“Η μετάβαση σε αυτόν τον νέο πιο πράσινο τρόπο ζωής, μας επιτρέπει να διαμορφώσουμε και ένα νέο υπόδειγμα κοινωνικής συμπεριφοράς και τολμώ να πω και πολιτισμού της καθημερινότητας, που θα προδιαγράφει την ατμόσφαιρα στην Ελλάδα των επόμενων δεκαετιών”, τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μιλώντας στην εκδήλωση για την υπογραφή της “Πράσινης Συμφωνίας” ανήμερα της Παγκόσμιας Ημέρας Περιβάλλοντος.
Δίνοντας έμφαση στην ανάγκη για αλλαγή νοοτροπίας ο κ. Μητσοτάκης πρόσθεσε:
“Μαζί λοιπόν, με την ανακοίνωση του Εθνικού Σχεδίου, σας ζητώ να βαδίσουμε και όλοι μαζί και στην «κουλτούρα της ηλεκτροκίνησης». Αυτά τα αθόρυβα και συχνά πιο μικρά ηλεκτρικά οχήματα να διαδεχθούν, ως πρότυπο μετακίνησης, το βαρύγδουπο μοντέλο του φανταχτερού τζιπ. Και το παλιομοδίτικο και συχνά θορυβώδες και σίγουρα ρυπογόνο Ι.Χ της «φιγούρας» να αντικατασταθεί από έναν πιο έξυπνο τρόπο σύγχρονης κίνησης, φιλικής προς το περιβάλλον. Έτσι, το πράσινο αύριο της υγείας και της προόδου να γίνει, επιτέλους, κυρίαρχο ρεύμα στην Ελλάδα. Ρεύμα ηλεκτρικό. Κυρίως ρεύμα «καθαρό». Από τις αστείρευτες ανανεώσιμες πηγές, που διαθέτει η πατρίδα μας!”
Στη συνέχεια ο πρωθυπουργός παρουσίασε το σχέδιο της κυβέρνησης για την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και τα κίνητρα που περιλαμβάνει.
Ο εθνικός στόχος, όπως είπε ο πρωθυπουργός είναι «ένα στα τρία νέα οχήματα στην Ελλάδα του 2030 να είναι ηλεκτρικό», και εξέφρασε την ελπίδα η τεχνολογία αλλά και η επιθυμία των καταναλωτών να κινηθεί στην ίδια κατεύθυνση βοηθώντας να αναθεωρηθεί αυτός ο στόχος σε ακόμη πιο φιλόδοξη κατεύθυνση.
«Η Ελλάδα, επιτέλους ετοιμάζεται να μπει και αυτή …στην πρίζα του μέλλοντος»
Το πρώτο σκέλος του σχεδίου το οποίο θα εξειδικευτεί σύντομα από τους συναρμόδιους υπουργούς και από τη γενική γραμματέα περιλαμβάνει, όπως είπε ο κ.Μητσοτάκης, σημαντικά οικονομικά κίνητρα για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης.
Συγκεκριμένα θα επιδοτείται σε πρώτη φάση με 100 εκατομμύρια ευρώ και για 18 μήνες η αγορά αυτοκινήτων νέου τύπου. Υπολογίζεται -σύμφωνα με τον κ.Μητσοτάκη- ότι έτσι θα καλυφθεί το 25% του κόστους για περίπου 14.000 νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Γιατί -όπως εξήγησε- το όφελος ανά μονάδα, αν συνδυαστεί με το οικολογικό bonus και τις σχετικές φοροαπαλλαγές, θα προσεγγίζει τις 10.000 ευρώ, κάτι που θα κάνει την ηλεκτροκίνηση, τα νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, πιο προσιτά στο μέσο εισόδημα. «Αλλά και σίγουρα θα τα κάνει και πιο συμφέροντα. Διότι δεν πρέπει να ξεχνάμε, ότι παρά το αρχικό αυξημένο κόστος της απόκτησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ένα αυξημένο κόστος το οποίο έρχεται τώρα η Πολιτεία να επιδοτήσει για να το κάνει πιο αποδεκτό, ο χρήστης ενός νέου τύπου αυτοκινήτου θα εξοικονομεί ετησίως κατά μέσο κοντά στα 2.000 ευρώ από ανεφοδιασμό, αλλά και από συντήρηση» είπε ο πρωθυπουργός.
Στη συνέχεια αναφέρθηκε στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» το οποίο θα επιδοτεί κατά 15% την αγορά ή μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά και ελαφρών φορτηγών. Και θα επιδοτεί επίσης -όπως είπε ο πρωθυπουργός- και κατά 25% την αγορά ηλεκτρικών ταξί.
Ο κ.Μητσοτάκης απέδωσε ιδιαίτερη σημασία στην γρήγορη αντικατάσταση του στόλου των ταξί -ειδικά στις μεγάλες πόλεις- και κάλεσε τους επαγγελματίες του κλάδου, να είναι από τους πρώτους οι οποίοι θα επωφεληθούν από τα γενναία κίνητρα που θα δοθούν.
Επίσης τα ηλεκτρικά οχήματα, θα κυκλοφορούν ελεύθερα παντού, και για δύο χρόνια θα απαλλάσσονται από τέλη στάθμευσης. Θα εξαιρούνται, επίσης, από το φορολογητέο εισόδημα οι δαπάνες για τη φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων, και από τα εταιρικά έσοδα θα εκπίπτει το 50%, και το 70% στα νησιά, του κόστους αγοράς ή μίσθωσης ενός τέτοιου αυτοκινήτου.
Οι ίδιες απαλλαγές θα ισχύουν και για τα έξοδα εγκατάστασης των εταιρικών σημείων φόρτισης, ενώ αυξάνεται και ο συντελεστής απόσβεσης παγίων σε όσες επιχειρήσεις χρησιμοποιούν ηλεκτρικά ή επαναφορτιζόμενα υβριδικά οχήματα, όπως είπε ο κ.Μητσοτάκης.