Σημαντικές αλλαγές, μεταξύ των οποίων για το πετρέλαιο θέρμανσης και τους καυστήρες πετρελαίου, εισάγει ο νέος Κλιματικός Νόμος, ενώ επίσης έχει προβλέψεις για την ηλεκτροκίνηση ιδιωτικών αυτοκινήτων και ταξί, ιδιαίτερα στην Αθήνα και την Θεσσαλονίκη.

Πρόκειται για τον πρώτο Εθνικό Κλιματικό Νόμο που κατατίθεται στη Βουλή και ο οποίος ορίζει το θεσμικό πλαίσιο και θέτει συγκεκριμένους στόχους για τη σταδιακή μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.

Βασικός άξονας του Κλιματικού Νόμου είναι να επιτευχθούν οι εθνικοί κλιματικοί στόχοι για το 2030 και η μετάβαση σε καθεστώς κλιματικής ουδετερότητας έως το 2050.
Τι αλλάζει για το πετρέλαιο θέρμανσης

Ο νέος Κλιματικός Νόμος φέρνει ένα ιδιαίτερα αυστηρό πλαίσιο για το πετρέλαιο θέρμανσης. Στις διατάξεις του ορίζει ότι από το 2025 θα απαγορευτεί η πώληση και η εγκατάσταση νέων καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης σε κτίρια. Επιπλέον, για όσους έχουν ήδη καυστήρα πετρελαίου, από το 2030 γίνεται υποχρεωτική η χρήση πετρελαίου θέρμανσης το οποίο θα είναι αναμεμειγμένο με βιοκαύσιμα σε ποσοστό 30%.

Ο Κλιματικός Νόμος φέρνει εξίσου σημαντικές αλλαγές για κτίρια ειδικού τύπου, όπως οι βιομηχανίες, οι αποθήκες, τα εμπορικά κτίρια κ.ά.

Συγκεκριμένα, προβλέπει ότι στα κτίρια με κάλυψη μεγαλύτερη των 500 τ.μ., για τα οποία υποβάλλονται από την 1η Ιανουαρίου 2023 οικοδομικές άδειες ανέγερσης νέων κτιρίων ή προσθηκών σε υφιστάμενα κτίρια, εξαιρουμένων των τουριστικών καταλυμάτων και των ναών, καθίσταται υποχρεωτική η τοποθέτηση συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά ή θερμικά ηλιακά συστήματα σε ποσοστό που αντιστοιχεί τουλάχιστον στο 30% της κάλυψης.

Προβλέπεται η δυνατότητα εξαιρέσεων σε μεμονωμένα κτίρια για λόγους μορφολογικούς ή αισθητικούς ή σε περιοχές με θεσμοθετημένο καθεστώς προστασίας (παραδοσιακοί οικισμοί και διατηρητέα κτίρια).

Να σημειωθεί για τις επιχειρήσεις ότι από την 1η Ιανουαρίου 2024 οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για όλα τα έργα και τις δραστηριότητες θα πρέπει να περιλαμβάνουν υποχρεωτικά ποσοτική καταγραφή μειώσεων/αυξήσεων εκπομπών CO2, που θα προκύψουν από τη λειτουργία του έργου/δραστηριότητας και οδικό χάρτη για την επίτευξη των στόχων της απανθρακοποίησης.

Για την ηλεκτροκίνηση αυτοκινήτων

Μεταξύ άλλων ρυθμίσεων, ο Κλιματικός Νόμος περιλαμβάνει καινοτόμες διατάξεις για την ηλεκτροκίνηση.

Συνοπτικά, προβλέπονται τα εξής σημεία:

Από το 2024 το 1/4 των νέων εταιρικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης που ταξινομούνται θα πρέπει να είναι αμιγώς ηλεκτρικά ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης με ρύπους έως 50γρ CO2/χλμ.

Από το 2026 όλα τα νέα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη θα πρέπει να είναι ηλεκτροκίνητα.

Από το 2026 θα πρέπει το 1/3 των νέων ενοικιαζόμενων οχημάτων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη να είναι ηλεκτροκίνητα.

Μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2023 θα υπάρξει εκ νέου εξέταση των μέτρων, προκειμένου να επεκταθούν και σε άλλες περιοχές, ανάλογα με την επαρκή διαθεσιμότητα των σταθμών φόρτισης.

Απλοποιείται η διαδικασία εγκατάστασης φορτιστών

Από το 2030 απαγορεύεται η ταξινόμηση νέων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης υπό την αίρεση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.

Η χώρα μας θα υιοθετήσει την ημερομηνία που θα τεθεί από τον σχετικό Ευρωπαϊκό Κανονισμό. Η εισήγηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι το μέτρο να ισχύσει το 2035.