Απαντήσεις στα αίτια της τραγωδίας στο αεροδρόμιο του Τόκιο από τη σύγκρουση ενός Airbus της Japan Airlines με δικινητήριο αεροπλάνο της ιαπωνικής ακτοφυλακής με πέντε νεκρούς, αναζητούν Γάλλοι εμπειρογνώμονες.

Οι αρχικές εκτιμήσεις μιλούν για ανθρώπινο λάθος, που μπορεί να οφείλεται είτε στον πύργο ελέγχου, είτε στον πιλότο του Airbus, είτε στο πλήρωμα του σκάφους της ακτοφυλακής.

Η ομάδα των Γάλλων εμπειρογνωμόνων της Υπηρεσίας Ερευνών και Αναλύσεων (BEA) πολιτικής αεροπορίας αναμένεται αύριο στην Ιαπωνία, προκειμένου να συμβάλει στην έρευνα.

Η γαλλική BEA συμμετέχει στις τεχνικές έρευνες σε ατυχήματα που συμβαίνουν στο εξωτερικό, ως υπηρεσία της χώρας κατασκευής του αεροσκάφους. Τα Α350 κατασκευάζονται στην Τουλούζη, στη νοτιοδυτική Γαλλία. Η Japan Airlines έχει στον στόλο της 16 αεροπλάνα του ευρωπαϊκού ομίλου.

Το Airbus Α350 της ιαπωνικής εταιρείας συγκρούστηκε, κατά την προσγείωσή του στο αεροδρόμιο Χανέντα, με ένα Bombardier Dash 8 της ακτοφυλακής, το οποίο ετοιμαζόταν να απογειωθεί για να λάβει μέρος σε αποστολή βοήθειας στις σεισμόπληκτες περιοχές. Τα ακριβή αίτια του δυστυχήματος παραμένουν ακόμη αδιευκρίνιστα.

Οι 367 επιβάτες και τα 12 μέλη του πληρώματος του Airbus πρόλαβαν να το εκκενώσουν, μολονότι είχε τυλιχθεί στις φλόγες. Οι πέντε από τους έξι επιβαίνοντες στο αεροπλάνο της ακτοφυλακής σκοτώθηκαν.

 

Κόπηκε στα δύο το μεγάλο αεροπλάνο

Αμέσως μετά τη σύγκρουση ξέσπασε φωτιά στο αεροπλάνο της Japan Airlines, το οποίο και κάηκε ολοσχερώς. Μάλιστα, στο βίντεο που ακολουθεί, φαίνεται η στιγμή που το αεροπλάνο κόβεται στα δύο.

Από την σύγκρουση τα πέντε από τα έξι μέλη του αεροπλάνου της ακτοφυλακής έχασαν τη ζωή τους.

Ευτυχώς, οι 367 επιβάτες και τα 12 μέλη του πληρώματος κατάφεραν να βγουν εγκαίρως από το αεροσκάφος, προτού αυτό τυλιχτεί στις φλόγες.

Σε βίντεο που μεταδίδει το Sky News, αποτυπώνεται η στιγμή που οι έντρομοι επιβάτες γλιστράνε από την φουσκωτή τσουλήθρα και τρέχουν να απομακρυνθούν.

«Ήταν κόλαση» : Επιβάτης περιγράφει πως το αεροπλάνο τυλίχθηκε στις φλόγες

Ο 17χρονος Σουηδός Άντον Ντέιμπε, ο οποίος ήταν επιβάτης στο αεροπλάνο της Japan Airlines, και ταξίδευε με τους γονείς του και την αδερφή του, περιέγραψε τι συνέβη.

«Όλη η καμπίνα γέμισε καπνό μέσα σε λίγα λεπτά» ανέφερε στη σουηδική εφημερίδα Aftonbladet. «Πέσαμε κάτω στο πάτωμα. Στη συνέχεια, άνοιξαν οι πόρτες έκτακτης ανάγκης και τρέξαμε να βγούμε. Ο καπνός στην καμπίνα ήταν σαν να ήμασταν στην κόλαση. Ήταν μια κόλαση. Δεν είχαμε ιδέα που πηγαίναμε και έτσι τρέχαμε έξω στα χωράφια. Ήταν χάος».

Πρώην πιλότος: «Γίναμε μάρτυρες ενός θαύματος».

«Ο τρόπος με τον οποίο έβγαλαν όλους αυτούς τους επιβάτες από το αεροπλάνο είναι σχεδόν απίστευτος» δήλωσε ο πρώην πιλότος Ρότζερ Γουάιτφιλντ στο Sky News.

Οι εικόνες δείχνουν καπνό να βγαίνει από μία από τις πίσω πόρτες, πράγμα που σημαίνει ότι η ορατότητα στο αεροπλάνο «πρέπει να ήταν μηδενική». «Για το πλήρωμα που κατάφερε να βγάλει όλους τους επιβάτες είναι θαύμα» τόνισε.

“Κάπου υπάρχει ένα μεγάλο λάθος από ανθρώπινο παράγοντα’

«Το σενάριο της σύγκρουσης αεροσκαφών στο έδαφος είναι το χειρότερο από όλα. Το χειρότερο στην ιστορία αεροπορικό περιστατικό είναι η σύγκρουση δύο 747 στην Τενερίφη,το 1977, με 589 νεκρούς και εκ των υστέρων έχουμε και άλλα. Αυτό θα μπορούσε να είχε εξελιχθεί σε μια τεράστια τραγωδία» τόνισε μιλώντας στην εκπομπή Update και τον Θάνο Σιαφάκα ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης, εκδότης και αεροναυπηγός.

Επισήμανε την σημασία του ότι οι επιβάτες έδειξαν πειθαρχία και υπάκουσαν στις σχετικές εντολές. Όπως είπε «ίσως είναι και η ιδιοσυγκρασία των ανθρώπων στην Ανατολή που έχουν ιδιαίτερη πειθαρχία. Όλα τα αεροπλάνα, τα επιβατικά, είναι σχεδιασμένα να εκκενώνονται μέσα σε 90 δευτερόλεπτα με τις μισές από τις πόρτες εύχρηστες.

Δηλαδή στη συγκεκριμένη περίπτωση ένα μεγάλο κομμάτι του αεροπλάνου από τη μια πλευρά φλεγόταν, αλλά από την άλλη πλευρά και μπροστά οι θύρες ήταν εύχρηστες. Από τις μισές θύρες περίπου κατόρθωσαν και βγήκαν επιβάτες και πλήρωμα με μόνο τραυματίες. Το μικρότερο αεροπλάνο ήταν από αυτά που χρησιμοποιούσε η Ολυμπιακή Αεροπορία μέχρι και πολύ πρόσφατα. Ένα δικινητήριο ελικοφόρο, αλλά δεν ήταν επιβατικό, ήταν ένα αεροπλάνο της ακτοφυλακής το οποίο σε κανονικές συνθήκες κάνει περιπολίες».

Ακόμα ο καλεσμένος της ΕΡΤ μίλησε για τρεις παράγοντες που υπεισέρχονται στη συγκεκριμένη περίπτωση: Ο έλεγχος στην προσέγγιση – προσγείωση, ο πύργος ελέγχου δηλαδή. Είναι ο πιλότος του αεροπλάνου που προσγειωνόταν και είναι ο πιλότος του μικρού αεροπλάνου το οποίο από ό τι φαίνεται παρεισέφρησε στον διάδρομο.

Κάπου υπάρχει ένα μεγάλο λάθος από ανθρώπινο παράγοντα. Δεν μπορεί να εξηγηθεί διαφορετικά πως το μικρότερο αεροπλάνο βρέθηκε σε ενεργό διάδρομο στον οποίο προσγειωνόταν ένα άλλο αεροπλάνο. Αυτό είναι αδιανόητο. Δεν μπορεί να συμβεί κάτω από κανονικές συνθήκες. Άρα υπάρχει κάποιο λάθος».