Υποψίες για λαθρεμπόριο όπλων ή και για νομιμοφανή διακίνηση πολεμικού υλικού με εμπλοκή χωρών, υπηρεσιών και οικονομικών παραγόντων, χωρίς επίσημη ενημέρωση, γεννά το διάβημα στο οποίο προχώρησε η Αθήνα προς τη Σερβία για το φορτίο του αεροσκάφους Antonov που συνετρίβη το βράδυ του Σαββάτου, λίγο έξω από την Καβάλα.

Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, με εντολή του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια, ο πρέσβης της Ελλάδας στο Βελιγράδι θα πραγματοποιήσει άμεσα διάβημα αναφορικά με την ανάγκη πρότερης ενημέρωσης της ελληνικής πλευράς από τη σερβική για τη φύση του φορτίου του αεροσκάφους που κατέπεσε πλησίον της Καβάλας.

Όπως έγινε γνωστό χθες σε έκτακτη ενημέρωση από τον εκπρόσωπο του Πυροσβεστικού Σώματος, Γιάννη Αρτοποιό, το αεροσκάφος μετέφερε φορτίο 11,5 τόνων με πυρομαχικά. Σύμφωνα με τις μετρήσεις που έγιναν στο χώρο του ατυχήματος, δεν εντοπίστηκαν επικίνδυνες ουσίες.

Προφανώς η Αθήνα ανέμενε ενημέρωση για το φορτίο του αεροσκάφους, πέραν της επικοινωνίας του πιλότου με τον Πύργο Ελέγχου για διέλευση από τον εθνικό εναέριο χώρο δεδομένου ότι το Αντόνοφ 12 μετέφερε επικίνδυνο υλικό.

Πηγές, που γνωρίζουν τις διαδικασίες των πτήσεων υποστηρίζουν ότι κάτι σοβαρό κρύβεται πίσω από την μεταφορά όπλων, ενδεχομένως και με εμπλοκή κυβερνήσεων. Άλλωστε γι αυτό η Αθήνα σπεύδει να ξεκαθαρίσει ότι δεν είχε ενημερωθεί και συνεπώς δεν έχει οποιαδήποτε εμπλοκή στο ζήτημα.

Δύσκολες οι έρευνες για να απομακρυνθούν τα βλήματα

Από σήμερα το πρωί ξεκίνησαν οι έρευνες των πυροτεχνουργών, οι οποίοι θα εξετάσουν το χώρο σε ακτίνα 500-1.000 μέτρων, προκειμένου να διασφαλίσουν ότι όλα τα βλήματα θα απομακρυνθούν από το σημείο της αεροπορικής τραγωδίας.

Η διαδικασία θα διαρκέσει αρκετές ημέρες, ενώ έχουν ήδη δημιουργηθεί δύο ασφαλείς δίοδοι, ώστε να προσεγγίσουν την περιοχή.
Πτώση Antonov: Τα τελευταία λόγια του πιλότου πριν τη συντριβή

Παράλληλα, στο φως ήρθε η επικοινωνία που είχε ο πιλότος του μοιραίου αεροσκάφους Antonov, το οποίο το βράδυ του Σαββάτου συνετρίβη έξω από την Καβάλα, μέσα σε 10 λεπτά από τη στιγμή που ο πιλότος ανέφερε το πρόβλημα.

 Τα τελευταία λόγια του πιλότου πριν τη συντριβή και τα δέκα καθοριστικά λεπτά πριν την τραγωδία

Το αεροσκάφος μπήκε στο ελληνικό FIR λίγο μετά τις 10 βράδυ, περίπου μισή ώρα αργότερα ενημέρωσε πως έχει πρόβλημα με τον κινητήρα και τελικά 13 λεπτά πριν από τις 23:00 συνετρίβη έξω από την Καβάλα, παρασύροντας στο θάνατο το 8μελές πλήρωμά του.

Οι ελληνικές αρχές τέθηκαν σε συναγερμό εξαιτίας του 11,5 τόνων επικίνδυνου φορτίου (πυρομαχικά) που, όπως έγινε γνωστό, το αεροσκάφος μετέφερε από τη Σερβία στο Μπαγκλαντές.

Το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Star αποκάλυψε τον δραματικό διάλογο του πιλότου του μοιραίου αεροσκάφους με τον Πύργο Ελέγχου.

Πιλότος Antonov: Έχουμε φωτιά στον κινητήρα. Προσπαθώ να τον σβήσω
Πύργος Ελέγχου: Μπορείτε να φτάσετε στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης ή της Καβάλας;
Πιλότος Antonov: Δημιουργούνται και άλλα προβλήματα στο αεροσκάφος. Θα προσπαθήσω να προσγειωθώ στην Καβάλα.
Πιλότος Antonov: Ενημέρωσέ μας
Πιλότος Antonov: Χάνω το ένα όργανο του αεροσκάφους πίσω από το άλλο

Περισσότερες λεπτομέρειες για την τραγωδία

Σε σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε χθες η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) παρουσιάζονται περισσότερες λεπτομέρειες για την πορεία του μοιραίου αεροσκάφους.

Το ουκρανικού νηολογίου αεροσκάφος, τύπου Antonov 12, απογειώθηκε από τον αερολιμένα της Νις στη Σερβία με οκταμελές πλήρωμα και 11,5 τόνους επικίνδυνο φορτίο (dangerous goods).

Σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης που είχε καταθέσει στις αρμόδιες αρχές της Σερβίας, το αεροσκάφος θα πραγματοποιούσε πτήση cargo προς το Μπανγκλαντές (Ντάκα) με ενδιάμεσους σταθμούς την Ιορδανία (Αμμάν), τη Σαουδική Αραβία (Ριάντ) και την Ινδία (Αχμενταμπάντ).

Στον ελληνικό εναέριο χώρο εισήλθε στις 22:09 τοπική ώρα. Το αεροπλάνο στις 22:37 ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών-Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για τον τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης.

Στις 22:42, πετώντας ανατολικά της Χαλκιδικής, ενημέρωσε τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα νούμερο τέσσερα, αναφέροντας: may day φωτιά στον κινητήρα τέσσερα.

Η ΥΠΑ άμεσα κήρυξε κατάσταση κινδύνου με την ενεργοποίηση των σχετικών διαδικασιών που προβλέπονται. Στις 22:45 το αεροσκάφος είχε συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας και ενημέρωσε ότι κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση. Αμέσως δόθηκε άδεια προσγείωσης για το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα. Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας.