Προβληματισμός υπάρχει στην Ευρώπη για τα όρια ταχύτητας των αυτοκινήτων στους μεγάλους δρόμους, καθώς ισχύουν διαφορετικοί κανόνες σε πολλές χώρες της.
Η Ευρώπη συζητά εδώ και μήνες για τη μέγιστη και ελάχιστη ταχύτητα με την οποία πρέπει να ταξιδεύουν οι οδηγοί στους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας της ηπείρου. Έτσι, ενώ χώρες όπως η Γερμανία έχουν τμήματα στην Autobahn όπου δεν υπάρχουν καν ανώτατα όρια ταχύτητας, άλλες όπως η Εσθονία έχουν αυτοκινητόδρομους όπου δεν μπορεί να κινηθεί κανείς οδηγός με ταχύτητα άνω των 90 χλμ./ώρα.
Σε μια ακόμα πιο ακραία θέση, αυτή της Ελβετίας, τέθηκε στο τραπέζι πρόταση για περαιτέρω μείωση της ταχύτητας, ανακοινώνοντας την πρόθεσή της να θέσει όριο ταχύτητας σε όλους τους δρόμους της χώρας τα 80 χλμ./ώρα. Η αλλαγή επιθυμεί να ξεκινήσει το 2026, όχι σε μόνιμη βάση, αλλά ανάλογα με την περίοδο του έτους και τις κυκλοφοριακές συνθήκες.
Η Ισπανία βρίσκεται σε μια ενδιάμεση κατάσταση, με το όριο των 120 χλμ./ώρα να διέπει τα περισσότερα τμήματα των οδών ταχείας κυκλοφορίας.
Μεταξύ 100 και 110 χλμ την ώρα
Οι χώρες της Σκανδιναβικής χερσονήσου και η Κύπρος μας, μειώνουν το ανώτατο όριο ταχύτητας μεταξύ 100 και 110 χλμ./ώρα, αλλά υπάρχουν και αρκετές χώρες που το ανεβάζουν, βάζοντας και πάλι στο τραπέζι τη συζήτηση για αύξηση του ανώτατου ορίου ταχύτητας.
Τα καλύτερα παραδείγματα, υπό αυτή την έννοια, θα μπορούσαν να είναι χώρες όπως η Πολωνία ή η Βουλγαρία, που έχουν τμήματα αυτοκινητόδρομων με όριο τα 140 χλμ./ώρα, καθώς και άλλα κράτη που έχουν θέσει μέγιστο όριο τα 130 χλμ./ώρα (Κροατία, Σλοβακία, Ρουμανία, Λουξεμβούργο, Σλοβενία, Ουγγαρία, Ελλάδα και Αυστρία).
Πιθανή αύξηση στην Ελλάδα
Ειδικά στην Ελλάδα, η συνεχής παράδοση στην κυκλοφορία νέων και σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων, δεν κάνει ουτοπικό το σενάριο σύντομα να δούμε αύξηση του ανώτατου ορίου και να πάμε από τα 130 χλμ στα 150 χλμ την ώρα.
Η Τσεχική Δημοκρατία ενέκρινε ήδη από το κοινοβούλιο την αύξηση του ορίου ταχύτητας από τα 130 χλμ./ώρα στα 150 χλμ./ώρα. Η νέα αυτή απόφαση θα εφαρμοστεί από το 2026 σε ορισμένα τμήματα του αυτοκινητόδρομου που, λογικά, πληρεί τις απαραίτητες προϋποθέσεις ασφαλείας για να μπορούν να ταξιδεύουν οι πολίτες με ασφάλεια.
Η Ιταλία έχει ήδη εγείρει την ίδια πρωτοβουλία από την περασμένη άνοιξη, για να επιτύχει τη θέσπιση του νέου ορίου των 150 χλμ./ώρα σε συγκεκριμένα τμήματα των αυτοκινητόδρομων, όπου θεωρούνται ασφαλή και με καλή ορατότητα.