Πλήρη σύγχυση του σταθμάρχη της Λάρισας και ευθύνες των προϊσταμένων και συναδέλφων του δείχνουν τα νέα στοιχεία, που έρχονται στο φως για την τραγωδία στα Τέμπη και για το τι ακριβώς συνέβαινε λεπτά πριν από τη φονική σύγκρουση.

Μια από τις πληροφορίες δείχνει το τι συνέβη όταν το Intercity 62 ξεκίνησε από το Παλαιοφάρσαλο, από τη μονή γραμμή καθόδου.

Ο εκεί σταθμάρχης έδωσε αγγελία αναχώρησης στο σταθμαρχείο της Λάρισας, όπου βρισκόταν ο 59χρονος κατηγορούμενος. Όπως μεταδίδει το ρεπορτάζ, ο άπειρος σταθμάρχης φαίνεται να μην καταλάβαινε το σήμα που ελάμβανε.

Τότε, ο έμπειρος σταθμάρχης επικοινώνησε τηλεφωνικά, λίγα λεπτά πριν από τις 23:00, με συνάδελφό του που ήταν στην απογευματινή βάρδια στη Λάρισα.

Eκείνος τον ενημέρωσε ότι είχε φύγει από το σταθμαρχείο, αν και η βάρδιά του τελείωνε στις 23:00.

Ο σταθμάρχης Παλαιοφάρσαλου, ανήσυχος, τον ρώτησε γιατί δεν κάθισε ακόμα λίγο, μέχρι να περάσει και αυτό το τρένο.

Από την πλευρά του, το περιβάλλον τού σταθμάρχη της προηγούμενης βάρδιας υποστηρίζει ότι εκείνη την ημέρα έκανε συνολικά 35 ελιγμούς στη βάρδιά του και πως ο πρώτος ελιγμός του άπειρου συναδέλφου του προκάλεσε τη μοιραία σύγκρουση, ενώ τονίζει ότι έφυγε στην ώρα του.

Είχε στείλει σε λάθος γραμμή και τον προαστιακό

Ένα ακόμη περιστατικό δείχνει τη σύγχυση που επικρατούσε στο μυαλό του 59χρονου προφυλακισμένου σταθμάρχη. Σχεδόν μισή ώρα πριν από τη σύγκρουση των αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, φέρεται να έχει στείλει σε λάθος γραμμή και άλλη αμαξοστοιχία.

Στις 10:50 το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου, ο ίδιος σταθμάρχης είχε βάλει στο αντίθετο ρεύμα τον προαστιακό 2597 από Θεσσαλονίκη, που έμπαινε στο σταθμό για να αποβιβάσει επιβάτες στην τερματική γραμμή τρία.

Την παρ’ ολίγον τραγωδία αποσόβησε ο ίδιος ο μηχανοδηγός του προαστιακού, καθώς συνειδητοποίησε πως έχει προσπεράσει το κλειδί εισόδου στην αποβάθρα.

Ο μηχανοδηγός σταμάτησε την αμαξοστοιχία και ενημέρωσε τον σταθμάρχη, ο οποίος επικαλείται ότι «φλασάρει» (δυσλειτουργεί) το κλειδί, και έδωσε εντολή στον προαστιακό να κάνει όπισθεν.

Ενδεικτικό της εικόνας που είχαν για τον μοιραίο σταθμάρχη οι μηχανοδηγοί, είναι ότι όταν εκείνος επικαλείται σφάλμα στο κλειδί, εκείνοι γελούν και σχολιάζουν: «Σιγά μην παραδεχόταν ότι ήταν κόντρα» (σε αντίθετη κατεύθυνση).

Οι διάλογοι σταθμάρχη – μηχανοδηγού

«Λάρισα, ο προϊστάμενος του 2597, γιατί κάνουμε την οπισθοπορεία;», ρωτά ο προϊστάμενος προαστιακού.

Ο σταθμάρχης δεν απαντά και ο προϊστάμενος του προαστιακού αναγκάζεται να ξαναρωτήσει.

«Λάρισα, σου μιλάει ο προϊστάμενος του 2597, γιατί κάνουμε την οπισθοπορεία, για να ενημερώσω την υπηρεσία μου», λέει ξανά ο προϊστάμενος προαστιακού.
«Πάμε κανονικά στη γραμμή μόρτα (τερματική γραμμή)», αναφέρει ο σταθμάρχης Λάρισας.

Προϊστάμενος και μηχανοδηγός έχουν καταλάβει ότι ο σταθμάρχης έχει κάνει λάθος και του ζητούν το λόγο για να το καταγράψουν επίσημα.

«Ελευθερώσαμε. Να κάνω μπροστά;», λέει ο μηχανοδηγός.
«Ναι, ναι, κάνε μπροστά. Μηχανή μόρτα», αναφέρει ο σταθμάρχης Λάρισας.
«Σιγά να μην σου απαντήσει, όσο και να ρωτάς», σχολιάζει ειρωνικά μηχανοδηγός.
«Θα απαντήσει, θα απαντήσει», λέει ο προϊστάμενος προαστιακού.
«Τέλεια, να το γράψουμε», λέει ο μηχανοδηγός.

Ο μηχανοδηγός ενημερώνει τον φύλακα της διάβασης να κλείσει τις μπάρες για τα αυτοκίνητα, ώστε να περάσει ο προαστιακός.

«Πασάζο, κλείσε, περνάμε», λέει ο μηχανοδηγός.
«Καλώς, καλώς», σημειώνει ο φύλακας διάβασης.

Ο προϊστάμενος, ο οποίος δεν έχει πάρει ακόμα απάντηση για το λόγο της οπισθοπορείας, ξαναρωτά για τρίτη φορά τον σταθμάρχη.

«Ο σταθμάρχης Λάρισας μπορεί να ενημερώσει τον προϊστάμενο του 2597 για τη διαδικασία της οπισθοπορείας; Το λόγο;», επιμένει ο προϊστάμενος προαστιακού.

«Φλασάρισε ένα κλειδί», απαντά ο σταθμάρχης Λάρισας.
«Ωραία, σε ευχαριστώ πολύ», του λέει ο προϊστάμενος προαστιακού.
«Σιγά να μην πει ότι ήταν κόντρα (αντίθετη κατεύθυνση)», αναφέρει ο μηχανοδηγός.

Μετά από αυτό ο σταθμάρχης αλλάζει τα κλειδιά και ο προαστιακός μπαίνει κανονικά στη γραμμή τρία, που οδηγεί στην αποβάθρα του σταθμού της Λάρισας.

Η επικοινωνία με τον προϊστάμενο της Αθήνας

Στους ανατριχιαστικούς διαλόγους που είδαν το φως της δημοσιότητας μεταξύ του σταθμάρχη Λάρισας Βασίλη Σαμαρά και του προϊσταμένου της Αθήνας αποτυπώνεται η σύγχυση του άπειρου 59χρονου σταθμάρχη.

Την ίδια ώρα, η ανακρίτρια έχει στα χέρια της το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων, το οποίο, κατά πληροφορίες, περιέχει κρίσιμα στοιχεία που «φωτίζουν» τα αίτια του δυστυχήματος και τις ευθύνες αυτών που σε πρώτη φάση το προκάλεσαν.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Ιωάννας Μάνδρου στον ΣΚΑΪ, ενδεχομένως ακόμη και αύριο θα ασκηθούν συμπληρωματικές διώξεις. Στο μικροσκόπιο των ερευνών βρίσκονται και πρόσωπα που εμπλέκονται στην τραγωδία στα Τέμπη, όπως ο σταθμάρχης της προηγούμενης βάρδιας που όφειλε να είναι στο πόστο του ως τις 11 και έφυγε νωρίτερα.

Το περιβάλλον του προηγούμενου σταθμάρχη επιμένει, πάντως, ότι έφυγε κανονικά, στην ώρα του.