 Μοίρα.

Η αναβάθμισή τους από το 1997

Στα τέλη του 1997 και μετά από 23 χρόνια υπηρεσίας στην ΠΑ αποφασίστηκε η αναβάθμιση των αεροσκαφών που αγοράστηκαν στο πλαίσιο των προγραμμάτων Peace Icarus I και Peace Icarus IΙ. Η αναβάθμιση προέβλεπε τη δομική ενίσχυση των αεροσκαφών και για την ποιοτική αναβάθμιση των ηλεκτρονικών τους.

Στόχος ήταν η εφαρμογή ενός προγράμματος Structure Life Extension Program (SLEP) στα 72 F-4E/RF-4E που είχαν απομείνει σε υπηρεσία και η αναβάθμιση των μαχητικών ικανοτήτων Avionics Upgrade Program (AUP) 39 F-4 (29 αεροσκαφών Ρeace Ιcarus Ι και 10 Ρeace Ιcarus ΙΙ). Τον Δεκέμβριο του 1998, υπογράφηκε η σύμβαση μεταξύ της Γερμανικής Αεροδιαστημικής Βιομηχανίας (DASA) και της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας (ΕΑΒ).

Η αναβάθμιση των ηλεκτρονικών περιλάμβανε την εγκατάσταση του σύγχρονου Radar AN/APG-65 GR, νέου υπολογιστή αποστολής, ΗUD, έγχρωμων οθόνων πολλαπλής λειτουργίας, GΡS/ΙΝS, ΙFF Ιnterrogator, ασύρματου V/UΗF, υψομέτρου-Radar, καταγραφέα εικόνας-βίντεο κα. Οι αλλαγές αυτές επέτρεψαν τη δυνατότητα μεταφοράς πυραύλων ΑΙΜ-120 AMRAAM καθώς και άλλων προηγμένων όπλων αέρος/εδάφους. Το συνολικό κόστος του προγράμματος ανήλθε σε 315 εκατομμύρια δολάρια και μετά την ολοκλήρωση τα αναβαθμισμένα αεροσκάφη έλαβαν τον τίτλο F-4E Peace Icarus 2000 (PI2000). Το πρωτότυπο αναβαθμισμένο F-4Ε πέταξε στις 28 Απριλίου 1999.

Την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2002, στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην Τανάγρα, πραγματοποιήθηκε η τελετή παράδοσης στην ΠΑ του πρώτου αεροσκάφους παραγωγής του προγράμματος, με αριθμό “01507”, ενώ ήδη στην 117 ΠΜ βρίσκονταν άλλα τρία αναβαθμισμένα αεροσκάφη, μεταξύ των οποίων και το αρχικό “Ρrincess of Andraνida” (01523).

Με τα νέα δεδομένα η ΠΑ προχώρησε σε αναδιοργάνωση του στόλου των F-4 συγκεντρώνοντας όλα τα αεροσκάφη των προγραμμάτων PI I&II στην Ανδραβίδα. Τα SRA ενσωματώθηκαν το 1997 στην 337 Μοίρα Παντός Καιρού, πετώντας με ρόλο αναχαίτισης μέχρι τις 27 Δεκεμβρίου του 2005 οπότε και αποσύρθηκαν.