Άλλο ένα 24ωρο βίας και καταστροφών αναστάτωσε το Παρίσι με πρωταγωνιστές χιλιάδες οπαδούς της κίνησης “Κίτρινα Γιλέκα”, που δεν διστάζουν να βάζουν φωτιές σε κτίρια, να πετούν πέτρες και Μολότοφ εναντίον αστυνομικών και να ξεσηκώνουν τον κόσμο εναντίον των αυξήσεων στα καύσιμα και γενικότερα κατά της ακρίβειας.

 

Το τρίτο Σαββατοκύριακο οι διαδηλωτές, που έχουν αναχθεί σε έναν από τους μεγαλύτερους «κινδύνους» για την κυβέρνηση του Εμανουέλ Μακρόν, βγήκαν στους δρόμους για να διαδηλώσουν για τις υψηλές τιμές διαβίωσης στη χώρα.

Στο Παρίσι, η αστυνομία συνέλαβε περισσότερα από 265 άτομα, ενώ τουλάχιστον 100 είναι οι τραυματίες – διαδηλωτές και αστυνομικοί – από τα εκτεταμένα επεισόδια.

 

 

Οι διαδηλωτές πέταξαν φωτοβολίδες στις δυνάμεις ασφαλείας, έκαψαν αυτοκίνητα και κατέστρεψαν βιτρίνες καταστημάτων. Σε ορισμένες περιοχές της πρωτεύουσας, ομάδες κουκουλοφόρων επιτέθηκαν σε ένα αστυνομικό όχημα με μεταλλικές ράβδους και έβαλαν φωτιά σε δέντρα.

Μερίδα διαδηλωτών στοχοποίησε και την «Αψίδα του Θριάμβου», φωνάζοντας “Μακρόν Παραιτήσου”, ενώ παράλληλα έγραφαν συνθήματα πάνω στο ιστορικό μνημείο, όπως «Τα κίτρινα γιλέκα θα θριαμβεύσουν».

Η αστυνομία απάντησε με χειροβομβίδες κρότου λάμψης, δακρυγόνα και αντλίες νερού στη λεωφόρο των Ηλυσίων Πεδίων και αρκετά ακόμη σημεία της πόλης, όπως η Όπερα και η Πλατεία της Βαστίλης. Περισσότεροι από 12 ήταν οι σταθμοί του μετρό που έκλεισαν για λόγους ασφαλείας. «Είμαστε σε φάση εξέγερσης, δεν έχω ξαναδεί κάτι παρόμοιο», είπε η δήμαρχος του έκτου διαμερίσματος του Παρισιού.

Περισσότεροι από 200.000 άνθρωποι συμμετείχαν στις συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας για την αύξηση των τιμών των καυσίμων, με τον πρόεδρο της Γαλλίας Μακρόν να καταδικάζει τα περιστατικά βίας.

Σύμφωνα με το AFP, ο Πρόεδρος φέρεται να δήλωσε πως ακούει τα αιτήματα των διαδηλωτών, αλλά δεν πρόκειται να υποχωρήσει στο ζήτημα της φορολογίας των καυσίμων.

Τι είναι και τι θέλουν τα “Κίτρινα Γιλέκα

 

Τι ακριβώς, όμως, είναι τα «κίτρινα γιλέκα» που ταλαιπωρούν τον Μακρόν και ενδεχομένως σύντομα να επεκταθούν και σε άλλες χώρες της Ευρώπης; Ήδη υπάρχουν σημάδια κινητοποίησης και στο Βέλγιο, όπου το κίνημα παραμένει χωρίς Εκπρόσωπο Τύπου, γεγονός που αποτελεί τη δύναμη και ταυτόχρονα την αδυναμία του.

Το κίνημα αυξήθηκε αυθόρμητα στη Γαλλία τον περασμένο μήνα ως μορφή διαμαρτυρίας κατά των αυξανόμενων φόρων στα καύσιμα των αυτοκινήτων, με τους υποστηρικτές να φορούν τα γιλέκα ασφαλείας που είναι υποχρεωτικά σε όλα τα γαλλικά οχήματα.

Υποστηριζόμενοι από ανθρώπους σε μικρές πόλεις και την ύπαιθρο όπου οι περισσότεροι πάνε με αυτοκίνητο, εξελίχθηκε σε ένα ευρύτερο κίνημα ενάντια στην υποτιθέμενη προκατάληψη του προέδρου Emmanuel Macron προς τις πλούσιες και μεγάλες πόλεις.

Μετά από αποκλεισμούς εθνικών οδών που έχουν αφήσει δύο νεκρούς σε ατυχήματα, ακολούθησαν τα βίαια επεισόδια του περασμένου Σαββατοκύριακου στο Παρίσι, ενώ οι αναλυτές στη Γαλλία κάνουν λόγο για ένα πλέον συμβολικό χάσμα ανάμεσα στις αστικές ελίτ και την «left-behind» επαρχιακή Γαλλία.

Οι στόχοι των υποστηρικτών του κινήματος των «κίτρινων γιλέκων» δεν έχουν ακόμη αποκρυσταλλωθεί. Πολλοί παραπονούνται για τις άσχημες δημόσιες υπηρεσίες και μερικούς από τους υψηλότερους φόρους στην Ευρώπη. Μερικοί θέλουν να αντιστρέψουν τις περικοπές φόρων του Μακρόν για τους πλούσιους, ενώ άλλοι θέλουν περισσότερα μέτρα για να βοηθηθούν οι φτωχότεροι.

Η Γαλλία έχει μια μακρά ιστορία κινήσεων διαμαρτυρίας που έχουν ξεσπάσει και εξαφανιστεί, αντιτιθέμενη σε όλα, από τους φόρους στα καύσιμα έως τους ομοφυλόφιλους γάμους. Οι αναλυτές θεωρούν πως αυτό που κάνει τα «κίτρινα γιλέκα» ασυνήθιστα είναι ο τρόπος που το κίνημά τους έχει συγχωνευθεί χωρίς ηγέτες, οργανωμένο μέσω των κοινωνικών μέσων ενημέρωσης.

Επίσης, προέρχονται από διαφορετικό κοινωνικό και πολιτικό υπόβαθρο, αν και η κυβέρνηση κατηγόρησε ως ακροδεξιούς όσους έκαναν βίαια επεισόδια στα Ηλύσια Πεδία.